Aanschaf Octavia 3 combi met hogere km-stand

MarkvdD

Forumguru
Het is leuk om te lezen hoe iedereen zo z'n eigen afwegingen maakt en prio's stelt bij het uitkiezen van een auto :giggle: Ikzelf zoek graag naar een auto die zoveel mogelijk aan mijn wensen en eisen voldoet en neem daar de tijd voor. Zo vindt, als het goed is, uiteindelijk iedereen de auto die bij hem of haar past :giggle:

Jullie meedenken en tips en opmerkingen kan ik erg waarderen en zijn allemaal nuttig, thanks :thumbsup:

Ik heb vandaag de verkoper gesproken, vriendelijke man en prettig gesprek gehad. Hij begreep heel goed dat ik vanwege de reistijd eerst even een indruk door de telefoon wilde proberen te krijgen en nam alle tijd ervoor. Ik vroeg hem naar de onderhoudshistorie en welk onderhoud er aan zit te komen omdat ik graag een indruk wil krijgen van welke kosten ik kan gaan verwachten in de nabije toekomst. We hebben het ook nog gehad over het uitlezen van de status van de koppeling. Hij gaf aan dat de merkdealer daar de komende tijd geen tijd voor zal hebben is zijn ervaring. Wel gaat hij navragen of ze dit zelf kunnen uitlezen. Hij gaat ook navragen welk type DSG dit is en gaat de onderhoudshistorie opvragen. Hier hebben we maandag verder contact over.

Er zitten geen zomerbanden bij maar daar komen we vast wel uit zo te horen. Ze zien dit steeds vaker bij ex-leaseauto's dat ze met alleen winterbanden worden ingeleverd. Verder is het een nette auto zij hij en er is op de voorbumper een plekje lakschade hersteld.

Ik vroeg hem of er ruimte is voor onderhandeling zonder dit door de telefoon te willen doen en dat begreep hij. Er is wel ruimte voor onderhandeling zei hij alhoewel ze in principe vaste prijzen hanteren, maar we kunnen wel kijken wat we bijvoorbeeld met de banden kunnen doen. Er zit dus wel ruimte in. Ik mik wel op meer dan alleen banden maar dat gaan we zien ;)

Hebben jullie nog tips voor tijdens de bezichtiging. proefrit en onderhandelingen :giggle: Ik wil vooraf aan de onderhandelingen eerst een indruk hebben van de staat van het onderhoud om dat in de onderhandelingen mee te kunnen nemen. De APK loopt nog tot 2025 zag ik. Beide zaken die in het afleverpakket worden aan geboden dus als die niet nodig zijn biedt dat ruimte voor onderhandeling over dit pakket hoop ik :giggle:

We hebben voor komende zaterdag een afspraak voor een proefrit. Tegen aanbetaling van €250 houden ze hem vast tot komende zaterdag. Ik ben zeer benieuwd, heb er zin in :cool:
 

Bakkertje

Forumguru
Leuk dat je de status zo deelt!
Er zijn wat dingen die je kunt doen bij de proefrit met een dsg (heb ik zo niet paraat maar dat kan Google je vast vertellen).

Als het mijn auto zou worden zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een setje zomerwielen (misschien ook een maatje groter) dat zou hem goed staan. Dan deze set bewaren voor de winter. Moet je natuurlijk wel ruimte voor hebben en zelf kunnen / willen wisselen.

Veel wijsheid in ieder geval!
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De koppeling voor de even versnellingen was (is?) bij de DSG een zwak(ker) puntje.
Zo te testen: in 4 of 6 manual kiezen en bij niet te hoge snelheid vrij veel gas geven (ook weer niet teveel, want dan zal 'ie toch zelf terugschakelen, ook in 'M') als het toerental oploopt maar de snelheid niet, zit er een (dure) reparatie aan te komen.
 

MarkvdD

Forumguru
Leuk dat je de status zo deelt!
Er zijn wat dingen die je kunt doen bij de proefrit met een dsg (heb ik zo niet paraat maar dat kan Google je vast vertellen).

Als het mijn auto zou worden zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een setje zomerwielen (misschien ook een maatje groter) dat zou hem goed staan. Dan deze set bewaren voor de winter. Moet je natuurlijk wel ruimte voor hebben en zelf kunnen / willen wisselen.

Veel wijsheid in ieder geval!
Ik ben inderdaad van plan om op termijn naar 18" te gaan kijken, staat inderdaad mooier dan 17"vind ik :cool: Maar daar ligt voor nu niet mijn prio ( en budget is ook even op na de aanschaf van de auto ;) )

Ik overweeg nu om met de onderhandelingen dit set te laten zitten met deze banden en dat te gebruiken als onderhandelpunt voor iets anders.

Ik rijd de laatste 2 jaar op all-season banden dus een winterset gebruik ikzelf niet. Wie weet is er hier iemand in dit set geïnteresseerd om te ruilen tegen een mooi set 18" :)
 

MarkvdD

Forumguru
De koppeling voor de even versnellingen was (is?) bij de DSG een zwak(ker) puntje.
Zo te testen: in 4 of 6 manual kiezen en bij niet te hoge snelheid vrij veel gas geven (ook weer niet teveel, want dan zal 'ie toch zelf terugschakelen, ook in 'M') als het toerental oploopt maar de snelheid niet, zit er een (dure) reparatie aan te komen.
Bedankt voor de tip, dit ga ik zeker checken tijdens de proefrit :thumbsup:
 

MarkvdD

Forumguru
Even voor mijn begrip, wat biedt uitlezen van de status van de koppeling van een DSG allemaal aan informatie en biedt dit meer info dan bijvoorbeeld een rijtest zoals @Peter-036 beschrijft?
 

MarkvdD

Forumguru
Ik had inderdaad al even de weerapp bekeken en er wordt wel wat regen verwacht zaterdag. Wel goede omstandigheden om tijdens de proefrit te kunnen zien of het pano-dak niet lekt :giggle:

Leuk dat je de auto gespot hebt :giggle: Woon je in Emmen?
 

1983jeroen

Forumguru
Zeker een goede tip. Heb eens een proefrit gedaan met een auto die nog vies was. Daardoor ook kleurverschil niet gezien.

Huidige auto ook met somber regenachtig weer proefgereden. Ook dan zie je wel snel dingen over het hoofd (oude gerepareerde ster die op een vervelende plaats zit helaas). Gelukkig had ik hem verder wel binnen goed kunnen bekijken voor de proefrit op lakschade e.d..
 

MarkvdD

Forumguru
Vandaag bericht van de garage gehad dat ze de speling op de koppeling hebben uitgelezen, zie hier het resultaat

Volgens de garage is dit met een nieuwe koppeling ongeveer 9-10 mm en mogen de waardes tussen 8 en 15 mm zitten. Lijkt me dus nog ruim in orde

Verder hebben ze de onderhoudshistorie opgevraagd maar die hebben ze nog niet ontvangen.

Het type DSG is een DQ200.
149cfbe296e7e37f67005350d0875caf.jpg
 

1983jeroen

Forumguru
Dan zal die waarschijnlijk al eens vervangen zijn. Dat is fijn!
Dan nog is het wel raadzaam om de bak een keer te laten tunen om de eerste versnelling beter te gebruiken en zo de koppeling te sparen.

Ik heb dat ook laten doen. Wel in combinatie met chiptuning van de motor, maar dat heb ik er voornamelijk bij gedaan omdat de meerprijs niet gek veel hoger was ten opzichte van alleen de bak tunen.
Heb mijn laatste 3 auto's laten chiptunen en nooit nadelen van ondervonden
 

MarkvdD

Forumguru
Wat is precies de verbetering of het voordeel van die tuning voor de DSG? Wat kost dat ongeveer?
 

1983jeroen

Forumguru
Standaard schakelt deze DSG al bij 2-3km per uur naar zijn 2 waardoor hij, zeker in file, veel met slippende koppeling schijnt te rijden.
Aanpassen zorgt ervoor dat hij (in mijn geval) rond de 13 km/u pas op schakelt en wanneer de snelheid onder de 5 (of 8) km/u zakt hij pas terug gaat naar 1.

De andere schakelmomenten worden ook iets verlaat.

Kost bij Vagtechniek rond de 400 euro.
Met chiptuning erbij moest ik 600 betalen begin dit jaar.

Ik trek er ook een caravan mee, dus dat extra vermogen van 150 naar 180pk is wel fijn (en zonder caravan gewoon leuk :D
 

MarkvdD

Forumguru
Hoe moet je die waardes van de speling van de koppeling overigens interpreteren, wat is goed en niet goed? Hoe groter de speling hoe beter? En waartussen is die speling gemeten?
 
Bovenaan Onderaan