98 of 95

Hey hey!
Ik woon op een straat waar een stuk of 5 tankstations aanwezig zijn. Het was me onlangs opgevallen dat de 98 bij Lukoil exact even duur is als de 95 van Shell. Ik vroeg me af wat ik dan het beste kan tanken, aangezien ze beide even duur zijn. Ik rij met een 1.2 tsi stage 1 (chiptuning) en ik rij heel rustig met mijn auto, maw ik belast de motor zeer weinig. Bedankt voor jullie antwoorden!
 
Zal dit op lange termijn enige invloed hebben? Ik ben van plan om er nog lang mee te rijden aangezien het mijn eerste auto is en er alles uit wil halen. Zal 95 er voor zorgen dat ik uiteindelijk minder km uit de motor zal kunnen halen?
 

Rallye

Forumguru
Als ze even duur zijn zou ik 98 doen. Geen/minder ethanol, dus wellicht heb je dan (bij dezelfde literprijs) een iets beter verbruik.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hangt er ook vanaf hoeveel km je per jaar rijdt, c.q. of de auto vaak enige tijd stilstaat.

In mijn geval is het jaarkilometrage in de loop van de laatste jaren zo ongeveer gehalveerd, hetgeen erin resulteert dat de auto soms een week niet van zijn plek komt. En dan heb ik bij voorkeur geen, of zo weinig mogelijk, ethanol in de brandstof om aantasting van leidingen e.d. te voorkomen, daarom tank ik altijd 98/E5.
Omdat het thans nog maar om rond de 10-11k km/j gaat, speelt het prijsverschil in die overweging geen rol. Wel bij de keuze van het tankstation overigens - daarvoor let ik altijd goed op de DirectLease brandstofprijzen app.
 
Ik heb mijn auto nu 1 jaar en ik heb 45000 km gereden...het is altijd een dilemma of ik 95 of 98 moet tanken haha...wat ik nu doe is meestal 95 en af en toe eens 98 tanken...ik hoop dat mijn motor zo lang zal meegaan.
 
Die tank van jou spoelt genoeg door om vervuiling door ethanol te voorkomen.
Ik zou alleen niet bij een Lukoil tanken en verbaas me er dan ook over dat ik vaak wagens zie tanken daarzo. Maar da's een principe dingetje van mij anno 2024 denk ik :angel:
Oh echt? Dus best dan de 95 van shell of q8 etc tanken ipv de 98 van Lukoil? Bedankt!
 

gehaktbal

Forumguru
@JeSko De reden er achter is een geheel andere discussie en daarom geef ik ook aan dat het meer een principe ding is wat mij betreft.
Mij zal je bij een Lukoil niet zien.
 

gehaktbal

Forumguru
Moet ik dit nou echt uitleggen ja? Ik snap best dat wat kilometers verderop gaande is, dat niet iedereen daar elke dag mee bezig is. Maar als ik dít moet uitleggen, heb je wel een beetje onder een steen geslapen.

Of men moet fundamenteel een andere mening/principe hebben. Dan is dat ook prima. Toch lijkt het me hier niet de beste plek af te wijken van van het tanken van RON95 of RON98.

In NL is het zo dat RON98 doorgaans géén ethanol bevat, wat beter zou zijn voor je brandstofleidingen, injectoren en verbrandingsmotor.
Echter, met jouw kilometers per jaar, lijkt het mij niet uit te maken welke brandstof je pakt.

Ik denk dat ik de discussie van welk tankstation wel/niet, niet had moeten starten aangezien dat ook de initiële vraag niet was.
 

Rallye

Forumguru
@gehaktbal Je kunt ook gewoon zeggen dat je er moeite mee hebt dat Lukoil een Russisch bedrijf is.

Ik zag overigens ook dit: https://www.demorgen.be/snelnieuws/...rde-sterft-na-val-uit-ziekenhuisraam~b801d66c en https://www.tvoost.be/nieuws/tankst...-boycot-door-conflict-rusland-oekraine-135016

Met de huidige sancties kan ik mij overigens niet voorstellen dat er nog geld naar Rusland wordt overgemaakt. Zie ook de moeilijkheden van F1-team Haas in Zandvoort, zie https://nl.motorsport.com/f1/news/r...n-haas-f1-in-beslag-nemen-zandvoort/10647731/. Uralkali is overigens duidelijk een bedrijf met banden met Poetin, zie https://www.businessinsider.com/nik...-to-putin-2022-3?international=true&r=US&IR=T

Juist gezien de sancties denk ik dat je nog best bij Lukoil kunt kopen, om op de discussie terug te komen. 98 is zuiniger en als je wat langer stilstaat beter.
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
Met de huidige sancties kan ik mij overigens niet voorstellen dat er nog geld naar Rusland wordt overgemaakt overigens.
Indirect. Het is een privaat bedrijf, maar betalen wel belasting in Rusland over hun winst en hebben goede banden met de overheid.
Interessant feitje, het was een van de weinige Russische bedrijven die zich hebben uitgesproken tegen de oorlog. Waarna de chairman 'zelfmoord' pleegde door uit een raam te vallen. (dat is dus jouw link).

De vraag is dan hoe het bedrijf er in staat, nadat de 'dwarse' geloosd zijn. Mja. Zie mijn eerdere reactie over deze discussie, wat ik er van vind.. :giggle: Ik tank er gewoon niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ach 95 of 98.......
Als ik in me tankdop kijk dan rijd hij zelfs op een nog lager RON gehalte
Dus ik tank al jaren gewoon 95 !
En zonder problemen al die tientallen jaren..........
En ook mijn auto staat soms een 3 tot 5 weken stil omdat ik dan met de motor ga.
Of dat ik met de bedrijfswagen van huis direct naar klanten rij en me Skoda dan op bedrijfsterrein staat voor die periode
 

leon-cupra

Forumguru
moest ik in jouw schoenen staan zou ik gewoon 95 tanken. Constructeurs geven aan dat het perfect kan. Daarnaast met 45.000km/j kan je ongeveer 400€ per jaar besparen aan brandstofkosten. De kans dat jouw motor in de soep loopt door de benzine is heel klein en als het gebeurt zal je eerder overwegen om de wagen weg te doen door de km-stand dan de kosten voor herstelling.
 
Bovenaan Onderaan