15 of toch 16 inch winterbanden

hemi24

Forumguru
@Reeseend: omdat Passat's, Superb's en A4's van de voorgaande generaties wel 5x112 steek hebben, maar een ET waarde die ruim een centimeter minder is...

Dat kan verkeerd gaan met je wiellagers; vergelijk het maar met een emmer water tillen met gestrekte arm of dicht bij je lichaam!

En een band met (grotere) afrolomtrek van bijvoorbeeld een Yeti gaat ook niet goed passen onder je O2...

Vergeet ook niet dat de centrering wel moet passen: Mercedes heeft ook diverse modelen met 112/5 maar heeft een naaf van 66 ipv 57mm...

andrehj

Forumguru
Toch niet... 80 euro per stuk (originele vw/audi stalen velg)
BTW, in België geld steeds 21 procent BTW, In Nederland is dit 6 procent, geloof ik.
Nou, voor 80 euro kun je al hele mooie LM velgen kopen. Voor dat geld zou ik echt geen stalen velgen willen hebben. Kijk maar eens naar de internetprijzen van de grote Duitse velgenshops (die ook gewoon naar NL versturen).
En daarover betaal je vervolgens 19% BTW (en geen 6, dat is alleen voor levensmiddelen).

Hoi allemaal,

Ik ga toch ook maar aan de winterbanden, aangezien ik alleen maar sta te gummen bij het wegrijden in mijn straat.
Ik wil onderstaande bestellen via autobandenmarkt.nl.

Stalen velgen met winterbanden (LK 5 x 112.00 x 57.00)
Goodyear ULTRA GRIP 7+ M+S keurmerk 195/65 R15 91T
Skoda OCTAVIA 1.6 FSI 1Z 1598ccm 85 kW 06.2004-

Kan ik deze banden + velgen zo op mijn auto schroeven?
Of zie ik nog iets over het hoofd?

@Michel: Als je bij autobandenmarkt wil bestellen zou ik wel even bellen of de banden echt op voorraad zijn. Ik begreep dat als er op hun website staat dat ze op voorraad zijn dat niet altijd echt het geval is en dat ze dan rustig pas in februari leveren.

E

Ex-lid 2926

Ik heb de GoodYear Ultra Grip7 met stalen velgen in 195/65-15 ET47 in november besteld bij autobandenmarkt.nl. Zaterdag besteld en de vrijdag daarop geleverd. Zonder problemen op mijn O2 TDI gezet.
Alle wielen waren afzonderlijk keurig in plastic en karton verpakt. De 4 banden waren opgepompt tot 2.3 atm. Heb ze laten bezorgen op mijn werkadres. Komt de bezorger in ieder geval niet voor een dichte deur.
Vanwege het enorme prijsverschil met de plaatselijke bandenboer ben ik best bereid om zelf even de krik en kruissleutel ter hand te nemen.
O ja, niet onbelangrijk; die GoodYears doen het perfect onder de huidige winterse omstandigheden.

flip

Lid
Ik heb dezelfde banden (wel snelheidscode H) onder m'n Octaaf liggen, en ik verbaas me elke rit over de grip die ik heb. Gisteren nog de wagen van m'n zoon - op winterbanden - verplaatst. Ongelofelijk verschil! Ik zou inderdaad ook bibberen op gewone banden, zoals zovelen rond me. Je herkent me aan m'n smile achter het stuur...

octavia_J

Nieuw lid
Ik heb ook goede ervaring met autobandenmarkt.nl
Dunlop SP WINTER SPORT 3D 195/65 R15 91T besteld (eind oktober) in 1 week geleverd incl. stalen velgen en verzend kosten 470 euro (nu 100 euro duurder)
De Dunlops bevallen erg goed, de 185 versie was als beste getest door de ANWB

BarryXX

Actief lid
Ik heb vandaag (Goodyear Ultra Grip) besteld bij autobandenmarkt. Ze zeggen dat de banden binnen 3-6 dagen geleverd worden na betaling. Nu maar hopen dat de leasemaatschappij heel snel de faktuur betaalt, ik heb voor 10 januari al een afspraak bij Profile staan om te monteren. :)

BarryXX

Actief lid
Oh correctie, de dealer heeft weer beschikking over winterbanden. Scheelt weer gedoe met online bestellen en Profile. De auto wordt 10 jan afgeleverd op Michelin Alpin A4. :eek:oo:

Ik heb ook GoodYear Ultra Grip7 met stalen velgen in de maat 195/65-15 91 T ET47 en ben er erg blij mee met de huidige weersomstandigheden. Het is wel even iets anders dan de 225/45-R17 zomerband. Die liggen toch wat beter op de weg bij hoge snelheden.

hemi24

Forumguru
@Black magic: misschien moet je een iets hogere bandenspanning hanteren? Juist met de veel smallere 195-ers is de O2 een stuk minder gevoelig voor spoorvorming.

E

Ex-lid 2926

Ik kan mij wel aansluiten bij @hemi24. Ik vind de O2 met 195er winterbanden een stuk koersvaster dan met de (slechts 1 cm) bredere 205 zomerbanden. De hogere wangen van de 65 serie band zorgen ook voor meer rijcomfort.
Ze zullen best iets minder scherp sturen, maar dat heb ik nog maar niet uitgeprobeerd op de winterse wegen.
Grote wielen met platte banden kunnen een auto wel iets verfraaien (al vind ik die extreem platte brede banden ook geen gezicht), wat het rijgedrag en comfort betreft is het niet altijd een verbetering. Ik las een interview met Adrian Newey, de ontwerper van RedBull F1 racing waarin hem gevraagd werd over de slechts 13 inch wielen met hoge banden op een F1 auto. Volgens hem zou een F1 auto met grote velgen en ultraplatte banden een gevaarlijk weggedrag gaan vertonen.

Gieliovd

Forumguru
Met een F1 wagen heb dan helemáál geen vering meer over behalve je carbon wielophanging die ontworpen is wat te flexen.

Die banden leveren je vering op.

Hoeveel druk staat er op F1 banden trouwens? 1,1 bar lees ik net. Das niet veel! Maar het ontwerp is dan ook wel anders.

Ik heb eens winterbanden gehad, die waren hoger dan de normale zomerbanden. Man, dat reed als een dweil! Ook met verhoogde druk. Nee, die banden waren alles behalve stijf.

Bovenaan Onderaan