17 of 18" velgen; rijgedrag?

MaRco2

Forumguru
Let op he, bij optie 1 (gelijk aan mijn configuratie) heb je ook andere kettingen nodig. Formeel mag je uberhaupt geen kettingen met 18", ongeacht of de auto is verlaagd of niet. En of 18" inclusief verlaging en kettingen met kleine schakels wel kan is volgens mij nog niet bewezen (of ik heb iets gemist). Zie ook sneeuwkettingen topic. Het probleem zit hem niet in de omtrek van de band maar de breedte.

17" = 225/45R17 en 18" = 225/40R18, lijkt me net zo breed.;)

erikkie

Senior Member
ik heb 17" crystal velgen met 205/50/17, waar sneeuwkettingen omheen kunnen, onder de auto liggen. Zomers 18"alaris....18" die zijn volgens mij 225/40/18 ofzo.
Op wintersport was het in het dal zooooooooo groen dat ik m'n sneeuwkettingen niet nodig had.:banghead:

http://www.skodaforum.nl/forum/media/ociii-ebl-1-4-tsi.730/

Heb weinig km gemaakt op 18" maar qua comfort volgens mij niet veel verschil met 17".
Zou wel dynamic pakket bestellen met die lekkerdere stoelen.

Laatst bewerkt:

Archie

Senior Member
OK, nu was ik dus helemaal uit. Dacht ik. Gisteren proefgereden bij muntstad in de elegance businessline met 18" en gewone stoelen; allemaal top. 18" valt pas op in de woonwijken en dan is het zelfs nog te doen.

Maar ik riep al dat ik lang was en op jullie aanraden heb ik ook naar de sportstoelen gekeken. Wat blijkt (voor mij); de stoelen maken het verschil niet zo (ben ook vrij dun dus de zijsteunen merk ik amper) maar het verschil is het panaroma schuifdak. Door dat ding komt zo'n beetje het hele dak 5cm naar beneden.

Dit zorgt er voor dat ik dus de stoel veel lager moet zetten om goed te passen. Als ik de stoel zo laag zet krijg ik door de houding sneller last van mijn rug. Mijn vraag is dus: zijn er lange mensen met ervaring met het schuifdak en de stoelen? :D

Rick

Senior Member
Ja 1.87 en pano dak. Heb de stoel altijd in de laagste stand staan eerlijk gezegd. Is wmb geen enkel probleem die combi (ook met 18":cool:)

Archie

Senior Member
Ja 1.87 en pano dak. Heb de stoel altijd in de laagste stand staan eerlijk gezegd. Is wmb geen enkel probleem die combi (ook met 18":cool:)
Thanks, wat ik eigenlijk wil weten is; kan je de stoel veel hoger zetten zonder je kop klem te zetten? Ik ben namelijk 1,98 dus dat scheelt nog wel wat :)

JeeJeeR

Actief lid
Ben zelf 2.03m is de reden dat ik geen panoramadak wil. Dak komt vaak teveel naar beneden. Is trouwens ook de reden dat ik voor de standaard elegance stoelen ben gegaan. Dynamic stoelen met vaste hoofdsteun zat niet lekker.

Maar goed, is allemaal erg persoonsgebonden.

DJ'83

Lid
Inmiddels een beetje off topic maar ik heb gisteren zomerbanden gekregen om mijn 17" Hawk velgen. De auto is nieuw geleverd op winterbanden in 225/45/17 wat volgens mij ook de correcte maat is.

Zomerbanden zijn nu opeens 225/50/17. Los van het feit dat ik het niet mooi vind (banden zijn zichtbaar hoger) zijn er nog andere argumenten om de juiste maat te gaan vragen?

Bedankt alvast.

Laatst bewerkt:

Rick

Senior Member
Thanks, wat ik eigenlijk wil weten is; kan je de stoel veel hoger zetten zonder je kop klem te zetten? Ik ben namelijk 1,98 dus dat scheelt nog wel wat :)
Geen idee. Heb niet het idee dat als ik ga verzitten mijn krullen het dak raken :D. Als ik er aan denk zal ik het eens testen.

Desperado

Forumguru
Tellerafwijking met een hogere band. En het is volgens mij ook zeker geen gangbare maat, dus waarschijnlijk duurder ook nog.

micky

Forumguru
Inmiddels een beetje off topic maar ik heb gisteren zomerbanden gekregen om mijn 17" Hawk velgen. De auto is nieuw geleverd op winterbanden in 225/45/17 wat volgens mij ook de correcte maat is.

Zomerbanden zijn nu opeens 225/50/17. Los van het feit dat ik het niet mooi vind (banden zijn zichtbaar hoger) zijn er nog andere argumenten om de juiste maat te gaan vragen?

Bedankt alvast.

ik zou dit gewoon niet accepteren

andrehj

Forumguru
Zomerbanden zijn nu opeens 225/50/17. Los van het feit dat ik het niet mooi vind (banden zijn zichtbaar hoger) zijn er nog andere argumenten om de juiste maat te gaan vragen? Bedankt alvast.

Deze banden zijn zeker niet standaard voor een O3, minder gangbaar en waarschijnlijk duurder dan de standaard 225/45R17. Maar wat nog veel belangrijker is: Deze maat is te groot, en door Skoda niet toegestaan op een O3. Een lijst met de standaard toegelaten bandenmaten kun je hier vinden.

Ik zou teruggaan naar de garage en de originele bandenmaat vragen.

CDK

Forumguru
Zie hieronder het verschil, als het goed is is het verschil tussen de snelheid op je km teller en de werkelijke snelheid te checken met gps, kleiner geworden. Het grote risico wat je nu wel loopt is aanlopen in de wielkasten bij inveren op hoge snelheid.... Be careful!!!
image.jpg

Gieliovd

Forumguru
De afwijking die ik heb, 4 km, wordt hiermee tenietgedaan. Dat is wel prettig!

Maar inderdaad, de vraag is of dat past.

Geef anders eens de maten in van andere standaard banden op 16 en 18 inch of zelfs 19 als iemand dat al heeft. Kan je kijken of die omtrek ergens in de buurt komt.

Past t niet, wil je t niet, terug. Zeg dat ze niet goedgekeurd zijn. Eraf andere.

DJ'83

Lid
Bedankt allemaal voor de nuttige info. Inmiddels ligt de zaak bij de leasecoordinator omdat de dealer volhoudt dat het prima is. Ik heb nu voldoende munitie om het tegendeel te bewijzen. Ik ga me er bijna op verheugen ;)

Bovenaan Onderaan