Aanschaf eerste tweedehands Skoda wie helpt mij

• Onderwerp starter Michel1976
  • Startdatum

The bone collector

Senior Member
Eigenaardig dat die Elegance versie meer verbruikt, op papier is het anders net andersom. Maar zo als ik al zei, ik denk wel dat de Ambiente voordeliger geprijsd is/was.

Ik ken de steek van beide velgen niet, maar je kan de banden sowieso op de andere velgen laten monteren als het dezelfde maat is.

Alvast proficiat als de aankoop doorgaat!

M

Michel1976

Ik ga zaterdag nogmaals bij de dealer langs om nog een keer goed te kijken en geen impulsaankoop te doen.

Zijn er nog echte specifieke punten waar je bij dit model goed op moet letten?

Zoiezo ziet het interieur er netjes uit, wat kleine plekjes bij de achterbak en een paar kleine krasjes op dashboard maar niet uitgewoont en netjes. is eerste eigenaar en is altijd bij dealer in onderhoud geweest en heeft ook hete hele boekje met dehistorie en stempels. verder heeft de eigenaar bij de dealer een nieuwe skoda yeti gekocht dus lijkt allemaal in orde.

Verder op het dak een kleine plek waar waarschijnlijk vogelpoep op is gekomen wat de laklaag heeft aangetast, verder alleen wat steenslag en geen verdere schades te zien.

netjes reservewiel met gereedschap. Schakelt soepel (veel soepeler als mijn opel) bij remmen is het even wennen, grijpt vrij snel aan, misschien wennen??

Geen bijgeluiden zover ik kan merken en rijdt op de snelweg goed door. qua geluid intern een stuk beter als de opel welke bij 3000 toeren veel geluid maakt. Je hoort de motor wel maar is niet vervelend (of zou dit stil moeten zijn)

Verder heeft de auto cruisecontrol welke goed werkt en airco waar gelijk kou vanaf komt en welke niet stinkt.

Onder de kap ziet het er netjes uit, zo te zien heeft de dealer de motor niet grondig laten reinigen maar geen olielekkage, olie ziet er normaal uit (donkerbruin/bruin) en slangen zijn soepel. verder de normale aanslag op de motordelen en ziet het er uit als een.. motor :)

Onderkant ziet er op het eerste gezicht netjes uit, geen roest oid.

al met al wel een goed gevoel maar weet verder niet waar ik nog op zou moeten letten bij de 2e keer kijken. Zat nog te denken aan een ANWB keuring maar volgens mij is dat ook maar afwachten en kijken ze naar de standaard zaken (wat minimaal al 160 euro kost) en kun je niet in de motor kijken. zit in ieder geval nog 6 maanden garantie op en de Skoda mobiliteits garantie.

alle advies voor de 2e rit is welkom!! :smiley29::disc::ahum:

The bone collector

Senior Member
Buiten de normale dingen, waar je blijkbaar al op gelet hebt, zijn er niet echt specifieke gebreken waar je moet op letten denk ik. Als de auto er netjes uit ziet, bij de dealer onderhouden is en je garantie krijgt hoef je je niet al te veel zorgen te maken. Als de wagen echt weg gegaan is wegens een defect komt dat zeker naar boven in de eerste 6 maanden.

Falcon

Donateur
1. Zie mijn punten eerder
2. Lak van Skoda modellen is inderdaad erg gevoelig voor vogelpoep
3. Bij Opel pakt de koppeling inderdaad hoger dan bij VAG auto's
4. Het kan zijn dat de remmen van je Opel al redelijk versleten waren en dat die van de Octavia redelijk nieuw zijn, dan heb je natuurlijk een redelijk groot verschil. Wen je vrij snel aan.
5. Motor moet zeker niet stil zijn, dus klinkt prima.
6. ANWB keuring zou ik persoonlijk in jouw situatie wel laten uitvoeren. Hoe je het ook went of keert, wat is 160 euro? Als de ANWB iets vindt heb je dit al gauw er weer uit is mijn ervaring.

Ga voor zekerheid zou ik je gewoon willen aanraden.

M

Michel1976

Hoera!!! auto is gekocht, de winnaar is de Skoda Octavia Ambiente uit 2006 met 70.000km.

Zat nog een simpele armsteun in en in overleg met de dealer heeft hij een originele skodasteun toegevoegd zonder meerpijs. Donderdag ophalen en de Zafira inleveren :baby012:

Als het goed is zou het kunnen dat mijn winterbandenset van de opel op de Skoda kunnen.

Bandenmaat is zoiezo gelijk 195/65 R15 91T M&S

alleen de velg is misschien niet gelijk, steekmaat van de gaten is 150mm. code 6Jx15 H2??

Iemand een idee of dit zou passen? anders moet ik op zoek naar een setje stalen velgen om de banden om te leggen

EdK

Forumguru
ben bang dat je velg niet gaat passen
steekmaat is als ik goed heb bij de octi 5x 112

M

Michel1976

Zie het, de opel is 5x110. jammer dat wordt zoeken naar een setje goedkope velgen en de banden laten overzetten

Hahah iemand in de buurt van delft nog een leuk voordelig setje velgen liggen??

M

Michel1976

Bedankt voor de info, ga dus op zoek naar een setje goede gebruikte velgen. zie een set staan voor de octavia 1 is idt ok voor mijn type?

En weet iemand toevallig waar en voor hoeveel je de banden zou kunnen laten overzetten (dus winterbanden van opel velg af en op de skoda velgen)

EdK

Forumguru
elke bandenboer of dealer
kosten ? weet de bandenboer of dealer
vergeet niet te laten uitbalanceren

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat je al beslist hebt, heb je er ook aan gedacht dat jouw keuze vrij snel aan een nieuwe distributieriem toe is, en dat dit bij de andere optie waarschijnlijk al gedaan is?

Wat de velgen betreft: ik heb binnenkort wel een setje stalen velgen in de aanbieding, maar dat is voor een Fabia (steek 5 x 100), of een veel oudere Octavia.

Falcon

Donateur
Distributieriem bij mijn Octavia is pas vervangen bij 130.000km, dus hij heeft nog even te gaan. Who cares we hebben een nieuwe Skoda lid!

Vergeet je niet aan te melden bij www.verrassendskoda.nl Michel! :) Daar hebben ze ook leuke aanbiedingen.

M

Michel1976

Bedankt voor alle advies!! echt helemaal top :super:

Nog een laatste vraag, wat zou een redelijke prijs zijn voor een setje stalen velgen?? kan nu een set overnemen van een golf 5 voor 100 euro.

M

Michel1976

Thnks dit zijn velgen van een golf 5 met steekmaat 5 x 112, dit zou moeten passen toch

VEEJAY

Forumguru
Ik heb vorig jaar 4 NIEUWE stalen velgen (voor winterbanden) voor 100 euro gekocht bij Profile...

MaximePurdy

Nieuw lid
Hi allemaal! Ik ben nieuw hier op het forum.:) Ik zie dat het topic ook al redelijk oud is, maar ik wil toch graag even reageren. Ik heb nu zelf een greenline superb van Skoda. Deze auto rijdt zeer zuinig en ziet er nog een goed uit ook.
Skoda heeft veel meer zuinige auto's op de markt gebracht, en je moet je toch afvragen of je echt een tweedehands auto wilt hebben, of dat je toch voor een zuinige auto van Skoda kiest en op termijn kan die best voordelig zijn. Zeker nu je ook nog gebruik kan maken van een gunstige bijtelling.

gr. Maxime

turboturbo

Forumguru
Tja, zuinig is leuk, maar het moet allemaal ook nog te betalen zijn, he. Ik heb zelf geen 20.000 euro voor een nieuwe wagen op de kast liggen, plus: de verzekering is per maand ook een stuk duurder voor een splinternieuwe auto. En dan hebben we het nog niet over het wegvallen van de wegenbelasting vrijstelling in 2014.

Zelf rijd ik dan liever jonge 2e handjes (als ik het geld had) dat lijkt me financieel het voordeligst: meeste afschrijving weg, als je geluk hebt alleen regulier onderhoud en beperkt casco te verzekeren.

En een 1.9 TDI of SDI van 8,9 jaar oud is maar nauwelijks iets onzuinniger dan die Greenline verkoop verhalen. 1:24 lijkt het maximum te zijn, als je zeer je best doet.

Maargoed, dit topic gaat over aankoop advies bij 2e hands Skoda's; ik denk dat jouw advies niet echt 'helpt' daarbij.... :)

MaximePurdy

Nieuw lid
Tja, zuinig is leuk, maar het moet allemaal ook nog te betalen zijn, he. Ik heb zelf geen 20.000 euro voor een nieuwe wagen op de kast liggen, plus: de verzekering is per maand ook een stuk duurder voor een splinternieuwe auto. En dan hebben we het nog niet over het wegvallen van de wegenbelasting vrijstelling in 2014.

Zelf rijd ik dan liever jonge 2e handjes (als ik het geld had) dat lijkt me financieel het voordeligst: meeste afschrijving weg, als je geluk hebt alleen regulier onderhoud en beperkt casco te verzekeren.

En een 1.9 TDI of SDI van 8,9 jaar oud is maar nauwelijks iets onzuinniger dan die Greenline verkoop verhalen. 1:24 lijkt het maximum te zijn, als je zeer je best doet.

Maargoed, dit topic gaat over aankoop advies bij 2e hands Skoda's; ik denk dat jouw advies niet echt 'helpt' daarbij.... :)

Haha, nee daar heb ik niet bij stil gestaan :tongue: Ja het is maar niet wat je voorkeur is natuurlijk. Ik persoonlijk ben meer van de 'nieuwe' auto's.
Maar iedereen zijn ding. :) gr. Maxime

Bovenaan Onderaan