Aanschaf Octavia 3 combi met hogere km-stand

MarkvdD

Forumguru
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een andere auto, een Octavia 3 combi. Nu heb ik er een op het oog, een Greentech Style Business DSG 1.5 tsi uit 2019, die qua uitrusting en prijs precies is hoe ik hem zou willen hebben. Het enige twijfelpuntje is de kilometerstand, 163000 km op de teller.

Als ik het goed begrijp op internet is de volgende onderhoudsinterval bij 180000 km, kan dat kloppen? Ik dacht namelijk dat bij Skoda de onderhoudsinterval gebruiksafhankelijk, Long-life onderhoud.

Wat is jullie gedachte of advies bij deze kilometerstand? Natuurlijk hangt het ook erg af van wat voor soort kilometers ermee gereden is, snelweg of stad/dorp en hoe hij onderhouden is maar hoe groot is tegenwoordig nog het risico van een hogere km-stand bij een tweedehands auto? En meer specifiek voor een 1.5 tsi en DSG?
 

Bakkertje

Forumguru
Op zich hoeft een hoge kilometerstand niet erg te zijn (ik vind 163k ook nog niet zo super veel).
Ik zou wel (voor mezelf dan) rekening houden met dingen als schokbrekers en dergelijke, die zullen best wel eens op kunnen zijn..
 

Duijzer

Donateur
Als de prijs goed is zou ik dat gewoon doen. De meeste kilometers zijn met warme motor afgelegd, anders kom je niet aan die stand in 4 jaar. Als hij er verder netjes uitziet en goed onderhouden is, is dat geen probleem. Wel heb je iets meer onderhoud. Rubbers, schokbrekers en kijk even of er een distributieriem op zit en wanneer die vervangen moet worden.
 

1983jeroen

Forumguru
Ben wel benieuwd of er al eens wat vervangen is aan de DSG.
Lees hier regelmatig dat de DQ200 bak, die hier ook in zal zitten, nogal gevoelig is voor vroegtijdige slijtage aan de koppeling.
Dat is een duur geintje.

Staat deze bij een dealer te koop? Die kan volgens mij uitlezen hoe de staat van de koppeling is.
Onderhoudsbeurt zou ik dan zeker meenemen in de onderhandelingen.
 

MarkvdD

Forumguru
Ja dat dacht ik ook Duijzer, in 5 (;)) jaar zo'n kilometerstand, dat zullen veel snelwegkilometers geweest zijn en dat is vaak gunstiger dan veel stadskilometers.

Heeft de 1.5 tsi een ketting of riem?

En de DSG wat je schrijft 1983jeroen, dat is ook een goede tip, dat zal ik dan navragen en nakijken in de onderhoudshistorie als we besluiten te gaan kijken en proefrijden.
 

1983jeroen

Forumguru
Voor zover ik weet een riem, maar die kan nog een hele tijd mee.

Ik heb ook een 1.5TSI met DSG uit 2019 en ben heel tevreden over die combinatie
 

Arjan1985

Forumguru
Ja gewoon doen hoor. Ik sluit me bij de rest aan. Heb hem uit 2018 gekocht met 236000 op de teller. Nu 240000 plus. 1.5 TSI. Weliswaar een handbak.
Heb wel direct de distributie riem laten vervangen puur uit voorzorg. Nog nooit wat aan vervangen verder op service beurten na.
Nu zijn binnenkort de dempers voor aan de beurt.
 
Ik kan me herinneren dat vroegah een BENZINE auto met 150dkm+ een auto was met 'veel' kilometers, ik liet deze zelf vaak staan. Rammeltjes, kraakjes, versleten leder in het interieur maar ook een grotere kans op het kapot gaan van onderdelen en meer slijtage op rubbers e.d. waren vaak het geval. Nu vraag ik me af of dit terecht is, zijn auto's tegenwoordig beter geworden? Het grote voordeel van het aanschaffen van een auto met een hogere km-stand is dat je een auto kan aanschaffen met een fijnere motor (met eventueel DSG) en meer opties. Hoe maken jullie die afweging dan?

Ja ik heb spijt van de aanschaf van een 1.0 TSI met handbak en weinig opties, maar ja, 37000km op de klok toen ik hem kocht (en dat was ook gelijk de reden). Vandaar dat de vraag van @MarkvdD mij intrigeert :).
 

MarkvdD

Forumguru
Dat is wel interessant wat je opmerkt Raoul, die rammeltjes en kraakjes en dergelijke bij een auto met meer kilometers. Dat is natuurlijk een bijkomend iets wat je kan hebben bij een hogere km-stand. Inderdaad zei je vroeger bij 150dkm+ dat een auto veel had gereden en die liet men over het algemeen liever staan. Hoe is dat tegenwoordig qua bouwkwaliteit van de interieurs? Mensen hier met een O3 met een hogere km-stand die hier ervaring mee hebben?
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb de afgelopen 25 jaar meerdere malen auto's aangeschaft met kilometerstanden boven de 130-150k. Ja, je krijgt meer onderhoud maar dat kan je heel behoorlijk vooraf inschatten als je je verdiept in het merk en type wat je op het oog hebt. Zo kocht ik in 2011 een Peugeot 407 SW HDI met 140k, en die reden we in 9 jaar tijd vrijwel probleemloos naar de 270k. Wel bij koop bedongen dat de distributie en waterpomp gedaan werden, want anders had ik die al bij 160k te pakken. Op een accu en airco verdamper na een probleemloze auto.

Uit verschillende verhalen op internet en ook hier op het forum is voldoende info te halen over de betrouwbaarheid van de 1.0, de 1.5, de DSG types etc. Ook op websites als ANWB en ADAC is ruim voldoende info te vinden over pechstatistieken en ervaringen. Als de verkoper vervolgens ook netjes verkoopt, met garantie en het nodige onderhoud en eventuele zaken die op korte termijn gaan komen ook alvast meeneemt kan je wat mij betreft prima een auto kopen met een dergelijke km-stand. Je moet alleen je huiswerk van tevoren goed doen, en als je een auto of verkoper niet helemaal vertrouwt: doorlopen. Hoe moeilijk dat ook kan zijn want liefde maakt blind :cool: ... Zelf ook meegemaakt met een LR Discovery die ik in 2017 kocht... Ik wist dat ik een risico nam maar het viel toch nog weer tegen.
 

Smeeuwis

Donateur
@MarkvdD @Raoul Esman

De O3 zit doorgaans gewoon goed in elkaar. Ik heb er in 9 jaar twee gehad, de eerste 1.6 TDI handbak reed ik naar bijna 200k en de tweede 1.0 met DSG ging met 140k terug naar de leasemaatschappij. Met beide auto's 1 echt probleem gehad: de waterpomp van de 1.6 TDI stopte er mee. Bekend issue bij die motor. Geen rammeltjes of kraakjes, geen overmatige slijtage aan bekleding en dergelijke, gewoon prima auto's. Enige kraak die ze allebei hadden was de wielophang rubbers, maar dat is een universeel VAG probleem wat ik daarvoor met een Passat 3C en een Touran ook had en wat ik succesvol heb weten te negeren in al die jaren.

Maar zoals gezegd: verdiep je in dit forum en je komt vanzelf tegen wat de goede en minder goede kanten zijn. Bepaalde types DSG en wat oudere types TSI motoren (vooral die met distributieketting) zijn gevoeliger.
 

JeSko

Forumguru
@MarkvdD

Voor de kleur alleen al zou ik deze kopen!

Prima auto's hoor deze Octavia's, km stand valt nog goed mee, met wat deftig onderhoud haal je daar gewoon 3 ton mee.
 

Smeeuwis

Donateur
Knappe auto, alleen de kleur al inderdaad. Zal destijds een nieuwprijs van 35-37 k€ gehad hebben dus de vraagprijs is redelijk denk ik. Wel een duur extra pakket met garantie en beurt enzo, aan de andere kant doen ze dan wel het nodige onderhoud volgens schema. Als de historie van de auto bekend is (kan je bij een dealer zo opvragen a.d.h.v. kenteken) en er wordt even goed naar de staat van de koppeling van de DSG gekeken (die kan uitgelezen worden) zou ik het wel aandurven.
 

MarkvdD

Forumguru
Ja dat vind ik ook wel duur dit afleverpakket, valt me een beetje tegen eerlijk gezegd. Maar dat is een puntje van onderhandeling waard zou ik zeggen :giggle:

Hij staat overigens op winterbanden zag ik op de foto's en lees nergens van een zomerset wat erbij zit. Dus ook dat is een puntje van bespreking zullen we maar zeggen :giggle:

Verder wat je schrijft over de onderhoudshistorie opvragen is ook wel een goede tip, kan je dat gewoon bij elke Skoda/VAG dealer doen?
En die koppeling uitlezen, kan elke garage dat?
 

MarkvdD

Forumguru
Als je de koerslijst van de ANWB mag geloven is de prijs precies goed :giggle:

ANWB koerslijst.PNG


Ik denk dat we een proefrit gaan afspreken. Is alleen wat ver rijden dus even kijken wanneer we tijd kunnen maken :giggle:
 
Bovenaan Onderaan