2010 Skoda Octavia Combi GL

Status
Niet open voor verdere reacties.

hemi24

Forumguru
@Luke: voor een voorbeeld van de ongelijkmatige slijtage (nokken aan de binnekant), zie de foto in mijn album: http://www.skodaforum.nl/board/memb...potenza-225-45r17-cuppende-achterbanden-2.jpg

De nokken aan de binnenzijde zijn ongelijkmatig afgesleten, wat men soms ook wel eens zaagtandprofiel noemt, of nok-om-nok slijten.
In mijn geval was het bij de Bridgeston Potenza's (225/445R17) waar de auto af fabriek mee afleverd was na ca 30k, ondanks wisselen volgens voorschrift Skoda en controle van uitlijning niet in de hand te houden en het uiteindelijke resultaat: 2 a 3 mm verschil in slijtage van de nokken aan de binnenzijde..!
De Michelin Primacy HP die daarna gemonteerd zijn hebben ook het einde niet gehaald, maar zijn na 50k met een restprofiel van bijna 6mm verschroot! Bij zomerset nr. 3 heb ik besloten niet meer te gaan wisselen, afwachten hoe lang deze goed blijven...
Gek genoeg heb ik er bij de winterbanden (Michelin Pilot Alpine PA3 in de maat 205/55R16) zo goed als geen last van.
Mijn vorige O2 op 195/65R15 Michelin Engergy Savers had ook lichte neiging tot cuppen.

Cuppen schijnt op te treden door een combinatie van factoren waar zowel de auto (achterasconstructie) als de band debet aan zijn.
Alle VAG-auto's op het Golf 5/6 platform zijn er gevoelig voor, misschien gaat het verdwijnen bij het MQB-platform...
 

Luke

Forumguru
Eventjes geleden... Tijd voor een sitrep.
114.000km op de teller. Verbruik blijft hangen op 4.8L/100km. Langste run met een volle tank bedroeg 1302km eind augustus vorig jaar. Al wel enkele lichtjes (H7 van Phillips) moeten vervangen. Kan gelukkig heel makkelijk zelf gedaan worden.
Een rammeltje in rechtervoordeur is verholpen door de bekleding los te maken, er nieuwe clips in te zetten en alles terug te monteren. Recent nog de rechterventilatiemond laten vervangen voor irritant fluitgeluidje... Was gelukkig niet al te prijzig. Octavia'tje is weer sereen vanbinnen.
Achterste banden (die dus voordien vooraan lagen) vervangen. Heb eens gekozen voor continentals premium contact. Zien hoelang deze het houden. Het idee om de banden regelmatig om te leggen heb ik laten varen samen met het idee om nieuwe velgen te steken.
In de plaats toch maar de chiptuning laten doen:tongue:. Pakt goed op bij lage toeren en trekt een heel eind verder door. Echt comfortabel. Is niet zo dat ik nu in mijn stoel wordt gedrukt maar dat zocht ik ook niet. Wilde eerder een efficiëntere motor om nog minder te verbruiken. Dat zal zich uitwijzen zodra ik wat meer kms gereden heb.
Ben dus nog steeds heel erg tevreden van de wagen. Maar net wanneer ik begon te rekenen over hoeveel jaren ik de huidige zou kunnen inleveren voor de o zo veelbelovende O3, kreeg ik een panne.
Helaas ook direct een dure: Koeling van de EGR-klep stuk. Woensdag gaat 'm binnen.
Hopelijk zijn we hierna weer een tijdje gerust...
 

Luke

Forumguru
Koeling van de elektronische EGR-klep is vandaag vervangen... een kleine 700€ kwijt!:regels: En geen coulance daarvoor. Ook alweer linker voorlicht mogen vervangen. :(
 

Luke

Forumguru
Onderhoud 120K

Vandaag voor onderhoud van 120k de wagen binnen gedaan. Kwam ervan af met groot onderhoud, nieuwe olie en nieuwe filters. Bovendien lag de kost van dit onderhoud met de tegemoetkoming van D'ieteren (omwille van eerdere problemen met EGR-klep) prettig laag. :laugh:
Het gekraak aan de voortrein dat ik soms opmerk bij het nemen van drempels, zou te maken hebben met de rubbers van de torsieas vooraan. Even wachten tot het warmer weer wordt, raadde men me aan. Indien het gekraak dan nog zou voorkomen => nieuwe rubbers. En ineens nieuwe torsieas want de rubbers zijn niet apart bestelbaar!! Kostenplaatje: 140€ zonder montage.:bye:
Nu had ik ergens gelezen dat de Octavia 2 vooraan een multilink ophanging heeft. Is die torsieas dan nog extra aanwezig om het rollen te verminderen in de bochten? Of steekt er helemaal geen multilinkophanging onder de octavia 2 op de voortrein?
 

hemi24

Forumguru
Met multilink wordt de achterwielophanging bedoeld....

De genoemde torsie-as op de vooras moet overmatig overhellen bij het nemen van bochten tegengaan.
 

Luke

Forumguru
Update: 145.000km gereden en vorige week twee nieuwe achterbanden gekocht, Dunlop Bluresponse ipv. de (nog originele!) Michelin Enegy Savers.
Verder tevreden gebruiker. Laat ons nu het noodlot niet tarten maar ik moet zeggen dat het alweer even geleden is dat ik een lampje heb moeten vervangen...
:bloemen:
 

andrehj

Forumguru
Met Michelin Energy banden is dat (bij rustige rijstijl) best mogelijk (een dergelijk patroon kon ik bij onze vorige auto (ongeveer even zwaar als een O2) ook wel halen). Hooguit is het niet veilig, omdat dat betekent dat je op zeker moment met (veel) minder profiel op je achteras reed dan op de vooras. Veel veiliger is het dan om wanneer je voorbanden zijn versleten, de oude achterbanden naar voor te verhuizen en achter nieuwe te monteren.

Nog een alternatief is je banden rouleren, dus na elke winter/zomerbandwissel op een andere plek te monteren.
 

Luke

Forumguru
Welja, ik heb de originele banden indertijd omgelegd op 70.000km. Dus de achterbanden, die nog een goed profiel hadden, lagen sindsdien vooraan. Maar nu met de winter die eraan komt en uiteraard met een profiel dat die naam misschien niet meer waard was, heb ik dan toch eindelijk de stap gezet... :bloos:
De voorste banden had ik enkele jaren terug achteraan gezet omdat die ook nog niet versleten waren, maar na 20.000km heb ik een nagel in mijn rechter achterband gekregen. Heb dan eventjes met een wiek gereden maar omwille van het geluid ben ik dan vrij snel twee nieuwe achterbanden gaan halen. Toen heb ik voor continentals gekozen. Die liggen er ondertussen dus ook 55.000km op.
Ik merk wel onmiddellijk het verschil aan de vooras. Veel meer grip dan vroeger met de Michelins, maar het verbruik is ook enkele tienden gestegen... Ik ga mijn banden niet meer omleggen omwille van het rolgeluid dat luider wordt. Ik vrees echter dat ik de Dunlops niet zolang ga kunnen houden als de Michelins. :cool:
 

Luke

Forumguru
2Januari groot onderhoud laten uitvoeren (150.000km). Niets dat het vermelden waard is. De wagen bolt nog steeds perfect! :bloemen:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Luke

Forumguru
Voor de fun (en omdat we mogen dromen) eens bij een dealer een offerte laten maken voor een Octavia 3 combi 1.6TDI greenline. Opties: Metaalglanslak, xenon, met LED voor en achter, verwarmde voorruit, Pack Ambition GPS en Pack Style, Afneembare trekhaak. Kwam op 25k (kreeg wel nog 7k terug voor mijn huidige Octavia2).
Ben ik aardig van verschoten! Ik wist wel dat de nieuwe duurder was, maar dit was een beetje teleurstellend. Daarom rijden we er nog 150000kms bij (als alles goed gaat :D)
:jaja:
 

Luke

Forumguru
Zo, nog even een kleine update. Ik heb ondertussen een kleine 200.000kms op de teller en heb recent de vier banden laten vervangen. De achterste (Continental premium contacts) gingen al even mee, zo'n 100k. De voorste, Dunlop Bluresponse, vielen me wat tegen op vlak van duurzaamheid en gingen slechts 50k mee.
Ik heb nu opnieuw Michelin Energy Savers genomen tegen 80€/stuk.

Bovendien kwam tijdens een onderhoud aan het licht dat de schokdemper links vooraan hevig lekte. Ook was recent mijn derde remlicht aan het gek doen, dus heb ik maar een offerte laten maken voor die twee dingen plus het afstellen van de voorlichten met het oog op de technische keuring (gezien ik de lichtjes zelf vervang).
Kreeg ik een offerte van mijn consessionaris voor het vervangen van twee schokdempers vooraan en het derde remlicht tegen een bedrag van 700€!
Wat vinden jullie van deze prijs?
 

CDK

Forumguru
dat is een fikse prijs, ik gok dat de dempers 100,- stuk zijn, maar laten we uitgaan van 125,- maal 2 is 250,- als je een heel duur 3e remlicht uitzoekt ben je nog eens 100,- armer, kom ik uit op 350,- arbeidsloon.
 

Luke

Forumguru
Ja, erg, hé! De officiële garages in België zijn echte dieven! Geen wonder dat de mensen hun heil elders zoeken.
Maar sommige stukken vereisen nu eenmaal de expertise en speciale tools van de dealer.
Gelukkig horen schokdempers en dat derde remlicht niet bij die stukken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Luke

Forumguru
Heb derde remlicht en veren voor 350€ kunnen laten vervangen. Op 210.000km groot onderhoud en vervanging waterpomp en distributieriem bij concessiehouder laten doen, 966€. Wel volle dag gratis vervangwagen gekregen en pick-up and returnservice. Brief gekregen van D'ieteren dat mijn motor één van de slachtoffers is van dieselgate...
Nog geen verdere instructies gekregen.
Maar eigenlijk heel tevreden van de wagen. Verbruik; 4,7l/100km berekend over de 220.000km!
Trekt nog steeds vlot, verbruikt niet teveel olie, heel gerieflijke en ruime wagen.
Enkel onderstel is beetje springerig en schokkerig door greenline-verlaging.
 

Luke

Forumguru
Eventjes geleden dat ik nog eens iets gepost heb, blijkbaar. Wat de geboorte van een kindje allemaal niet bewerkstelligt, he :)
Ondertussen 232.268km op de teller and counting. Alles gaat goed.
Had wel een lampje achteraan rechts dat gesprongen was. Vandaag even doen terwijl ik de wagen was, dacht ik...

... Is even anders uitgedraaid.

In de koffer, aan de rechterkant, is er een vakje voorbehouden voor de brandblusser en het fluohesje.
In dat compartiment kan je makkelijk een vakje bekleding weghalen en zit je zó aan de module met de lampje.
Even de fiche losmaken, het metalen klemmetje wegduwen, en met een beetje draaien en wrikken komt de module eruit. Helaas zitten niet alle lichtjes in die module! De twee zijlichtjes zitten in de lichtunit zelf. Dus moet die eruit. Geen nood, je ziet zó al de bedrading naar de twee lampjes gaan.
Maar aan draden trekken doe ik niet graag, dus dan maar de vier schroefjes losmaken en de lichtunit eruithalen.
Het eerste schroefje was piece of cake, de andere iets minder. Je kan er moeilijk aan en door de weinige beweegruimte heb ik mijn sleutel nr 8 laten vallen!!! Man, heb ik daar aan het wroeten geweest om die sleutel te recupereren uit dat kleine gaatje... :banghead:

Swat, vier schroefjes los, lichtunit eruit, het betreffende lampje eruit trekken aan de socket en vervangen.
De boel dichtgooien ging, op de drie schroefjes na, zeer makkelijk. :yeah:

Nu lijkt de rechter (en omgekeerde) "C"-lamp niet meer op een kleuter die net een tand aan het wisselen is :yeehaa:
Sorry dat de foto's op zijn kop staan. Op mijn computer staan ze goed, maar eens geüpload stonden ze op hun kant... EN ik kan de andere niet bijvoegen, had er nog meer klaarstaan. Vind nergens een knop " nieuwe toevoegen" ofzo in de mediatool van de site...
Groetjes,

Luk

PS enneuh... eerdere foto's die ik heb gepost zijn blijkbaar ook verdwenen of vind ik niet terug in mediabibliotheek. De site is precies opgekuist ondertussen :cool:
 

Luke

Forumguru
280.000KM? Alles in orde! Op naar de 300.
Misschien begin 2018 de nieuwe... wie weet..?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan