98 of 95

Tees

Donateur
Dat laatste is helaas niet waar: die energie komt ergens vandaan, dat er meer energie per liter in zit betekent niet dat de CO2 uitstoot per kilometer lager is. Sterker nog, doordat ethanol biobased is, is de CO2 uitstoot van E10 lager dan van E0, ondanks dat de energieinhoud lager is.

Overigens heb ik geen significant verschil kunnen meten tussen E0 en E10 (in de tijd dat het prijsverschil nog 4-6 cent was en ik dus E0 tankte). De fluctuatie in verbruik tussen tankbeurten was groter dan het effect van E0 vs E10. Theoretisch en in gecontroleerde omgeving ook meetbaar is er wel verschil (de genoemde enkele procenten, dus op een volle tank hebben we het dan over zo'n 20-30 km extra).
 

Captain Hook

Forumguru
Als je je auto meekrijgt, die blind afgetankt is met hetzij met RON 95 of met RON 98; het lijkt me sterk dat je kunt zeggen welke brandstof er in zit...
Power of suggestion is een sterk iets! :jaja:
Net zoals: het is duurder, dus het moet wel beter zijn! ;)
 

Octa RS

Senior Member
Nah, ik blijf 98 tanken (ondanks 25K+ km per jaar momenteel) maar wel in Duitsland....ruim 30-35 cent verschil per liter en natuurlijk elke keer een paar jerrycans mee
 

ertromp

Forumguru
Hier in NL gisteren onderweg van Eibergen naar Zevenaar ook al €1,69 voor de 95. Het lijkt wel met de dag steeds goedkoper te worden. Benzine rijden wordt flink gestimuleerd :D Die EV fabrieken kunnen ze beter helemaal sluiten :deuk: Nog effe en een liter benzine kost net zoveel als een kWh :tegek:
 

leon-cupra

Forumguru
@ertromp is allemaal door de EV industrie dat de benzine nu zo goedkoop staat. Je moet eens rekenen hoeveel liters de industrie minder mag leveren … in het midden oosten voelen ze ook wel wat de EV industrie te weeg kan/kon brengen.


@JeSko pas maar op dat je niet wordt aangevallen door de “dt”-lobby :tongue:
 

Captain Hook

Forumguru
De EV-industrie is, net zoals vrijwel iedere andere industrie, een grootverbruiker van fossiel sap.

Zelfs om de (PH)EV en ICE vehikels te laten rijden is nog steeds heel veel fossiele zooi nodig. Wat dat betreft... :koffie:

De groothandelsprijzen voor een kWh variëren nog veel sterker dan die van aardolie:

Zo was vandaag rond 14:00h de prijs vrijwel nul.
Maar met alle belastingen d'r bovenop en inkoopvergoedingen betaal je alsnog 18 cent/kWh.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Paar EVs? Aandeel zal in veel landen blijven stijgen, mss niet zo sterk als voorheen maar stijgen zal het doen.
Als je dan als Midden Oosten ziet wat er aankomt (in Eu totaal verbod van ICE) dan zorg je er gewoon voor dat ICE interessant blijft door de prijs vast te houden of te verlagen.
 

hemi24

Forumguru
Vooral heel veel mensen die juist niet zoveel km’s maken op jaarbasis…
Ik kan er hier wel iemand als voorbeeld aanwijzen…
 

EdK

Forumguru
Laten we er maar eerst voor zorgen dat de infra dit allemaal aan kan !
En zover zijn we de eerste 10 jaar nog zeker niet !
Dus wat ze in Den Haag of Brussel graag zien dat kan op papier, maar in werkelijkheid word het een geheel ander verhaal...
Ga maar eens met een monteur van Liander praten en over het kabelnet naar de burgers toe....
Wel die zien grote problemen aankomen, zeker in bestaande wijken en dan hebben ze het nog niet over bv een grachtengordel in A'dam.
Daar zitten wij al 3 jaar te wachten op een aansluiting van 3x25A tbv elektrisch varen.
Dus brandstof wagens blijven echt wel langere periode doorrijden of we dit nu wel of niet willen....
 
Bovenaan Onderaan