225/40R18 Zomersloffen

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver; ik begrijp je voorkeur. Maar is het niet overkill voor een 200pk bolide en heb je vergelijk tussen de PS3 en de SS? Want de SS is schijnbaar de opvolger van PS2 en dat is niet de PS3, zoals je zou verwachten..
 

Noord26

Forumguru


Hmm..

1. Dunlop RT
Michelin PS3
GY Eagle Asym. 2

2. Conti CS5
Vredestein Vorti
Pirelli P Zero
(en nog wat andere welke niet mijn persoonlijke voorkeur hebben).

Zal het toch een Michelin of Dunlop worden. En ik twijfel over de meerwaarde van de Michelin SS ipv de PS3.

Ga over een half uurtje winterslofkes erop gooien. Dus dan zal ik exact zien wat de staat van de Conti CS2 is.

http://www.sportauto.de/testbericht...n-der-groesse-235-35-r19-im-test-4628059.html

In 235/35R19 scoort de Michelin SS plaats 4. Opvallend genoeg zijn er 7 van de 9 geteste sloffen zeer aan te bevelen..
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
PS3 is ook een grote vooruitgang tov SC2 en gewoon een erg goede band met veel meer grip, maar persoonlijk ervaar ik met de PSS nóg meer grip, ik verwacht wel dat ze minder lang meegaan als een PS3 omdat het rubber van een zachtere compound lijkt te zijn.
 

Noord26

Forumguru
Mijn bandenboer zegt ook dat de PS3 de slijtvastere band is tov de SS. SS Schijnt vergelijkbaar te zijn met de Conti CS5 qua slijtage.

Lichte afkeer nu tegen de Conti's vanwege de matigheid van de CS2. Bandenboer doet een voorstel van €500,- voor 4x de CS5 all-inn (stikstof).

Maar goed, dat is allemaal maar weer wat je aan moet nemen in je uiteindelijk keuze.

Ik neig nu naar de PS3 of de Dunlop RT. Waarvan de PS3 de comfortabelere is en de Dunop RT de sportievere.
 
Vredestein ultrac forti heeft al weer een opvolger , geloof forti R . Echt een high performance band . De rest nog geen ervaring mee ..
 

CDK

Forumguru
Tip: Dunlop lekker laten voor wat het is en of voor de PS3 of voor de SC5 gaan als je de PSS niet ziet zitten ivm mogelijk iets kortere levensduur.
 

Noord26

Forumguru
@sitechris: daarom neig ik ook wat meer naar de Michelin PS3's welke volgens meerdere bandenboeren het meeste comfort geven en het erg goed doen in afrolgeluid (interieur) + levensduur.

Winterbandjes liggen er weer op. Dacht dat het Conti 810's waren, maar het blijken 830's te zijn. En zien er uit als nieuw. Terwijl er vrijwel net zoveel mee is gereden als de zomersloffen.. Profiel van de CS2's vielen mij nog reuze mee. Ze kunnen nog zeker een seizoen mee (helaas).

Inmiddels wat meer offertes binnen, allemaal van lokale bandenboeren:

- Michelin PS3 225/40ZR18 92W XL + velgrandbeschermer > €506,- all-in (perslucht, geen stikstof)
- idem, Conti CS5 > €500,-
- idem, Dunlop Sport Maxx RT > €478,-
- idem, Bridgestone Turanza T001 > €450,-
- idem Bridgestone Potenza RE002 > €458,-
- idem, Pirelli P Zero Nero GT > €458,-
- idem, Vredestein Ultrac Cento > €412,-
- idem, Vredestein Ultrac Sessanta > €438,-
- idem, Fulda SportControl > €432,50


Merk dat weinig tot geen bandenboeren de Goodyear offereren. Terwijl die in deze maat en uitvoering steevast bovenin de lijstjes voor komt?
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Forumguru
Is me al vaker opgevallen @Noord26 dat jouw lokale bandenboeren echt scherpe offertes aanbieden, is niets mis met deze prijzen! :thumbsup:

Als ik even snel kijk op internet dan valt het mij ook op dat de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 niet zo snel in de prijslijstjes naar voren komt. Andere types van GY wel.
Prijs bij jouw bandenboer zal rond zelfde niveau als PS3 liggen denk ik.

(zelf al jaren tevreden GY EF1As2 gebruiker!)
 

Noord26

Forumguru
@Petrolhead: ik vraag gewoon prijzen aan bij meerdere bedrijven. En aangezien de concurrentie vrij groot is hier in de buurt (er zitten aardig wat bandenboeren), plus dat het seizoen zomersloffen op zijn einde loopt, zitten er idd leuke prijzen tussen.

Je kan het beste shoppen voor winterbanden in de zomer en zomerbanden in de winter, dat weet iedereen natuurlijk. Maar in de praktijk denken er maar weinig aan. ;)

Kanttekening: dit zijn prijzen voor montage op een losse velg. Dus niet op de auto. Maar dat zal hooguit een €10-€15,- verschil moeten maken.
 

Cordoba

Forumguru
Als je de gegevens na gaat zoeken, levert de PS3 gewoon 71 dB in geluid, dat is 1 dB minder dan de CS2 en de CS5.

De Pirelli geeft 72 dB, dus ietsje meer, de Vredestein Ultrac Sessanta is met 67 dB echt een stuk stiller, verbruikt wel ietsje meer brandstof. Bridgestone Potenza is met 72 dB ook een herrieschopper, en de Turanza met 1 dB minder is nauwelijks stiller. Overigens zie ik wel in de lijstjes dat de 'run flat' versies allemaal een paar dB extra geluid produceren. De gewone Dunlop Sport maxx levert 68 dB, maar de 'extra load' versie van dezelfde band levert 71 dB.

Ik weet niet hoe vast je zit aan de gekozen maat, maar als je eventueel ook voor 45 hoog kan gaan, kun je bijvoorbeeld ook voor de Goodyear Efficient Grip Performance gaan: die band levert maar 69 dB geluid, en kost iets van 117 euro per band (excl. montage enz.) en is energiezuinig. De alternatieve Goodyear band in de door jouw gewenste maat is de Goodyear EAGLE F1 ASYM 2(67dB energyklasse C, dus gunstiger dan alle andere banden die ik in dit topic langs heb zien komen), maar die is gewoon 60 euro per band duurder dan de Efficient Grip Performance.

Een verschil van 60 euro per band lijkt veel, maar als je uitrekent wat je aan brandstof bespaart zijn ze over de totale levensduur misschien wel de goedkoopste.
 

Noord26

Forumguru
@Cordoba:

Er zit verschil tussen afrolgeluid wat je hoort in de auto en buiten de auto. Kijk maar eens naar een ANWB/ADAC test. Dat label maakt daar helaas geen onderscheid in.

Michelin is matig op het label, maar dat komt omdat het buiten de auto relatief rumoerig is (who cares), en in het interieur juist stil. Vredestein Ultrac Sessanta komt er juist op het label erg goed uit, maar is rumoeriger in het interieur als een Michelin PS3 als ik de tests bekijk.

Ook het brandstofverbruik-labeltje kan ik geen houvast van maken als ik de rolweerstand in test terug lees en er dan het labeltje figuurlijk naast zou houden.

Dat labeltje wat verzonnen is loop ik daarom met een bocht omheen. Geef mij maar echte tests ipv een labeltje. Ik kijk er niet vanop als een fabrikant gewoon een goed labeltje zou sponsoren, bij wijze van..

Die Goodyear komt overal er ook erg goed uit idd. En dan doel ik op echte testen; niet alleen een labeltje. Prijs is vergelijkbaar met de Dunlop of Michelin.

Ik heb nog niet gedacht aan 45% hoogt ipv 40%; wat het dan af wijkt..
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Duidelijk @Noord26, echter wel een kanttekening van mijn kant: een band die stil is buiten de auto kan nooit rumoerig zijn binnen de auto (er komt geen afrolgeluid bij, er gaat wel af bij het binnendringen van het geluid). Verschillen tussen geluid binnen en buiten de auto kan liggen in:
- de frequentie (ene frequentie zal beter buiten de carrosserie gehouden worden dan de ander)
- sommige geluiden zullen door de constructie als contactgeluid meer naar binnen geleid worden

Het verschil tussen 'binnen' en 'buiten' is dus wel te verklaren, maar voor een juist vergelijk mag je dus eigenlijk alleen vergelijken onder hetzelfde type auto.
 

EdK

Forumguru
Denk zo dat het meeste geluid binnen word tegen gehouden door een goede geluidsisolatie laag die je mee krijgt van de fabrikant.
En dat heeft dan ook weer te maken in welke prijs klasse deze wagen zich bevind.
Dus maw een zelfde band kan bij de ene type / merk wagen en bij de andere type / merk wagen al een groot verschil in geluid geven in de cabine.

En ik ga er dan ook van uit dat die labels die tegenwoordig aan de banden worden gehangen de decibels gemeten zijn buiten de wagen en niet in de wagen....
En tsja hoeveel waarde kun je er dan nog aan geven als de wagen isolatie per model verschilt ?

Maar hoeveel waarde kunnen we uberhaupt uit die labels halen op geluid en verbruik ??
Zijn zoveel factoren die meespelen dat het eigenlijk alweer een lachwekkend label is....
 

Noord26

Forumguru
Daarom kijk ik ook totaal niet naar het labeltje. Doe mij maar de praktijktesten van bekende firma's of van personen direct. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Persoonlijk kijk ik wel naar de labels, omdat personen zich soms vergissen in het exacte type band dat ze hebben, en praktijktesten soms niet naar geluid 'kijken'.
Ik gebruik de labels vooral om banden onderling te vergelijken, en zie het vooral als een aanwijzing, niet als absolute waarde.
 

mikehotel

Actief lid
Heb nu Michelin PS3 onder de auto en daar word ik niet warm van. De volgende worden weer Conti Sportcontact5. Zijn beide goede banden hoor, maar qua geluid ervaar ik dat de Michelin's meer lawaai maken.
 

s-line

Forumguru
Mijn collega heeft ook de dunlop sport maxx rt onder zijn Audi a6 met 330pk en is daar zeer over te spreken!
Hij rijd op 20" en ik moet zeggen,dat ze zeer zeker behoorlijk stil zijn( zegt het label ook trouwens) ik denk dat ik de volgende keer ze ook wel wil proberen,en ze zijn zelfs iets goedkoper als de sc5.
Dus mijn keuze zou zijn sc5p of anders de dunlop sportmax rt.
 
Bovenaan Onderaan