98 of 95

Tees

Donateur
Als ze even duur zijn zou ik 98 doen. Geen/minder ethanol, dus wellicht heb je dan (bij dezelfde literprijs) een iets beter verbruik.
Dit -punt-. Benzine zonder ethanol vs E10 heeft ongeveer 3% meer energieinhoud (energieinhoud ethanol is 1/3e lager dan benzine), dus bij gelijke prijs is minder ethanol gewoon economisch verstandig.
 

leon-cupra

Forumguru
dus bij gelijke prijs is minder ethanol gewoon economisch verstandig.
Maar er wordt wel de vergelijking gemaakt tussen merk A en merk B waarbij bij merk B de 95 een nog goedkoper alternatief is, dus het economisch verstandigste is 95 tanken bij merk B.
 

Rallye

Forumguru
Hey hey!
Ik woon op een straat waar een stuk of 5 tankstations aanwezig zijn. Het was me onlangs opgevallen dat de 98 bij Lukoil exact even duur is als de 95 van Shell. Ik vroeg me af wat ik dan het beste kan tanken, aangezien ze beide even duur zijn. Ik rij met een 1.2 tsi stage 1 (chiptuning) en ik rij heel rustig met mijn auto, maw ik belast de motor zeer weinig. Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik lees “ beide even duur” @leon-cupra
 

leon-cupra

Forumguru
Ja @Rallye beiden even duur maar lukoil zal ook nog naast de 98 95 hebben die , logischerwijze, nog goedkoper zal zijn dan de 98 van lukoil en de 95 van Shell.
Dus economisch verstandiger om de 95 van lukoil te tanken :arghh:
 

leon-cupra

Forumguru
Economisch wel, maar het gaat om de kwaliteit van de brandstof.
Even snuiven en proeven bij het tanken :deuk:

Heb persoonlijk altijd het minimum vereiste getankt. Als ik 95 mocht tanken , 95. Is er een verschil , ja, is hier ook al genoeg aangegeven, gaat het een wezenlijk verschil geven in de levensduur van jouw motor … niemand heeft hier een pasklaar antwoord voor. Kan nog zoveel anders stuk gaan aan jouw wagen dat het aandeel “benzine” mij zeer gering lijkt. Met het economisch verschil kan je op termijn eventuele herstellingen gemakkelijk betalen.

Daarnaast , weet je zeker dat je 98 tankt ? Dat je geen 95 krijgt en 98 betaalt???
 
Even snuiven en proeven bij het tanken :deuk:

Heb persoonlijk altijd het minimum vereiste getankt. Als ik 95 mocht tanken , 95. Is er een verschil , ja, is hier ook al genoeg aangegeven, gaat het een wezenlijk verschil geven in de levensduur van jouw motor … niemand heeft hier een pasklaar antwoord voor. Kan nog zoveel anders stuk gaan aan jouw wagen dat het aandeel “benzine” mij zeer gering lijkt. Met het economisch verschil kan je op termijn eventuele herstellingen gemakkelijk betalen.

Daarnaast , weet je zeker dat je 98 tankt ? Dat je geen 95 krijgt en 98 betaalt???
haha inderdaad, wie weet tank ik gewoon 95 voor de prijs van 98 :)
 

Tees

Donateur
Als het prijsverschil 6 cent of minder is, zou t theoretisch uit moeten kunnen om 98 te tanken. Kwaliteitsverschil in de brandstoffen is in NL minimaal, er zijn maar 2 of 3 brandstofdepots in Nederland, die voorzien alle pompen van benzine. Slechte kwaliteit benzine bestaat daarmee in NL niet. De A-merken hebben nog wat toevoegingen, maar in de Euro 95 is dat minimaal.

En 95 verkopen als 98? Je bent wel héél achterdochtig, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
 

leon-cupra

Forumguru
En 95 verkopen als 98? Je bent wel héél achterdochtig, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Ben absoluut geen achterdochtig persoon, maar weet jij met 100% zekerheid dat je 98 tankt? Een paar cent op miljoenen liters maakt voor een bedrijf veel uit. Maar wil je het riskeren dat het ooit uit komt en heel je bedrijf en leven op het spel zet?? Kans is inderdaad zeer klein, maar zeg nooit nooit.
 

leon-cupra

Forumguru
Heeft niets met complotten te maken. Heeft te maken met hebzucht van de mens.
En zeg ook niet dat het zo is (lig er ook niet wakker van), maar denk dat zelf jij niet met 100% kan zeggen dat je effectief 98 tankt @Canon-Eye Iemand ooit zijn 98 laten testen??? Denk het niet.
 
Als het prijsverschil 6 cent of minder is, zou t theoretisch uit moeten kunnen om 98 te tanken. Kwaliteitsverschil in de brandstoffen is in NL minimaal, er zijn maar 2 of 3 brandstofdepots in Nederland, die voorzien alle pompen van benzine. Slechte kwaliteit benzine bestaat daarmee in NL niet. De A-merken hebben nog wat toevoegingen, maar in de Euro 95 is dat minimaal.

En 95 verkopen als 98? Je bent wel héél achterdochtig, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Ik woon in België, het prijsverschil tussen Lukoil 98 en Shell 95 is €0,00. Vandaar mijn vraag welke van de 2 jullie zouden tanken voor mijn 1.2 tsi'tje. Maar het lijkt hier al op een complotdenker forum hahaha
 

Fmoon

Forumguru
Verschil tussen 95 en 98 merk je echt wel in bepaalde auto’s. Ik heb nooit getwijfeld of het klopte.
 

Arjan1985

Forumguru
Ik heb nu paar keer 98 en 95 getankt (O3FL) en merk dat ik gewoon meer kilometers kan rijden met 98. Niet zo maar een paar km maar serieus tientallen kilometers.
Alsnog ben met je met 95 goedkoper uit ondanks dat je minder kilometers kunt halen uit de tank omdat 98 veel duurder is (omslagpunt).
Echter minder vaak dat pistool in handen en meer km uit je brandstof halen is ook goed voor het milieu ;)
 
Bovenaan Onderaan