17 of 18" velgen; rijgedrag?

Klaasje

Forumguru
Hier nog een regelmatige rugpijn patient. Dynamic stoelen zeker doen. Veel betere steun. Als je lang ben zou ik ook niet de mem stoele nemen met panodak, die stoele zitten minder diep en zit je snel tege het dak.

Ik heb nu al 2 autos eibach. Op de lange afstanden heerlijk. Juiste veel minder hangen en nadeinen... alleen rot gaten in de weg etc ff iets voorzichtiger, die voel je wel meer. Maar de afweging voor mij is in het voordeel van eibach. Rij je veel stad en kleine ritjes msschn niet doen.
Wat is in dit geval lang?

Archie

Senior Member
Hier nog een regelmatige rugpijn patient. Dynamic stoelen zeker doen. Veel betere steun. Als je lang ben zou ik ook niet de mem stoele nemen met panodak, die stoele zitten minder diep en zit je snel tege het dak.

Ik heb nu al 2 autos eibach. Op de lange afstanden heerlijk. Juiste veel minder hangen en nadeinen... alleen rot gaten in de weg etc ff iets voorzichtiger, die voel je wel meer. Maar de afweging voor mij is in het voordeel van eibach. Rij je veel stad en kleine ritjes msschn niet doen.

Ik ben 1,97 dus lang te noemen. Dynamic stoelen met panodak wel te doen dan ipv de gewone stoelen?
Reden voor de mem stoel is dat die (net als mijn audi nu) wel specifiek harder of zachter gezet kan worden, maar als ik dan nog de stoel op zijn laagst moet zetten dan heb ik een probleem (hoe lager de stoel, hoe meer kuip en meer last ik krijg).

Archie

Senior Member
Daarintegen kan ik die nog steeds leveren en monteren. Geen enkel probleem. Kosten € 299 incl de montage
Niet helemaal ontopic meer maar hoe zit dat met de leasemaatschapppij als ik dat doe; doen ze daar moeilijk over; mag het officieel ook aangezien het niet fabrieksaf is etc?

CDK

Forumguru
@Archie, wat betreft Eibach veren, veel leaserijders doen dit zonder te vragen, de 1 plaatst de originele veren aan het einde van de lease terug, de ander laat ze zitten, weer anderen krijgen toestemming om bij de dealer dit te laten doen en daar betaal je dan per maand extra voor. Die 299,- bij @Antera zijn gegarandeerd goedkoper als wat je er anders extra voor betaald gedurende de leaseperiode ;)

Over de Dynamic stoelen en het Panodak, ik ben 2 meter en 3 cm lang, met een rugprobleem en heb een middagje in een RS gereden met Panodak en Dynamic stoelen en kan niet anders zeggen dat het heerlijke stoelen zijn en dat ik hoofdruimte genoeg had :)

WouterVdV

Actief lid
Probeer eens een testrit te doen met beide zetels voor je een beslissing neemt. Volgens mij toch belangrijker om het zelf eens aan te voelen dan af te gaan op advies in dit geval.

Archie

Senior Member
Heb nu een testrit aangevraagd; ga de dynamic stoelen dan speciek vragen; ik vond de normale stoelen prima zitten en dacht dat het met het pano-dak ook geen probleem zou zijn, maar ben nu wel benieuwd naar dynamic :)

Dit topic loopt ondertussen van velgen naar eibach naar stoelen naar lease dus feel free als moderator om het topic te veranderen :D

thekawa

Forumguru
Zeker belangrijk te kiezen wat je zelf prettig vind. Mij leek de mem stoelen super, niet elke dag de stoel goed zetten als de vrouw heeft gereden. Maar de zit / rug deed bij mij kiezen voor de dynamic stoelen. Wel vind ik de hoofdsteunen van de dynamic slecht want die kan je niet stellen. In mn passat kon je die zelfs veelvoudig stellen. Over je lengtevraag, ik ben 1.94. Dynamic stoelen met panodak hou ik 3a4cm over tussen mn hoofd en dakrand van het pano. Alleen als ik met eibach een onmogelijk korte hoge hobbel tegen kom op de snelweg en 》130kmu die neem, knal ik met mn kop tege die rand :$ bij een dealer met memstoele en panodak gezeten, maar had het gevoel dat die stoel minder laag kon. (Ik gok de elektronica eronder)

Archie

Senior Member
Top, ik wacht het belletje van munstad af voor die proefrit; zeker na het zien van die laatste rijimpressie op autoweek wil ik even de dynamic stoelen proberen.

Dan heb ik twee keuzes:
18" niet verlaagd ivm de sneeuwkettingen
18" en verlaagd (bij Antera) en dan maar wat meer geld voor goede kettingen die stuk duurder zijn.

Kortom: het hangt ook een beetje van het geld af; maar als de dynamic stoelen bevallen dan heb ik hem rond :D

lugolux78

Forumguru
Welkom! Mooie keuze!

Ik zou dan het volgende doen, als je toch ruim budget hebt:

17"op winterbanden regeling en 18" zomerbanden
Ik doe dit ook zo. Zomer 19" en winter de standaard 17"
Dan heb je geen gedoe met kettingen en heb je in de zomer de looks die je graag wilt.
Verschil in rijden is miniem. Ik heb op mijn huidige A4 met S-Line onderstel ook in de winter 17 en in de zomer 18. In de winter is comfort iets hoger door zachtere banden maar vind ik de ligging in de bochten iets wat minder. Zomerbanden zijn gewoon lekkerder als je sportief rijgedrag wilt. Maar het is geen dag en nacht verschil.

De Skoda zal trouwens niet zo snel gaan stuiteren. Dus de Eibach blijven comfortabel maar verbeteren mijn inziens overhellen in bochten, wat uiteindelijk rijplezier en beleving in de bergen/bochten tegoed komt.

Voor de looks zou je ook RS Spoiler als accessoire kunnen bestellen.
En wellicht dakkoffer en dakdragers in leaseprijs? Ik doe het appart maar onderhandel de prijs bij de dealer tot maximale onderkant (liefst nog onder inkoop, hij levert tenslotte een 44.000 EUR auto dan kan die paar euro er ook vanaf :D

lugolux78

Forumguru
Welke leasemij zit je? Ik heb de eibach verlaging gewoon via leasemij aangevraagd en werd helemaal niet moeilijk gedaan. Het staat ten slotte als accessoire in de skoda boekjes. Via dealer is wel wat duurder maar daar heb "bijtellingsgewijs" geen last van aangezien het accessoire is.

MaRco2

Forumguru
Officieel (erg officieel!) zijn accessoires pas bijtellingsvrij als ze ná aanvraag kenteken gemonteerd worden (ze kunnen werkplaatsformulieren controleren). Maar hoe ver ga je dan?

lugolux78

Forumguru
Officieel (erg officieel!) zijn accessoires pas bijtellingsvrij als ze ná aanvraag kenteken gemonteerd worden (ze kunnen werkplaatsformulieren controleren). Maar hoe ver ga je dan?

Tja op kenteken staat ie als hij binnenkomt (in mijn geval ergens 14 maart) Komt dan op kenteken en in de week erna worden de 100 accessoires die erbij komen gemonteerd :) Heel erg legaaaaal :deuk:

lugolux78

Forumguru
Tja op kenteken staat ie als hij binnenkomt (in mijn geval ergens 14 maart) Komt dan op kenteken en in de week erna worden de 100 accessoires die erbij komen gemonteerd :) Heel erg legaaaaal :deuk:

Alleen de leder stoeltjes is een illegale actie dan lijkt mij....

MaRco2

Forumguru
Ik denk dat het tegenwoordig niet meer erg van toepassing is, zie catalogusprijs (incl. opties - voor de fiscale bijtelling én de verzekering) via rdw.nl achter je kenteken, dit zal echt niet aangepast worden.

Archie

Senior Member
Ik zit bij alphabet, maar ze kijken na invoeren van de order in de tool ook of het bij leaseplan dan goedkoper is en dan switchen ze eventueel (blijf ik raar vinden), dus één van die twee. Ik ga het wel vragen ja, anders gewoon op eigen kosten bij Antera.

Rick

Senior Member
Dan heb ik twee keuzes:
18" niet verlaagd ivm de sneeuwkettingen
18" en verlaagd (bij Antera) en dan maar wat meer geld voor goede kettingen die stuk duurder zijn.
Let op he, bij optie 1 (gelijk aan mijn configuratie) heb je ook andere kettingen nodig. Formeel mag je uberhaupt geen kettingen met 18", ongeacht of de auto is verlaagd of niet. En of 18" inclusief verlaging en kettingen met kleine schakels wel kan is volgens mij nog niet bewezen (of ik heb iets gemist). Zie ook sneeuwkettingen topic. Het probleem zit hem niet in de omtrek van de band maar de breedte.

Bovenaan Onderaan