15 of toch 16 inch winterbanden

EdK

Forumguru
Hmm. Vier weken geleden €205 per stuk betaald voor mijn Conti TS 830.

Euhhh, zelfde periode voor zelfde conti €695,00 voor 4 banden en stalen velgen betaald incl omleggen ventielen en uitbalanceren
Dus weet niet welke maatvoering jij hebt maar er moet wel haast een verborgen gouden randje bij jou omheen zitten

Wasmachineman

Forumguru
:ot:Constant, ga jij eens slapen! Morgen heel vroeg op de Autobahn naar Zermatt dus hoppakee, naar je bed! Fijne vakantie namens de thuisblijvers...

Rallye

Forumguru
Zelfde snelheidindicatie en draaggewicht?

Merk: Continental
Type: TS 830 P Maat: 225/45R17 94V

Dus één snelheidscategorie lager dan mijn zomerbanden. Prijs was wel inclusief alles. Ik heb verschillende prijzen opgevraagd. Dit was (by far) de beste.

octavia-gek

Actief lid
Zelfde snelheidindicatie en draaggewicht?
kwa inkoop is er praktich geen prijs verschil in snelheidindicatie en loadindex.
Daar wordt gewoon gebruik van gemaakt.
De ene bandenboer is daar sterker in dan de andere.
En nu zeker dat de banden schaars tot zeer schaars zijn geworden.

cvegreen

Forumguru
Hier in ons belgenlandje moet de snelheidsindicatie op de banden zijn wat er voorgeschreven word , anders zou je wel eens een dikke bekeuring kunnen krijgen en vooral , als je naar de keuring moet , wordt je auto 100% zeker met een rode kaart afgeleverd . Hier zijn ze daar heel streng op .

Rallye

Forumguru
@cvegreen: in Nederland hoeft dat niet. Bovendien loopt mijn Skoda volgens het boekje 238 (op de TomTom heb ik hem één keer op 241 gehad), en is V geschikt tot 240. Ik hoef dus ook geen sticker op mijn dashboard te plakken (zoals in Duitsland) of iets dergelijks.

flip

Lid
@cvgreen: Voor ik m'n winterbanden kocht, zelf even gaan informeren bij de technische keuring. Je mag, tijdens de periode oktober-april winterbanden liggen hebben, met een snelheidscode net onder die van jouw wagen. Ik mocht dus T hebben ipv H. Je plaatst een waarschuwing in jouw wagen, in het zicht van de bestuurder. Je hoeft zelfs geen sticker te kopen, je mag zelf iets 'fabriceren'. Toch voor code H gekozen op aanraden van de (heel vriendelijke) directeur, want dan kan ik met de laatste 4mm van m'n banden lekker doorrijden tijdens de zomer, en zo heb je 'de laatste sleet voor niets'.

cvegreen

Forumguru
@ flip ,
Ik dacht dat het altijd zo was dat je niet mocht afwijken . Mijn vrouw haar vorige auto is daarop afgekeurd geweest (eind Juni was dat). We konden meteen nieuwe banden bestellen met de juiste snelheidsindicatie . Ik meen mij te herinneren dat ze hier in Moorsele toen gezegd hadden dat je daar niet mocht van afwijken . Het waren inderdaad zomerbanden , was misschien in dat opzicht dat hij dat gezegd had en ik heb dat gewoon veralgemeend , sorry .

flip

Lid
En ik ging ook naar Moorsele om de inlichtingen te krijgen. Idd betreft het hier winterbanden. Op 1 mei nog met winterbanden op met een te lage snelheidscode, dat is om ellende vragen! Ook de keuring haal je dan niet.

Jokie

Nieuw lid
Ik rijd 16 inch in de zomer en 15 inch in de winter. Prima combinatie, hoe smaller de band, hoe minder kans op aquaplanning, dus in de winter is het best om naar de standaard-bandenmaat terug te grijpen want op sneeuw of ijs doet een mens sowieso al niet gek. Met een winterband glijd je ook als het echt slecht ligt, dus ik zou er niet teveel achter zoeken. Gewoon rijstijl aanpassen en met je 15 inch ga je zeker geen probleem hebben. Bij mij liggen er dunlop winter sports op en zeer tevreden over.

Piet

Nieuw lid
In de wintermaanden heb ik 15 inch velgen onder mijn O2 liggen met Conti TS 830 banden 195/65-15. De rest van het jaar rijd ik met 17 inch 225/45-17 Michelin. De auto stuurt iets minder strak op de winterbanden, maar onder slechte omstandigheden is de grip zelfs beter als op de 17 inch zomerbanden.

Wijnand850

Forumguru
Ook de keuring haal je dan niet.
Geldt dat wellicht in België? In Nederland is dat, voor zover ik weet, geen keuringseis. In Nederland moet er alleen 1.6mm profiel opzitten, de banden in de juiste draairichting zijn gemonteerd en op de afzondelijke assen moet dezelfde bandenmaat zijn gemonteerd. Of er winter of zomerbanden onderzitten is geen eis, ook geen controle op de snelheidscodering. Of je winterband er nu 's zomers of 's winters op hebt zitten (los van of dat verstandig is), in beide gevallen mag de band een snelheidsfactor lager hebben dan bij niet-winterbanden.
Groet,
Wijnand.

Vorige week stalen velgen 15" aangekocht 2de hands, 120 euro.
Daar 2de hands Michelin Primacy Alpin pa3 195/65 R15 91H (kleine 4000 km gelopen) voor 300 euro. Op de velgen laten leggen voor 60 euro. Totaal van 480 euro voor zo goed als nieuwe Michelin's op stalen velg.
Nieuwprijs voor dit alles bij de dealer, 860 euro, zonder montage dan nog, slik,...

BTW, zomerbanden 205/55 R16 Bridgestone turanza ER300 op originele Skoda Draconis velgen. (Fabriek-af)

Octavia_II

Actief lid
volgens mij heb jij een prijs gekregen van lichtmetalen velgen, want 4 jaar terug heb ik voor 550 euro 4stalen velgen incl. Continentals winter banden gekregen (compleet incl. montage)...

Heb net even gekeken op www.skoda.nl en daar hebben ze de volgende aanbieding:
Octavia II 195/65R15 91T € 585, Semperit banden incl. BTW excl. montage

Groet,

Charlie

volgens mij heb jij een prijs gekregen van lichtmetalen velgen, want 4 jaar terug heb ik voor 550 euro 4stalen velgen incl. Continentals winter banden gekregen (compleet incl. montage)...

Heb net even gekeken op www.skoda.nl en daar hebben ze de volgende aanbieding:
Octavia II 195/65R15 91T € 585, Semperit banden incl. BTW excl. montage

Groet,

Charlie

Toch niet...
80 euro per stuk (originele vw/audi stalen velg)
135 euro 'stuk per band (Michelin)... (91H en niet 91T) ... groot verschil.
Maak de rekening.
Heb vroeger semperit's gehad, neen dank u.

BTW, in België geld steeds 21 procent BTW, In Nederland is dit 6 procent, geloof ik.

Ook geen promo's te vinden op de Belgische site...

flip

Lid
Ik kocht m'n banden eind september op een internetsite, ultragrip 7+, 15 inch, H-code, met velg, voor 132 euro het stuk. Ze staan nu op dezelfde site voor net geen 200 euro... Net op tijd gekocht, dus!

reeseend

Forumguru
Een setje wielen koop je toch niet bij de Dealer. Daarom zijn jullie allemaal zoveel kwijt voor een wintersetje. Dit jaar in Januari via marktplaats een mooie set 16 inch met 7 mm profiel vredetein snowtracs voor 400€. Is mooier dan zwart staal en zeker geen 500+ € . Ik zeg succes met zoeken. Ohja kleine tip:Alles van steekmaat 5*112 VAG past onder de Octavia :winkie:

cvegreen

Forumguru
@ Flip ,
In België is de keuring het strengst van europa , wij hebben de meeste herkeuringen van europa . dus dit klopt helemaal dat België enorm streng is daarop en de goedkopere aanschaf op die manier wordt gecompenseerd . Alles wat aan de auto wordt gedaan is aan 21%BTW , in Nederland zijn banden aan 6%BTW(lees ik hier) , dat scheelt een hoop , als je 4 banden nodig hebt lijkt mij . Wat je bij een klein onderhoud moet betalen aan BTW in Nederland weet ik niet , maar hier is dat altijd 21% . Ge zou bang zijn om hier een garage binnen te stappen .

Bovenaan Onderaan