17 of 18" velgen; rijgedrag?

Archie

Senior Member
Hallo,

Ik ben nieuw hier (aardig wat gelezen op het forum) en ik mag nu een nieuwe leaseauto uitzoeken en dat wordt de Octavia Combi 1.4TSI Elegance Business Line - 7 DSG. Extra opties die ik kan (erg ruim lease budget) en ga selecteren zijn:

- Elektrisch openen achterklep
- Driving mode
- Sunset
- Panoramisch schuif/kanteldak
- Alcantara bekleding
- Travel pakket
- Bagage pakket
- Functie pakket
- Safety pakket
- DAB
- Elektrisch verstelbare stoelen

Standaard zitten er 17" velgen bij die ik al mooi vind, maar ik vind de 18" Alaris mooier.

Vraag is nu tweeledig:
1) Voel je veel verschil tussen 17 en 18 op de octavia? (als in: wordt het dan een stuiterbal?)
2) Ik ga 2x per jaar op wintersport en las in een ander topic dat het lastig is om voor de 18" velgen winterkettingen te krijgen?

Als dat laatste ja is en de eerste is merkbaar ga ik voor de 17". Ik reed hiervoor golf en nu audi A3 (met 17"). Wat zijn jullie ervaringen met de 18" velgen?

Alvast dank! (ook als jullie nog commentaar hebben op de andere opties) :)

MaRco2

Forumguru
18" rijdt perfect, wat stugger heb je pas met 20" en plattere wangen (heb ik op de Outlander gehad), de 17" met (zachtere?) winterbanden voelen nauwelijks anders aan (behalve wat minder strak sturen, maar dat merkt alleen de liefhebber van lekker sturen), maar dat kan ook aan het merk/type liggen in beide gevallen.

CDK

Forumguru
18" rijdt super alleen zal je duurder uit zijn met sneeuwkettingen aangezien je een type dient te monteren met extra dunne schakels die niet aan de binnenkant van het wiel komen te zitten

Archie

Senior Member
Er is dan toch maar 1 elektrische stoel? Ik mis nog metallic lak en Eibach.:)
De veren wil ik liever niet, de dealer (muntstad) dacht dat dat toch te stug werd (krijg snel last van mijn rug, vandaar ook geen dynamic pakket met sportstoelen maar de gewone).

Elektrische stoel(en); check... snel typen en wishfull thinking ;)

Desperado

Forumguru
Met een slechte rug hoop ik dan wel dat je de stoelen eerst getest hebt. Zo niet, dan alsnog doen. Wat verlagen betreft, ik heb er hier op het forum alleen maar positieve berichten over gelezen en ik denk niet dat het invloed heeft op het gevoel voor de rug. Pijn in de rug wordt ook meer veroorzaakt door slechte stoelen en/of verkeerde instellingen. (zelf een redelijk gevoelige rug en een vrouw herstellend van een hernia)

Archie

Senior Member
Met een slechte rug hoop ik dan wel dat je de stoelen eerst getest hebt. Zo niet, dan alsnog doen. Wat verlagen betreft, ik heb er hier op het forum alleen maar positieve berichten over gelezen en ik denk niet dat het invloed heeft op het gevoel voor de rug. Pijn in de rug wordt ook meer veroorzaakt door slechte stoelen en/of verkeerde instellingen. (zelf een redelijk gevoelige rug en een vrouw herstellend van een hernia)
Thanks, ik heb de normale stoelen 'getest' voor zover dat kon; daarin proefgereden, maar de sportstoelen alleen gezeten in de showroom; kon ik niet in rijden. De normale stoelen zaten prima! Voordeel daarvan is dat ze wel elektrisch verstelbaar zijn (en dus vrij nauwkeurig mijn zwakke plekken kan vermijden) en de sportstoelen niet (die hebben alleen handmatige lendesteun) begreep ik van de dealer.

Verlagen is dus ten positieve? ga ik eens op zoeken dan.

Desperado

Forumguru
Even rondzoeken op het forum, er is een topic over. Mijn ervaring is dat een goede lendensteun veel rugklachten kan opvangen. Een opgerolde handdoek werkt ook heel goed als vervanger.

MaRco2

Forumguru
De veren wil ik liever niet, de dealer (muntstad) dacht dat dat toch te stug werd (krijg snel last van mijn rug, vandaar ook geen dynamic pakket met sportstoelen maar de gewone).

Is niet stug hoor, de boel is nog comfortabeler ook, minder wiebelig.:) Anders een keer met een forumlid meerijden?

Archie

Senior Member
Ja goed plan, want ik word best enthousiast van de optie 18" met eibach :)
Is er nog verschil tussen die door @Antera geinstalleerde verlagingsveren en degene die ik er fabriekaf op kan laten monteren?

CDK

Forumguru
@Archie, als je het OEM sportonderstel bedoeld met de fabrieksverlaging, dan zijn de Eibach Pro veren die @Antera plaatst idd beter, optisch mooier én comfortabeler.

thekawa

Forumguru

Hier nog een regelmatige rugpijn patient. Dynamic stoelen zeker doen. Veel betere steun. Als je lang ben zou ik ook niet de mem stoele nemen met panodak, die stoele zitten minder diep en zit je snel tege het dak.

Ik heb nu al 2 autos eibach. Op de lange afstanden heerlijk. Juiste veel minder hangen en nadeinen... alleen rot gaten in de weg etc ff iets voorzichtiger, die voel je wel meer. Maar de afweging voor mij is in het voordeel van eibach. Rij je veel stad en kleine ritjes msschn niet doen.

Antera

Donateur
Ja goed plan, want ik word best enthousiast van de optie 18" met eibach :)
Is er nog verschil tussen die door @Antera geinstalleerde verlagingsveren en degene die ik er fabriekaf op kan laten monteren?

Er zit een groot verschil in, de dealer kan ze niet meer fabrieksaf leveren. Ze zijn van de optielijst gehaald. :laugh:
Ook de zogenaamde BM/GL veren met 1.5 cm verlaging

FF alle gekheid op een stokje. De BM/GL veren waren geen eibach veren maar fabrieksveren. Deze worden niet meer geleverd/gemonteerd. Nam je de verlagingsveren bij de dealer dan kreeg je dezelfde veren als ik die monteer. Deze veren zijn niet meer leverbaar bij de dealer heb ik begrepen. Zijn van de optielijst af.

Daarintegen kan ik die nog steeds leveren en monteren. Geen enkel probleem. Kosten € 299 incl de montage

Laatst bewerkt:

RaceVrs

Banned
Als iemand voor weinig veertjes mocht zoeken dan heb ik een mooi adresje. (zelf de Eibach pro kit voor de RS aangekocht)

Wild Chocolate

Senior Member
Geen ervaring met 17" onder mijn Octavia II RS.
Ik vind de 18" banden acceptabel qua comfort, maar merk wel verschil met mijn 16" winterbanden.

Bij de OII is het volgens mij niet toegestaan om sneeuwkettingen te gebruiken in combinatie met 225 brede banden. Zou dat even goed nazoeken voor jouw model.

Voor mijn auto waren 16" velgen inclusief winterbanden overigens nog flink goedkoper dan 225/40-18 winterbanden zonder velgen. Ik rij in de winter dus 2 maatjes kleinere velgen en 205 breed ipv 225. Is met winterbanden ook beter, omdat je minder oppervlak hebt en dus meer druk om door sneeuw heen te komeen.

Hiero 18 inch en sinds 2 weken Eibach via @Antera . DOEN, DOEN, DOEN!! :jaja: Rijdt echt helemaal fantastisch! Veel betere wegligging, lekker door de bochten en zeker niet stuiterig. In combinatie met 18 inch prima te doen. Even naar het Eibach topic zoeken en je bent om. :thumbsup:

Bovenaan Onderaan