Aanschaf Octavia 3 combi met hogere km-stand

Smeeuwis

Donateur
ik weet niet waar je vandaan komt, hoe lang het rijden is. Maar het kan lonen om van tevoren even te bellen en alvast te informeren of er over de prijs incl. afleverpakket en zomerbanden valt te praten. Anders rij je misschien voor niks...
 

Smeeuwis

Donateur
Verder wat je schrijft over de onderhoudshistorie opvragen is ook wel een goede tip, kan je dat gewoon bij elke Skoda/VAG dealer doen?
En die koppeling uitlezen, kan elke garage dat?
Elke dealer moet dat kunnen op basis van het kenteken. Net als het uitlezen van de DSG.
 

MarkvdD

Forumguru
Ja dat dacht ik net ook. Het is 2,5 uur rijden ongeveer dus inderdaad kan het goed zijn om alvast wat te bespreken door de telefoon.

Het liefst zou ik erheen gaan, kijken en rijden en de deal rond maken en gelijk meenemen, maar daar reken ik niet op dat dat lukt ... :pieker:
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb mijne ook op een uur van huis gekocht. Vooraf al goed contact gehad en indicatie van inruil gekregen.
Dat was goed genoeg om er naartoe te rijden.
Heb daar uitgebreid bekeken en gereden.

Even kort onderhandeld en deal gemaakt.

Direct meenemen zou ik niet snel doen. Zeker niet als er nog onderhoud e.d. moet gebeuren.
Dan liever later nog eens terug rijden om hem helemaal spik en span te halen.
 

Smeeuwis

Donateur
Dan is 2,5 uur rijden wel een stukkie. Belangrijkste is je niet blind te staren op de auto zelf, maar zakelijk proberen te blijven. Liefde maakt blind zei ik al... Maar als het gevoel goed is en de eerste contacten ook, dan kan het zeker waard zijn om de reis te maken.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik vind bij zo'n aanschaf de afstand minder belangrijk.

Kocht mijn vorige caravan op ruim 200km van huis. Ook eerst wezen kijken en 4 weken later op een dagje op en neer gereden om hem te halen.

Bekijk de auto echt kritisch op de punten die voor jou belangrijk zijn. Maak vooraf een lijstje van aandachtspunten, zoals staat van de banden enz.
 

Duijzer

Donateur
Nog een onderhandelingstip: Veel verkopers calculeren garantie in omdat er altijd wel wat kleine dingetjes zijn waarvoor een auto een keer terug komt. Als je een afspraak maakt dat je alleen garantie hebt op motor en versnellingsbak dan is daar ruimte voor onderhandeling. Want je gaat toch geen 2,5 uur rijden omdat het achterlichtje niet werkt...
Niets inruilen en je auto zelf verkopen scheelt ook, maar daar moet je zin in hebben.
Het afleverpakket is ook een mooie om de prijs wat op te drijven zonder dat je de duurste bent op internet. Maar eh... gepoetst is hij al, een volle tank kun je zelf ook regelen en een mattenset en lakstiftje moet je gewoon bij Kopacek bestellen (als ze weer eens een kortingsactie hebben). Dus ook daar zit inderdaad ruimte.
En tot slot: laat alles wat de verkoper zegt schriftelijk bevestigen. Dus als de verkoper zegt 'auto heeft altijd keurig zijn onderhoud gehad', is de eerste vraag die je stelt of hij dat even uit kan draaien. Als het klopt wat hij zegt, dan zal hij dat graag doen want het ondersteund zijn verhaal. Als hij dat eigenlijk niet wil, moet je je afvragen of hetgeen hij zegt wel (helemaal) klopt.

Aldus een (oud) Skoda verkoper...
Succes!
 

Bakkertje

Forumguru
Mooie O3, ik snap wel dat je daarvoor gaat (wil gaan).

Ik ben naar mijn huidige auto wezen kijken was ook ver weg, afgesproken om hem meteen over te schrijven en mee te nemen als ie beviel. Verzekering geregeld vooraf, zorgen dat je het geld hebt en over kunt maken, overschrijven en met je nieuwe auto naar huis rijden.
Qua garantie kun je ook afspreken dat je lokaal iets laat repareren als er iets stuk is.
 
Toffe kleur, ik zou zeker voor zoiets gaan als ik mijn geld opnieuw kon uitgeven :D.

Is die ANWB koerslijst ook gebaseerd op km-stand? Maakt het verschil dat mijn 1.0 TSI een relatief lage km-stand heeft voor het bouwjaar?
 

1983jeroen

Forumguru
Qua garantie kun je ook afspreken dat je lokaal iets laat repareren als er iets stuk is.
Dat was ik nog vergeten te vermelden ja. Heb die afspraak ook met de dealer gemaakt.

Voor kleine dingen naar de lokale dealer en even met de verkopende dealer laten overleggen over de kosten.
 

serum

Forumguru
Wat winterbanden en kleine schade betreft heb ik in mijn speurtocht van ~9mnd geleden gemerkt dat het er wel wat anders aan toegaat in de markt dan 10 jaar geleden. Geen bereidwilligheid om andere banden te plaatsen en kleine deukjes/krasjes worden niet meer bijgewerkt. Je krijgt een dikke vinger en het komt meer uit op 'meeneemprijs' dan iets anders. Distributie, kan, is + 800 euro, klonk het bij een Fiat Tipo die een vriend van mij kocht, ook banden moesten afgetikt worden en de prijs van de auto kwam 1:1 van de ANWB koerslijst af. (hij vond het prima en het was nog binnen budget, ik had de verkoper al geschoten) Ook bij de merkendealer kreeg ik die reactie bij een O3 waarbij de lak op de overgespoten achterbumper afbladderde. 'spuiten kan wel, maar dat betalen wij niet'. Uiteindelijk prima geholpen bij een lokaal bedrijf die meest meegaand en soepel was en nog eens een goede prijs hanteerde voor de auto en de meeste inruil en uit zichzelf begon over 12mnd bovag garantie. (Auto zag er tiptop uit van binnen/buiten en natuurlijk ga ik dan niet terug voor een setje ruitenwissers of lampen). Misschien heb ik net 4 totaal verkeerde bedrijven getroffen, maar vond het opmerkelijk. Aan de andere kant heb ik 10 jaar geleden het lid ook op de neus gehad toen afgesproken was dat de distributie vervangen zou worden, maar niet uitgevoerd. Kunnen ze wel bereidwillig lijken.. :). Ergo. Afspraken op papier zetten, maar ik neem aan dat dat de gouden standaard wel is nu. Je moet al van goede huize komen wil je telefonisch sympathiek overkomen als je begint over zaken als garantie, distributie, koppelingsplaten en winterbanden. Blijft lastig.
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Denk dat je ook wel pech hebt gehad. Mijne gekocht bij Wittebrug. Op zich best een grote organisatie, maar dan net wel bij een kleine vestiging.
Nieuwe bandjes hoorden er gewoon bij (heb uiteindelijk extra korting gekregen omdat ik de bijna nieuwe voorbanden en velgen van mijn oude O3 heb laten overzetten) en een paar kleine beschadigingen werden zonder problemen weggewerkt.
Garantie standaard 12 maanden.

Auto was op dat moment ook absoluut niet te hoog geprijsd in vergelijking tot ander aanbod en keurige inruil gekregen.
 

Slider

Forumguru
Niet mijn kleur, maar wel gave auto met alle opties. :giggle:

Duidelijk ex lease, precies weer typisch 5 jaar oud. Te lang door gereden op die winterbanden als hij net in juni is ingeleverd. Daar had ik ook last van, gevolg is wel dat je meteen 4 nieuwe banden kunt kopen zelf. Ben meteen voor all-seasons gegaan, meteen klaar.

Let bij ex-lease ook vooral op het onderhoudsboekje. Einde lease periode slaan heel veel maatschappijen het onderhoud over. Waarom geld uitgeven aan een auto die er toch uit gaat, niet?
Daar had ik ook last van, geen olie of bougies meer vervangen op de vaste km termijnen. Kwam er ook nog bij uit eigen zak.

Panoramadak, kan best gaan (of nu al) lekken. Geen ervaring zelf mee, maar genoeg hierover te vinden op het forum volgens mij.

Is allemaal niet einde van de wereld, maar kan je eigen kosten plaatje wel goed verzieken als je er geen rekening mee hield.
 

Beekforel

Actief lid
Ik heb recent ook een O3 gekocht. Wat minder opties, wel DSG. 149dkm. Er stonden meerdere vlak bij elkaar, allemaal ongeveer zelfde opties en prijsklasse.

Ik zou er geen 2,5 uur voor rijden, wat dichter bij huis zoeken.
 

Smeeuwis

Donateur
Hangt van je wensenlijstje af. Als je specifiek op zoek bent naar een aantal opties dan kan dat wel de consequentie hebben dat je wat verder weg moet.
 

Bakkertje

Forumguru
@Slider mijn 1 na laatste lease auto (passat uit 2015) heeft vlak voor einde contract nog nieuwe remmen gekregen en ik moest hem op zomerbanden inleveren. Ik denk dat het per leasemaatschappij zal verschillen en ook wat de afspraken met de dealers zijn over het onderhoud. Als het afgekocht is zal het gewoon uitgevoerd worden lijkt me. Als een contract verlengd wordt zal het zomaar ander kunnen zijn
 

Slider

Forumguru
Eigenlijk is het verstandiger auto/technische staat boven opties.

Ik had liever ook een Style uitvoering gehad toen ik de mijne kocht. Maar die waren boven het budget.
Daarom gekozen voor de mindere uitvoering, maar wel beter bouwjaar, minder Km's gereden en een prettige garage om de omgang. Heb er nog geen moment spijt van gehad.

@Bakkertje Zeker, maar mijn verhaal hoor je vaker, dus wellicht is de jouwe eerder uitzondering dan regel (helaas). Is in ieder geval iets om bij aanschaf zelf naar te kijken bij de auto. Ik wist het toen niet en kwam er later pas achter. Ik dacht: Lease bak, dus goed onderhouden.....dus niet op het eind.
 

1983jeroen

Forumguru
Het totaalplaatje moet wel kloppen.

Ik heb al 2 keer een auto na 1,5 jaar weer ingeruild omdat ik toch spijt had gekregen van de uitvoering.
1 keer vanwege te weinig luxe en de tweede keer omdat ik spijt had dat ik geen automaat had gekocht.
Dat zijn dure keuzes geweest want flink afgeschreven, dus kun je beter 2 keer wat verder rijden en meteen de juiste keuze maken.
 

Slider

Forumguru
Ja, dat is heel persoonlijk. Ik zie een auto als een vervoersmiddel.
Het is mijn woon-werk en gezins vervoersmiddel. Hij moet vooral technisch goed zijn, met wat "basic" comfort zaken als climate control, muziek opties voor mezelf en gezin enzo.
Maar hoef geen panorama dak, geen automaat, geen virtual cockpit, geen stoelverwarming, niet de perfecte kleur.
Prima als het er op zit, maar kies allereerst een degelijke auto. Bedoeling is er lang mee te doen, iets van 5-7 jaar.

Zoveel geld heb ik niet steeds te blijven wisselen, moet een juiste en degelijke keuze zijn. Vooral voor het gezin.
Ben bewust van Focus mk3.1 station naar de O3 station gegaan, omdat de Focus te krap werd met mijn steeds groter groeiende spruiten.
Dus na "al" 3 jaar toch de O3 gekocht en dit is de duurste auto ooit gekocht voor mij.

Maar nooit spijt van gehad, mijn meiden hebben heerlijk de ruimte achterin, zelfs met een papa van 1m95. Ik kan zelfs niet in de achterste stoelstand te rijden. Hiermee kunnen we hopelijk heel lang vooruit.

@MarkvdD Nog iets met de verkoper kunnen bespreken of te weten kunnen komen?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Ja precies, zo dacht ik ook m.b.t. de aanschaf van deze Octavia: tweeling op komst, veel ruimte nodig en zo laag mogelijke maandlasten (echter wel een hoge aanschaf i.v.m. de lage km-stand van de auto). Een paar jaar later baal ik iedere keer wanneer ik in de auto rij en er naar kijk .... een balans tussen emotie en verstand waarbij ik iets meer nijg naar emotie zou wellicht voor mij beter zijn, de volgende auto (wellicht weer een Skoda) word er eentje waar ik echt blij van wordt :D . De bijkomende onkosten van een auto met hogere km-stand neem ik voor lief ;).

on topic: Ik ben ook benieuwd of het de rode Octavia geworden is :jaja:
 
Bovenaan Onderaan