Aanschaf eerste tweedehands Skoda wie helpt mij

• Onderwerp starter Michel1976
  • Startdatum
M

Michel1976

Perfect, zie alleen wel dat je bij deze types al rond de 90.000 km zit. Of staar ik me echt helemaal blind op een lage km stand

deusjevo

Forumguru
Ja, als je maar 10 a 15000 km per jaar rijdt kn je makkelijk een occasion met een ton op de teller kopen.
Hou even het onderhoudsboekje in de gaten voor duurdere reparaties als distributieriem bijv.

EdK

Forumguru
Getrouwd , 2 kinderen ruimte nodig voor vakanties
Heb je al eens je licht laten gaan over een Roomster ?
Tsja weet het je vind hem mooi of niet, maar met kinderen een ideale en functionele wagen
Als je twijfelt ga dan maar eens een proefrit maken bij een dealer in je buurt

The bone collector

Senior Member
Perfect, zie alleen wel dat je bij deze types al rond de 90.000 km zit. Of staar ik me echt helemaal blind op een lage km stand

Een tweedehands houdt altijd wat meer risico in, maar dan maakt 60.000 of 90.000 geen wereld van verschil hoor. Ze kunnen echt wel veel meer aan zonder al te veel kosten. De 1.4 en 1.6 motoren hier besproken lopen zonder enig probleem 200.000 km. En gezien de kilometers die jij maakt, wordt het al een oudje tegen die tijd.

M

Michel1976

Werk je toevallig bij Rijnwoud ;)

Kun je zeker wel een goede deal maken, hahaha ik neem aan dat je die uit 2007 bedoeld? met een 1.2 motor?? is dat niet wat zwak

M

Michel1976

Er staat nog een mooie bij Rijnwoud ;).

Werk je toevallig bij Rijnwoud ;)

Kun je zeker wel een goede deal maken, hahaha ik neem aan dat je die uit 2007 bedoeld? met een 1.2 motor?? is dat niet wat zwak

Fabia

† In Memoriam
Nee niet echt. De Roomster die daar staat is van mij geweest. Die heb ik vorige week ingeruild op mijn Fabia. De 1.2 12V is een heerlijk motortje. Ideaal voor het stadsverkeer maar in combinatie met de Roomster eigenlijk te weinig voor de snelweg. Als je daar 120 rijdt draait de motor 4.000 toeren en dat merk je wel. Je hebt ook weinig over om ff te versnellen. Dan kan je beter een iets zwaardere motor nemen.

M

Michel1976

Ah ok ik vondt al een hele recensie over deze wagen. Was belgische auto geweest ?

Zal een kijken naar een zwaardere motor, mijn huidige zafira maakt ook veel toeren boven de 120 en daar wil ik eigenlijk wel vanaf. en 1:10 is ook een aardige zuipert ;) zoek eigenlijk iets wat een stuk zuiniger is

Pendragon

Donateur
Ik ben het met Deusjevo, ik zou voor een Octavia gaan. Wij hebben beide auto's gehad (Fabia en Octavia) en met 2 kinderen van die leeftijd is de beenruimte to wat krap achterin. Wat motoren aangaat is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoeveel km je per jaar rijdt. Ik ben persoonlijk fan van diesel motoren en rij dan ook een 2.0TDI, maar heb hiervoor ook een 1.8TSI gehad en dat is ook een heerlijke motor. Voor dei 8000-9000 euro moet je een goede Octavia kunnen krijgen, maar dan waarschijnlijk wel met wat minder 'opties'. Zoals anderen ook al zeggen, leeftijd en aantal kilometers zegt niet alles. Ik zou persoonlijk wel voor een auto gaan die altijd bij de dealer onderhouden is. Je hebt dan ook direkt pechhulp van Skoda (die dan de anwb inschakelen). Daarnaast weten ze bij de dealer toch wel beter hoe het eigen merk in elkaar steekt. Ik spreek hierbij uit eigen ervaring met beide kanten (dealer/geen dealer).

Veel succes met zoeken naar een mooie Skoda!

turboturbo

Forumguru
Even aanvullende opmerking over de motor: ik rijd ook genoemde 1.2 maar in combinatie met mijn Fabia vind ik hem niet te traag voor de snelweg. En hoewel de motor 3900 tpm draait bij 120 km/u, kan 'ie nog steeds erg zuinig zijn: 5,7 l / 100 km lukt dan nog prima (zelfs met airco aan) Natuurlijk houd het niet over, maar voor de randstad prima. (75% van waar ik rijd, mag ik maar 90 of 100 max op de snelweg, vergeet ook de files niet)
En een familielid rijdt een Seat Leon met een 1.6 maar die motor draait ook 3800 tpm bij 120 km/u. Dus tja.....
Ik ben het er wel mee eens dat de gang of versnelling er behoorlijk uit is na 100 km/u bij het éénpunttweetje....

Gezien het gebruik wat jij beoogt (voornamelijk langere ritten, weekend, snelweg) dan zou ik ook voor een grotere motor gaan. Vooral met kleinere ritjes en stadsverkeer zou die pas relatief onzuinig zijn, maar daar heb jij dan geen last van. En volgens mij ga je veel te weinig km's maken om een diesel te kiezen (die kies je toch meestal oa uit kostenoverweging)

van_der_P

Senior Member
En volgens mij ga je veel te weinig km's maken om een diesel te kiezen (die kies je toch meestal oa uit kostenoverweging)
Een tweede-hans diesel is vaak goedkoper dan een vergelijkbare auto met benzine motor. Dat komt doordat diesel vaak meer km maken.
Dan weet ik nog niet of je duurder uit bent met een diesel. Je betaald wel meer MRB, maar de diesel is goedkoper, en je komt verder mee.
Het zal erom hangen denk ik.

Boet

Actief lid
Ga ik toch de Roomster weer een schopje geven. Kofferruimte is nauwelijks kleiner dan die van de Octavia, terwijl de beenruimte een heel stuk groter is. Voor de wegligging hoef je het ook niet te laten. Zou dan wel voor de 1600 gaan als tweedehands.

Fabia

† In Memoriam
Ik weet alleen niet of een Roomster wel binnen zijn begroting valt. Als je op de Skoda.nl kijkt dan zijn de meeste Roomsters toch boven 10.000euro.

M

Michel1976

Ik heb mijn oog onlangs laten vallen op 2 modellen welke te koop staan bij Skoda dealer Hoeke te delft. Iemand evt. vooraf al een idee wat de "betere"keuze zou zijn en misschien ervaring met deze modellen qua degelijkheid en storingsgevoeligheid??

Ze staan beide op: http://www.skoda.nl/dealer/hoekedelft/onze-occasions.aspx

Optie 1: http://images.wheeler.nl/s1315657983/3598655-1-0-2.jpg
Skoda Octavia 1.6 Ambiente 75kw/102pk uit 2006 met 73.071km voor € 9.950,00

Optie 2:http://images.wheeler.nl/s1303467961/3239143-1-0-2.jpg
Skoda Octavia 1.6 FSI Elegance 85kw/116pk uit 2005 met 109607 km voor € 9.950,00

beide dus gelijk in prijs maar verschin in leeftijd en km-stand en natuurlijk de motor en opties.

Falcon

Donateur
Elegance versie is wel erg fijn in de opties. Gewoon kiezen en nog wat van de prijs afkrijgen lijkt mij :)

M

Michel1976

Eens qua onderdelen heeft hij meer maar is er iets te zeggen over de verschillende motoren? Gaat mij om zuinigheid en voldoende trekkracht.

De ene is MPI en de FSI

The bone collector

Senior Member
1.6 FSI zal in praktijk iets zuiniger zijn denk ik, en heeft uiteraard iets meer trekkracht. Betrouwbaarheid is volgens mij gelijkaardig.

Ik denk wel dat de 1.6 Ambiente relatief gezien goedkoper zal zijn dat de 1.6 FSI Elegance. In aankoopprijs is het verschil niet zo heel groot. Maar de één is toch een jaartje jonger en heeft wat minder kilometers gelopen.

zelf rijden wij onze eerste skoda, een O2 TDI elegance 2005, en het rijdt geweldig, is mijn mening.maar dat ligt aan waar je wensen liggen, wil je voelen wat de auto onder je doet, zou ik een sportonderstel kiezen, is ietsjes minder comfortabel.
rij je veel korte stukjes, geen diesel; hecht je veel waarde aan een airco, erg handig, maar een eenvoudige airco koelt , net zo goed als climatronic, alleen de laatste regelt zelf, bij de eerste kun je de temperatuur ook regelen.
spiegel verwarming enzovoort, alles kan en is prachtig, maar wat er niet op zit kan dus niet stuk. wel vind ik de abs van de o2 erg netjes afgesteld. deze grijpt niet te vroeg in, gelukkig
kijk goed in de auto en onder de motorkap, de staat van de auto zegt soms(!) veel. ze kunnen tegenwoordig erg goed poetsen.
ga zeker een proefrit maken in beide modellen, en liefst direct achter elkaar. en let op bijgeluiden.
ook handig neem iemand mee die weet wat de zwakke punten zijn van in dit geval de Octavia`s,let wel, op internet staan veel berichten over kommer en kwel, maar slechts weinig schrijven hoe fijn of goed een auto wel is.
let of plekken als onder de stoelen, dashboard kastje en zo hieraan kun je zien of men waarde hecht aan een auto, of het als een vervoermiddel ziet.

zo op de foto`s af zegt mijn gevoel dat de élégance de mooiere,en nettere is van de beide auto`s, maar dat is onmogelijk van een plaatje te zien.
op MP zijn er adverteerders die de kunst bezitten soms een beetje vage foto`s te maken, waardoor je details niet kunt zien. en zulke foto`s bewust maken valt niet eens mee. maar het zijn wel vaak de zelfde adverteerders.
kijk vooral rond en vergeet ook niet bij de niet-skoda dealer te kijken, soms zijn deze gunstiger geprijsd.
ik werd uitgelachen toen ik vertelde dat ik een skoda had gekocht, ahumm, gebrek aan status ? tot ze erin zaten of de auto zagen(wel gezorgd dat ie mooi gepoetst was). Gebrek aan status ? Hoezo, het zelfde model al bijna 8 jaar verkopen, en met succes. of toch vooroordeel van de critici. veel succes met je keuze.en vooral veel rijplezier.
laat ons je keuze nog eens weten.
groeten mic

M

Michel1976

Hi vandaag proefgereden in de Ambiente, de elegance verbruikte meer en liep op super dus viel voor ons af.

Waarschijnlijk gaat het hem worden aar we een nette inruilprijs ontvingen voor de opel. Nu heb ik van mijn zafira nog een set winterbanden op stalen velg. de bandenmaat is gelijk aan die van de Octavia. Zou ik deze ook op de skoda kunnen gebruiken of is de velgmaat anders?? Evt bande overzetten op skoda velgen?

Scheelt een hoop centen als ik evt een nieuwe set wil aanschaffen

Bovenaan Onderaan