Aanhaalkoppel van centrale twaalfkantbout in aandrijfas bij vervangen wiellager

Status
Niet open voor verdere reacties.

pverm

Lid
Hallo ik wil een wiellager vervangen bij mijn Skoda Superb II Combi van 2010. Ik vraag me af met welk koppel de centrale twaalfkantbout in de aandrijfas aangetrokken moet worden.
Heeft er iemand deze waarde beschikbaar.
Alvast bedankt voor reacties.
 

Antera

Donateur
Die zet ik met de tol vast en daarna met een lang ijzer kwartslag voor afbreken op gevoel. ;)
 

pverm

Lid
ik heb ergens gelezen dat koppel 200Nm moet zijn en dan nog 180 graden aantrekken met gladde achterzijde van de boutkop of 70Nm bij geribbelde achterkant boutkop ????
 

Antera

Donateur
Schroefverbinding aandrijfas los- en vastmaken
Rempedaal intrappen (collega-monteur noodzakelijk).
Twaalfkantbout met 200 Nm aantrekken.
Wagen op de wielen zetten.
Twaalfkantbout 180° verder draaien.
 

Tees

Donateur
Aangenomen dat bovenstaande tekst uit ElsaWin komt: daar staat het normaliter altijd duidelijk bij vermeld als nieuwe bouten gebruikt moeten worden.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
En die bout kan meerdere keren hergebruikt worden..? :pieker:
Voor het type dat met 70Nm aangetrokken wordt zou ik dat nog wel aandurven, maar 200Nm en dan nog eens 180 graden.....
Als die zo ver is uitgerekt, loop je een aanzienlijk risico dat 'ie bij het monteren al afbreekt (en dan heb je 'geluk', 't kan ook rijdendeweg afbreken).
 

ertromp

Forumguru
Dat kun je nooit zo zeggen dat het een risico is.
Je zult van die bout meer moeten weten zoals minimaal de diameter en de treksterkte.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
200Nm plus een halve slag? Je hebt misschien wel gelijk, maar wat zal zo'n bout kosten? Ga jij daar een dergelijk risico mee, en voor, nemen?
 

ertromp

Forumguru
Als het technisch gewoon kan waarom dan weer nieuw kopen? Kom op een beetje circulair denken zeg en niet altijd maar weer nieuw er op draaien
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
En wat zegt de fabrieks manual over deze bouten ??

U kunt ze 3x gebruiken ???
 

ertromp

Forumguru
Maar hoe vaak worden de aandrijfassen losgehaald @EdK ??? In geval van TS nu ivm wiellagers maar die zijn ook niet ieder jaar aan de beurt toch (hopelijk) en ook niet iedere 100K km’s toch?
 

EdK

Forumguru
Dat moet je niet aan mij vragen @ertromp !
Ik stelde vragen ( ??? )

In me werk heb ik ook een object waar een moer na loshalen altijd vervangen moet worden volgens manual.
Collega vond dit onzin en gebruikte hem weer, gevolg was dat moer loskwam na 2 a 3 uur draaien en de aandrijfstang door het huis heen ging....
Tsja de manual bleek toch gelijk te hebben in deze..... zeer harde leerschool voor me collega.....

En vandaar dat ik vroeg wat er in de monteursmanual staat hierover..???
 

ertromp

Forumguru
Nou opzoeken dan maar Ed want dan zijn hopelijk alle vraagtekens weg hier
Toen je de F3 liet verlagen bij Mark ook de bouten vervangen?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Tsja ertromp ik wacht op je antwoord op me vraag.....hoeft niet meteen hoor maar wel voordat ik de vraagtekens niet meer kan verwijderen in me topic....
Enne F3 ?? , joh daar rijd een ander alweer ruim een half jaar in....
 

ertromp

Forumguru
Dat is natuurlijk ook een optie: voordat er ook maar enige vorm van slijtage of materiaalspanning op bouten komt je auto inruilen.
Wat zou dan je advies zijn om maximaal te rijden met een auto?
Maar je hebt wel veilig kunnen rondrijden met je F3 waar na verlaging de bouten gewoon herbruikt zijn? Toch???
En zie post #6 in dit topic en #4 waar blijkbaar geen vervangende bout in staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan