2010 Skoda Octavia Combi GL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luke

Forumguru
Bij de garage de dagrijverlichting laten "enable-n". Duurde slechts enkele minuten. Er brandt nu steeds mooi een lichtje in de auto-stand. :cheer:
 

Bijlagen

  • DargrijV.jpg
    DargrijV.jpg
    15,1 KB · Weergaven: 151

Nillis

Nieuw lid
Na 3000km nog steeds heel erg tevreden van de Octavia. Verbruik zit nog steeds op 5.2l/100km. Weet niet vanbuiten hoeveel dat is op de manier zoals jullie ze meestal aanduiden...
Eventjes stond-ie op 5.1, maar daar kwam verandering in na een fun-tripje naar de Ardennen. Kunnen er misschien collega-greenliners (Octavia-ers, off course :smirk:) hun verbruik met me delen? Kan ik zien of ik een beetje mee ben. Ik hoop dat het verbruik toch nog serieus daalt. Ik verwacht onder de 5 te zitten voor de eerste 10.000km! Realistisch?
Voor de eerste keer heb ik daar ook eens de motor wat doen werken.. En de remmen. Ik rook ze een beetje toen ik uitstapte :blush:.
De kleine antenne werkt perfect, na dat tripje naar de Ardennen nog maar eens overtuigd geworden van de goede ontvangst.

Misschien ligt het aan mijn te zware rechtervoet, maar na 2000 km staat mijn gem. verbruik op 6,0l/100km......

Ach ja, ben blij dat ik een tankpas heb :winkie:
 

Luke

Forumguru
+10k

Momenteel staan er 11.400kilometers op de teller en 'k heb nog geen noemenswaardige problemen meegemaakt. Het verbruik (teller 2) zit nu al een tijdje op 4.8l/100km. Ik denk niet dat ik dat nog verder omlaag krijg.
De wagen stelt me nog steeds heel erg tevreden. Alles werkt zoals 't hoort, ook de elektronica.
Ik heb slechts 1klein bedenkinkje. Voor een nieuwe wagen (net 3maanden) vind ik het sneu dat ik al een geluidje hoor bij bepaalde toerentallen.
Het is het plastic van de middenconsole nét onder het display van de -trouwens heel erg goede- Swingradio dat begint te resoneren en dat irritante geluid maakt.
Als ik erop druk is het natuurlijk gedaan, maar dit vind ik eigenlijk not done.

Zijn er nog mensen met deze ervaring in een nieuwe O2? Als ik er iets aan kan doen: tell me!! :worshippy:
 

Luke

Forumguru
Onderhoud

Vandaag 20.000kms gereden.
Een tijdje terug naar de garage gegaan voor het eerste onderhoud.
Dat vervelend geluidje is weg. :)
De ruitensproeier achteraan lekte enkele dagen vóór het onderhoud ook telkens wanneer ik een beetje deftig optrok. Door het circuit door te blazen hebben ze dat ook ineens in orde gebracht. Vermoedelijk een vuiltje in de terugslagklep in het sproeiertje.
Helaas ben ik tijdens het onderhoud (147euri, is dit niet een beetje duur..???) ook een stuk verloren! Er hebben blijkbaar beestjes zich tegoed gedaan aan het stuk isolatie onder de oliepan. :shocked: Gans weggevreten!
Ik heb er geen nieuwe op laten zetten. Misschien bij volgend onderhoud. Volgens de garagist zou dit geen nadelige gevolgen hebben.

Mijn verbruik schommelt tegenwoordig tussen de 4.7l/100km en de 4.9l/100km. Dat vind ik prettig. :winkie:
Verder nog steeds heel erg tevreden, hoor!

=> Dijk van een auto zoals men soms hoort zeggen :grin:
 

corsaar

Senior Member
@ Luke 147 euro is niet duur gezien het aantal kilometers.
Verder een zuinige auto met slechts een paar kleine problemen.
 
Mijn verbruik schommelt tegenwoordig tussen de 4.7l/100km en de 4.9l/100km.

Ik haal op woon-werk verkeer regelmatig een verbruik van 3,5L/100Km. Gemiddeld per tank kom ik uit op ongeveer 4,7 L/100Km.

Wel merk ik een aanzienlijk hoger verbruik als de volgende zaken actief zijn:
- Climatronic
- Achterruitverwarming/spiegelverwarming
- Verlichting
- Roetfilter regeneratie.

Ik probeer altijd zo min mogelijk verbruikers aan te hebben, volgens de boardcomputer is het bijvoorbeeld zuiniger met het raam een klein stukje open te hebben dan met de climatronic te rijden (Tot ongeveer 80 Km/Uur)

Toevoeging: Andere in je auto laten rijden is funest voor het verbruik :shocked:
 

Luke

Forumguru
Airco

Wat die Climatronic betreft, ik heb me laten vertellen dat het eigenlijk beter is om die airco permanent aan te laten staan, omdat dan dat systeem beter onderhouden is. Als je het enkel aanzet wanneer je het nodig hebt, is er blijkbaar kans dat het systeem vuil wordt en dat ie gaat beginnen stinken.
Blijkbaar zou op de volgende generatie Audi zelfs de mogelijkheid om de airco aan of af te zetten niet meer bestaan, net omwille van het onderhoud.
Allemaal goed en wel, die airco mag van mij steeds aanstaan als ik daardoor de levensduur van dat spel kan verlengen...
Maar dan ga ik het vaak fris hebben in de auto en wat een meerverbruik ga ik dan hebben!?
:confused:
 

Luke

Forumguru
Dat is wel waar, maar ik ondervind toch dat het altijd kouder is als je bijvoorbeeld in de wagen 20° hebt ingesteld met de airco dan wanneer je uitstapt en het ook buiten 20° is. De lucht is ook droger.
Swat, als de airco aanstaat en je vraagt warmere temperatuur dan buiten, is het dan de airco die werkt, of gebruikt de auto de warmte van de motor om het interieur te verwarmen?
 

Luke

Forumguru
30k

Winteronderhoud op 30k gehad. 169euro en verder nog steeds tevreden gebruiker! :grin: Nu de winter echt goed in 't land is heb ik nog maar weinig problemen gehad met de standaard Energy savers. Ik heb wel geïnformeerd naar winterbanden, maar door de grote vraag momenteel was er niets meer in stock. Het betrof de Bridgestone Blizzak banden met RC design velgen "texar C14. Goed spul, of niet??

Verder blijft nog steeds de nieuwsgierigheid naar een tuning van de 1.6TDI, maar ik tast hieromtrent in het duister. Wacht op antwoord van Heinz...
 

Luke

Forumguru
Zozo, 44444kms gereden! Auto is 15maart 1jaar geworden :cheer:
Nog steeds heel blij met de aankoop. Winterbanden zijn niets geworden. Heb te laat besteld en met de grote vraag was ik dus te laat. Ook tuning is nog niet gebeurd. Wacht nog een beetje af...
 

Luke

Forumguru
:shocked: euhmeuhm... daar geraak ik niet aan, denk ik! Amaj, dan ga je ook snel van wagen moeten wisselen, waarschijnlijk... Jij kilometervreter!! :super:
 

Luke

Forumguru
Ben aan de 80K geraakt. Had banden laten omleggen enkele weken geleden. Man, was dat een fout! Ik heb door het slijtageprofiel van de afgelegde kilometers nu een lawaai in de auto alsof er enkele kogellagers versleten zijn. Niet fijn. Maar na informatie te hebben ingewonnen blijkt dit wel te kunnen, zelfs bij Michelins. Ik had mijn banden veel sneller moeten omleggen en ook regelmatiger. Tsss.
In garantie een deel van de rugleuning van de bestuurdersstoel laten vervangen. Die was naar binnen gebogen zoals bij iemand anders hier op 't forum. Dit is vrij snel en kostenloos vervangen. Nog steeds tevreden van de wagen maar zou toch graag een chiptuning van de motor laten doen -al hoor ik regelmatig dat dat voor de 1.6 CR TDI niet kan. En nieuwe velgen leggen voor 't uitzicht :). Vijfspaaks, mooi opengewerkt en makkelijk te kuisen. Liefst antracietgrijs. Denk dat dat mooi zou staan bij het briljant zilver van de carrosserie. :cool:
 

hemi24

Forumguru
Welkom bij de club van mensen met cuppende achterbanden..! :mad: De mijne is hiervoor al twee keer gecontroleerd op uitlijning en ik heb ondertussen nog geen enkele set banden "opgereden"; ze gaan worden allemaal vroegtijdig vervangen i.v.m. ongelijkmatige slijtage van de nokken.

Chippen gaat inderdaad niet bij de 1.6TDI, dat wil zeggen alleen met externe tuningbox.
 

MarcoO2

Forumguru
En nieuwe velgen leggen voor 't uitzicht :). Vijfspaaks, mooi opengewerkt en makkelijk te kuisen. Liefst antracietgrijs. Denk dat dat mooi zou staan bij het briljant zilver van de carrosserie. :cool:
Dat denk ik ook! Sowieso staan 5-spaaksvelgen erg mooi, zie hieronder de mijne ;). Je moet ze alleen nog even antracietgrijs denken. :D


IMG_0113 by marcoeoscanon, on Flickr
 

Luke

Forumguru
Inderdaad mooie velgen, al mogen ze voor mij zelfs nog strakker zijn. Zijn die 17inch, Marco? Hoe zit het met het veercomfort dan? Ik heb een greenline, dus beetje verlaagd. Ik wilde eigenlijk 16" steken, wanneer deze banden opgereden zijn, omdat ik vreesde dat het met 17" te hobbelig zou worden.
Hemi, bedankt voor het warme onthaal :worshippy:. Maar zoals je smilie al aangeeft, ben ik ook niet echt tevreden met het fenomeen. Volgens De Condé zou het eigenlijk niet mogen met "premium" merken zoals mijn Michelin Energy Savers die er nog steeds opliggen... Maar dat zijn vijgen na pasen, hé. M'n les wel geleerd voor volgende keer. Sneller omleggen en regelmatiger. Probleem is dat ik geen brug heb en dus steeds naar de dealer moet om dat te laten doen. Dure boel, dan!
Wat je daar zei over die "ongelijkmatige slijtage van de nokken", kan je dat eens uitleggen, aub? Is het probleem dat te wijten aan de auto of aan de banden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan