30.000 beurt niet soepel verlopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

joergarms

Senior Member
Nou, afgelopen vrijdag was het zover, mijn Fabia had de mooie kmstand van 33.000 km bereikt, en moest dus de eerste beurt krijgen onder mijn gezag.
Ik had voor de dealer 9Jawes in Ede) een paar puntjes opgeschreven die naast de standaardbeurt zouden moeten gebeuren, ik zal ze nu ook even opnoemen.
Onder garantie; uitlijnen van de voorwielen, auto spoorde niet helemaal lekker.
Onder garantie, afpersen koelsysteem, er ontsnapte koelvloeistof.
Niet onder garantie, achterband laten repareren, spijker in 't loopvlak.
Niet onder garantie, kapje op scharnierpunt ruitenwisser achter (gebroken)

De standaard 30.000 beurt kost 240 euro, niets bijzonders dus.
De totale rekening was echter 326 euro:icon_smile_question
Maargoed, zonder betaling krijg je de auto niet mee, (aldus de voorwaarden) dus ik heb betaald, eenmaal thuis, de factuur goed bekeken, wat blijkt;
Voor het repareren van de band berekent men mij 58 euro, terwijl het bedrijf waar de auto uitgelijnd is 20 euro berekent, die heb ik namelijk vanmiddag even gebeld. Dus dat bedrag doen ze keer 3.
Het kapje op de ruitenwisser kost 1,99 euro, je klikt het erop in 10 sec. De montagekosten voor dit kapje?? 13,78 euro!!!!!!!!!!!
Over die bedragen komt ook nog eens btw, dus al met al koste het me een kleine 80 euro extra.
Je snapt dus wel dat ik behoorlijk kwaad werd toen ik dit bemerkte en ik ga dus ook zeker verhaal halen, ik vind het echt te gek voor woorden.
In mijn ogen lijkt het er haast op dat ze de kosten van het uitlijnen gewoon op die manier aan mij doorberekend hebben, terwijl het onder garantie valt.
En die 13,78 euro van dat kapje, daar kan ik al helemaal niet bij.

Dus helaas heb ik momenteel een bittere nasmaak over die beurt, ik hoop dat ze me tegemoet willen komen, ik heb nog spatlappen van 30 euro in bestelling staan, laten ze die sowieso maar voor niks geven om te beginnen, want anders is het de eerste en laatste beurt die bij Jawes is uitgevoerd.

LenK

Forumguru
En die 13,78 euro van dat kapje, daar kan ik al helemaal niet bij.
Lijkt er op dat ze alleen maar in kwartieren rekenen (= ong 65/uur incl).

Wel balen dat het flink duurder is dan verwacht. Kun je nagaan als er vanuit de importeur/fabrikant geen standaard onderhoudstarieven waren, dan was je misschien helemaal de aap gelogeerd.

Troost je, ik kan me niet herinneren dat ik ooit positief verrast was bij een onderhoudsbeurt.

Fabia

† In Memoriam
Het inderdaad knap balen. Wat een belachelijke prijzen voor het plakken van een band en het vervangen van het kapje. Daar maken ze geen vrienden mee.

Gieliovd

Forumguru
Helaas wederom negatieve berichten. En dan nog vragen mensen zich af waarom ik zo pessimistisch en cynisch ben. Er is áltijd wel wat aan de hand.

Nou wordt jij weer genaaid waar je bij staat. Apart dat jij eerst moet betalen en daarna de auto meekreeg. Ik kreeg de auto me een weken later pas een factuurtje via de post.

Jij kent mijn verhaal dus dit is allemaal geen nieuws... ik leef met je mee.

Tegemoetkomen, daar zijn de dealers goed in. Ik zal eens iets vertellen over mijn laatste tegemoetkoming.

Ik kwam bij de dealer terug voor mijn APK keuring laatst, dus die man zegt: nou meneer van Diepen gezien het allemaal zo stroef is gelopen met de beurt etc. zullen wij u tegemoetkomen en de APK voor u betalen, alsof het samen met de beurt was uitgevoerd.

Dus ik zeg, nou dat is netjes.

Maar, dan moet u wel even de afmeldkosten de viergasmeting betalen.

Dus ik denk, nou dat kan nooit veel zijn.

De standaardprijs voor een APK inclusief afmelden en gasmeting etc. is schijnbaar 29 euro, staat op de factuur. Wat ze hebben gedaan is 11,36 hier vanaf trekken als post "kleinmateriaal" en er blijft dus bijna 18 euro over.

Nou sorry, dan neem je jezelf toch niet serieus als je iemand als gebaar tegemoetkomt. Ik krijg een tientje korting. - triest -

nomad

Senior Member
Nou sorry, dan neem je jezelf toch niet serieus als je iemand als
gebaar tegemoetkomt. Ik krijg een tientje korting. - triest -
Is nog netjes... Ik kreeg 100 euro korting op een trekhaak die 100 euro duurder geprijsd was dan in de catalogus bij bestelling van een nieuwe auto van meer dan 32000 euro.

EdK

Forumguru
Wat het kapje betreft dat kan ik nog een redelijke prijs vinden ! want het is niet zoals jij zegt alleen het kapje erop klikken wat ze doen !! Het moet ook uit magazijn gehaald worden en daarvoor besteld worden ! dan moet je oude kapje ook nog mileu vriendelijk afgevoerd worden !! Het mag dan veel geld zijn maar is mijn inziens nog te verantwoorden door een dealer !!

Wat betreft je uitlijnen dit slaat alles !! Als je iets door derde laat uitvoeren als hoofdaannemer, dan wordt er in algemeen +/- 10% op factuur van onderaannemer gelegd
maar bij jou is het 300% !! Heeft de monteur van de garage er soms naar staan kijken en declareerd hij op deze wijze zijn uren ?? die jij dan mag betalen ??
Ik zou zeker een uitleg hierover vragen voor je gaat betalen !!

joergarms

Senior Member
Wat het kapje betreft dat kan ik nog een redelijke prijs vinden ! want het is niet zoals jij zegt alleen het kapje erop klikken wat ze doen !! Het moet ook uit magazijn gehaald worden en daarvoor besteld worden ! dan moet je oude kapje ook nog mileu vriendelijk afgevoerd worden !! Het mag dan veel geld zijn maar is mijn inziens nog te verantwoorden door een dealer !!

Wat betreft je uitlijnen dit slaat alles !! Als je iets door derde laat uitvoeren als hoofdaannemer, dan wordt er in algemeen +/- 10% op factuur van onderaannemer gelegd
maar bij jou is het 300% !! Heeft de monteur van de garage er soms naar staan kijken en declareerd hij op deze wijze zijn uren ?? die jij dan mag betalen ??
Ik zou zeker een uitleg hierover vragen voor je gaat betalen !!

Bedoel jij het verhaal van het kapje als grap?? Dan kan ik erin komen. Maar als je het niet als grap bedoelt, het kapje is op voorraad, magazijn is op 20 sec. van de werkplaats, en het oude kapje had ik al (niet) milieuvriendelijke afgevoerd.
Dus die 13,78 is een redelijk prijs voor even heen en weer lopen en iets vastklikken.
Ik ga ze aankomende week even een mail sturen voor wat opheldering, daarna zal ik zien wat er verder uitkomt.

EdK

Forumguru
Bedoel jij het verhaal van het kapje als grap?? Dan kan ik erin komen. Maar als je het niet als grap bedoelt, het kapje is op voorraad, magazijn is op 20 sec. van de werkplaats, en het oude kapje had ik al (niet) milieuvriendelijke afgevoerd.
Dus die 13,78 is een redelijk prijs voor even heen en weer lopen en iets vastklikken.
Ik ga ze aankomende week even een mail sturen voor wat opheldering, daarna zal ik zien wat er verder uitkomt.

Nee helaas wil ik je nog niet kwader krijgen dan je bent, maar helaas wordt er wel zo gerekend
oke hij lag al in het magazijn maar hij is daar niet aankomen vliegen , maw bovenstaande dingen betaal je gewoon !
En let op want als je met acceptgirokaart betaald vandaag de dag , dan krijg je er ook nog administratiekosten bij !! Ook legaal vandaag de dag !! dus niet bij een herinnering maar omdat je met acceptgiro betaald !!

Maar de les die je hieruit trekt is het volgende !! Doe kleine dingen zoals dus vervangen van een kapje altijd zelf !! betaal je alleen de kosten van het kapje in dit geval !!

Ik kocht voor me roomster de Set windgeleiders voorportieren € 64,- incl. BTW en montage
alleen vertelde ik dat ik ze zelf ging monteren , dus gingen de montage kosten van rond de 10 a 20 euro er vanaf !!
Op gemakje in het zonnetje er toen zelf opgezet in 5 minuten , tja das ff gauw verdiend in 5 minuten !!

cvegreen

Forumguru
Je moet hard opletten in garage's , want je ben zo geringeld door die gasten. Ik blijf bij mijn wagen voor onderhoud en dergelijke , weet wat ze eraan doen , hoelang het duurt en zo verder . Ik heb zelf nog 4 jaar in een garage gewerkt als boodschappenman (heel leuk jobke trouwens). Zeg dat er langs mijn neus ook altijd bij (de eerste keer natuurlijk , niet telkens opnieuw). Dan hebben ze me minder makkelijk in de kleren (zoals ze hier zeggen).

Gieliovd

Forumguru
Joër is ook niet gek en die weet wat een autogarage is.

Wat betreft het kapje.. tja, ik heb het gevoel dat het bedrag dat ze ervoor berekenen niet klopt altijd, voor zulke kleine dingen. Is een kwestie van het verdelen van een postje aan extra dingen.

Daarnaast, als ze op de werkbon invullen dat het ze 15 minuten heeft gekost, à 50 euro per uur..... Het is zo klaar.

joergarms

Senior Member
Wat al gezegd werd, volgende keer zoiets zelf doen ja.
Maar dat is dus juist het punt, voorheen reed ik VW, daar haalde ik dingen zoals ruitenwissers altijd op en monteerde ze dan zelf.
Toen kwam ik er op een gegeven moment achter dat de prijs voor een setje wissers inclusief montage was, daar heb ik toen ook woorden over gehad met de desbetreffende dealer.
Het kapje voor de ruitenwisser kost 1,99 euro, je kan het dan niet maken om dat bedrag met 7 te vermenigvuldigen als zijnde montagekosten exc. btw.
Had ik dat kapje mee naar huis genomen, dan had ik die 13,78 niet hoeven te betalen, maar had men evengoed dat kapje uit het magazijn moeten halen....
Kortom, ze moeten wel met een bijzonder goed verhaal komen om het maar enigzins geloofwaardig te laten zijn, en dan nog ga ik er niet mee akkoord.
Wat betreft die bandreparatie, daar kan ik geen enkel excuus voor bedenken.

@EdK, ik ben niet boos hoor, snapte alleen je reactie even niet, verder niks aan de hand.
@Gieliovd, ik weet inderdaad wat een garage is, maar dat ze mij nu weer bij de veter hebben kan ik niet echt hebben. Zullen we samen een comite over slechte garage-ervaringen gaan oprichten?:regels:
@cvegreen, ik had de mogelijkheid niet erbij te blijven, vind dat eigenlijk ook niet nodig, je mag er toch vanuit gaan dat er nog enigzins eerlijk gewerkt wordt, maar helaas blijkt het tegenovergestelde dus waar.

Oh ja, ik had trouwens mijn oliefilter gemerkt:D, deze is wel vervangen!

LenK

Forumguru
Oh ja, ik had trouwens mijn oliefilter gemerkt:D, deze is wel vervangen!
Wel triest dat je dit moet doen natuurlijk, dat je je moet indekken.
En als je iets op de rekening hebt staan dat niet gedaan is en je zegt er wat van dan is het natuurlijk "een foutje". Terwijl dat soort bedrijven zoiets structureel bij iedereen doen. Gewoon oplichterij dus.

Gieliovd

Forumguru
Ja het is dat ik het best wel wat waard vind om die Skoda stempeltjes te zien en de mobiliteitsgarantie te behouden anders had ik allang bij de dorpsgarage gezeten bij de mensen die ik WEL vertrouw en die me er niet bijnaaien.

Maar ja, het is gewoon een goed verkoopargument dat je alle beurten en de volledige onderhoudshistorie hebt, van de dealer af.

En een verkoopargument is voor mij belangrijk.

van_der_P

Senior Member
Ja het is dat ik het best wel wat waard vind om die Skoda stempeltjes te zien en de mobiliteitsgarantie te behouden anders had ik allang bij de dorpsgarage gezeten bij de mensen die ik WEL vertrouw en die me er niet bijnaaien.

Maar ja, het is gewoon een goed verkoopargument dat je alle beurten en de volledige onderhoudshistorie hebt, van de dealer af.

En een verkoopargument is voor mij belangrijk.

Die stempels krijg je ook wel als je voor dat je je auto aanbiedt voor een beurt, al wat kleine eenvoudige dingen zelf doet. Zoals b.v. nieuwe ruitewissers, ruitsproeiervloeistof, enzovoort.
Voor banden ga ik naar een bandenfirma. Zoek uit wat ik hebben wil, en waar ik het koop. Op deze manier maai je de dealer het gras voor de voeten weg. En blijft voor hem enkel een standaardbeurt voor een standaardtarief.
Want op velen zaken die de dealer buiten de beurt uitvoer, schrijft die met een vork de rekening. Dat blijkt uit bovenstaand verhalen ook weer.
Ik ben 10 jaar klant bij mijn dealer, heb daar 3 auto's gekocht, en bij elke auto liet de dealer mij voelen dat geldverdienen voor hem heel belangrijk was.

joergarms

Senior Member
veel dingen doe ik ook zelf ja, het is puur om de stempel dat ik naar de eigen dealer ga, anders kwam ik er nooit.
Banden, ruitenwissers, remblokken/ schijven, verlichting, ik regel en doe het allemaal zelf wel.
Als je goed rekent, zijn de beurten bij de dealer een heel prijzig abonement op de ANWB of Route Mobiel.

EdK

Forumguru
Tja ruitenwisservloeistof bijvullen is de bekendste !! Ik heb met mijn bedrijfswagen ( vorige werkgever) eens een hele discussie gehad over de rekening met de dealer (peugeot ) Ik had de avond voor wegbrengen het resorvair volledig tot de nok toe gevuld en smorgens bewust geen vloeistof gebruikt !!
Op de rekening stond s'middags dus 1 liter vloeistof !? Tja dus ik vragen hoe dit mogelijk was ?? Affijn het kwam er op neer dat ik gek was en dat ik eerst de rekening moest ondertekenen eer ik de sleutels zou overhandigd krijgen !!
Tja helaas bereik ik dan het kookpunt en heb mijn reservesleutel genomen en weggereden !! Hierna telefoontje gepleegd naar mijn bedrijf en bovenstaand verhaal , hierna is degene binnen ons bedrijf even de sleutel gaan halen en ook even verhaal gaan halen !! Nadien werdt ik altijd zeer correct geholpen tegen het slijmerige aan !!

Vandaag de dag met eigen wagen zeg ik ook altijd tegen dealer dat hij mijn ruitenwisservloeistof nivo NIET hoeft te controleren en hoeft bij te vullen !! Indien hij wel bijvult is het voor eigen rekening !!

Gieliovd

Forumguru
Inderdaad ben ik het met deze verhalen eens. Als ik er ff de tijd voor heb die ik kleine dingen ook zelf, maar een beurt moet hij toch hebben.

Voorheen heb ik zelf ook wel de olie gewisseld op het pad, dan sta je zo te kloten.... geen goede filtersleutel, geen brug om de aftapplug te verwijderen etc.

Die ruitenvloeistof is een klassieker ja. Ik had hem inderdaad ook tot het nokje gevuld en heb direct de rekening gecontroleerd, het stond er niet op. Blij verrast.

Dat zijn de kleine dingen waaruit je kan opmaken hoe ze je behandelen. Net als je oliefilter markeren zoals Joër zei. Zit die er nog, dan ongelooflijk kwaad worden.

Maar ze kunnen zich er over het algemeen wel weer uitlullen. Ja meneer, een foutje is zo gemaakt, we krijgen hier zoveel auto's binnen.

EdK

Forumguru
Maar ze kunnen zich er over het algemeen wel weer uitlullen. Ja meneer, een foutje is zo gemaakt, we krijgen hier zoveel auto's binnen.

Oja meneer de dealer ?? maar u werkt toch met afvinklijstjes ?? U liet hem net nog zien !! toch ???
ehhh ja ehhhhhh

Is het dan zo moeilijk om uw fouten toe te geven ?? weet u dat u een sfeer van bedrog creeert ?? En dat u uiteindelijk mij als klant kan kwijtraken !!

Gieliovd

Forumguru
Yes, zo doen we dat. Ook lang niet iedereen durft dat hoor.

Je moet ook wel een goede case hebben en het kunnen onderbouwen, het kunnen sluwe vossen zijn.

van_der_P

Senior Member
Blijkbaar gaat het nog te goed binnen de garagebedrijven als ze op zo'n manier hun werk (kunnen) doen.
Het lijkt alsof ze je niet nodig hebben. Maar als je verteld dat je volgende (nieuwe) auto door een ander bedrijf geleverd wordt, draaien ze meestal wel bij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan