Aanschaf Octavia 3 combi met hogere km-stand

Canon-Eye

Forumguru
Standaard schakelt deze DSG al bij 2-3km per uur naar zijn 2 waardoor hij, zeker in file, veel met slippende koppeling schijnt te rijden
Dat fileprobleem los ik stúkken goedkoper op - toevallig jl. zaterdag nog uitgebreid moeten doen trouwens - door bij stilstand en kleine beetjes aanschuiven de bak in M te zetten. Dan blijft hij gewoon in 1 staan, totdat er ietsje meer ruimte en snelheid komt zodat ik 'm weer in D kan zetten. Werkt voor mij ideaal i.c.m. Autohold.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou, schákelen... tikje tegen de pook naar rechts of naar links, da's alles - en in mijn geval is dat nog een zeldzaamheid ook aangezien ik de files meestal wel kan vermijden. Dus 99% van de tijd of meer neemt de automaat me het werk uit handen.

Jij zou plezier kunnen beleven aan een EV met spraakgestuurde vooruit/achteruit omschakeling ;) , dan hoeft dat ook niet meer handmatig te gebeuren...
 

JeSko

Forumguru
Eens met @Canon-Eye je kan een tikkie tegen een flipper of pook moeilijk schakelen noemen. Makkelijker word het niet. Anders word het DSG aanpassen of een CV-T auto of EV kopen :)
 

1983jeroen

Forumguru
Ik sta 2 x per dag in de file. Dan is telkens naar links en rechts tikken van de pook toch wel een gedoe.
Juist vanwege de files ben ik overgestapt op DSG

Maar we dwalen af van het onderwerp ;)
Neem aan @MarkvdD ook bewust voor een automaat kiest. Dus als je veel files rijdt is de keuze aan jou, maar ik zou lekker de bak preventief laten aanpassen of voor lief nemen dat je wellicht wat eerder aan een nieuwe koppeling toe bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Jessedew

Senior Member
Ik heb een Octavia 3 1.4 uit 2013 met 200k op de teller, gekocht bij 135.000. Elegance bussiness, gekocht ivm alle opties destijds. Kijk nu wel naar het nieuwe model eigenlijk. (dat zegt wel genoeg, ben wel tevreden over Skoda, ruime betrouwbare auto's) Mijne kraakt hier en daar wat. Weet niet hoelang de (handbak) koppeling het nog doet. (Heb caravan) Kunnen nu wat duurdere reparaties aankomen heb ik het idee vandaar dat ik met een schuin oog naar een nieuwe kijk. Ophanging kraakt standaard. Ruitenwisser achter staakt het met koud weer. (kabelbreuk denk ik of kapot motortje) tot op heden heeft die tot 200.000 km echter nooit grote mankementen gehad. regulier onderhoud, en heb zelf pas de start knop vervangen en hier en daar een sensor die het liet afweten.
Kijk dus naar het nieuwe model, maar die zijn prijzig en moet je dan een hybride nemen of niet... hybrides vaak geen geregistreerd trekgewicht ivm import auto's, 1.5 tsi is helemaal dun bezaaid qua aanbod. En heb nu een 1.4 tsi met alle opties, muv stuurwielverwarming en achteruitrij camera, dus dat moet dan ook op de nieuwe zitten en dat aanbod is karig.
Maar de octavia die TS op het oog heeft is denk ik een mooie auto. vraag is ook hoeveel km ga je rijden,wij rijden 10.000 per jaar, dus ik acht de kans dat onze octavia nog 2 jaar blijft, ook nog aanwezig. DSG is al uitgebreid aangegeven wat er eventueel mis kan gaan. Schuifdak heb ik in mijn audi a3 gehad, dat was wel leuk, maar 2 x mee naar garage geweest ivm lekkage en komt vaak voor bij schuif daken. maargoed je leeft maar 1 x dus als dit de auto is die je graag wil, why not. Kleur rood vind ik persoonlijk niet zo mooi, maar smaken verschillen :)
schuifdak lekkage zat bij ons bij de hemelbekleding aan de voorzijde. (kan je checken of dat droog is bij proefrit) als die lekt zijn het vaak verstopte slangetjes van de afvoeren.
 

MarkvdD

Forumguru
Ik kreeg vandaag de onderhoudshistorie die de garage van de leasemaatschappij had gekregen doorgestuurd. Het viel me op dat er nauwelijks reparaties opstaan, wat natuurlijk zou kunnen maar voor een auto van 5 jaar had ik meer verwacht. Wel viel me op een koplampunit en mislichtunit die ertussen staan en denk ik dus vervangen zijn. Wellicht heeft dit verband met de bumperschade die hersteld was?

Wat is jullie gedachte als jullie deze historie zien? Sowieso is hij nu dus erg weer aan een beurt toe, de laatste was met 125000 km dus hij is er al 10000 km overheen.

84437ff9d51e69034c84005988fdcb78.jpg
5f4639aa8377bbec218d86b71640e25b.jpg
 

1983jeroen

Forumguru
Die lampen zijn wel een beetje opmerkelijk ja. Zeker omdat ze niet via een officiële dealer vervangen lijken te zijn
Zou inderdaad extra goed naar de voorbumper kijken en ook of de lampen netjes aansluiten aan beide kanten.

Onderhoud is wel erg lang geleden, maar als ze dat voor aflevering doen lijkt me dat niet zo'n probleem.
Zo wordt je alleen haast wel gedwongen om dat dure afleverpakket te nemen...
Als je dat niet doet heb je natuurlijk best kans op een serieus dure beurt als laatste onderhoud al lang geleden is.
 

Roeland80

Forumguru
onderhoud erg lang geleden? juli vorig jaar 2023 en toen stond de teller op 149039km nu 163000 dus er is 13000km mee gereden weet het onderhoudsinterval van een 1.5 TSI benzine niet hoor
 

Slider

Forumguru
Onderhoud is wel erg lang geleden, maar als ze dat voor aflevering doen lijkt me dat niet zo'n probleem.
Precies wat al die lease maatschappijen doen, nu dus ook weer. Auto gaat er toch uit, lekker geen onderhoud doen om geld te besparen, kosten zijn voor de volgende eigenaar, mazzel!

06-2023 ook ERG late wissel van winter naar zomer banden. maar maandje later 07-2023 weer een band iets mee gedaan? Die is ook opvallend, klinkt als reparatie van 1 band
 

JeSko

Forumguru
Voor mij persoonlijk zouden dit ietwat te veel "bijzonderheden" zijn om zoveel geld neer te tellen, Octavia's genoeg op de markt, lekker verder zoeken.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik lees het iets anders, behalve de kop en mistlamp zijn er geen gekke dingen geweest met deze auto. Je zou er vanuit kunnen gaan dat de berijder zuinig is geweest op deze auto en dat er lange stukken mee gereden zijn.
Dat je nu moet investeren in onderhoud is een feit, maar dan weet je wel dat het (goed) gebeurd is.
 

MarkvdD

Forumguru
@Slider , dat van die band tussendoor vind ik niet heel gek. Ikzelf heb ook wel eens een band lek gereden op een stoeprandhoek met een parkeervak uitrijden, die was ook niet meer te repareren en moest vervangen worden.

@JeSko wat zie jij als 'teveel bijzonderheden' in deze historie? Ik vind het wel meevallen en ben het wel met @Bakkertje eens dat dit de indruk geeft van een auto met weinig tot geen problemen tot nu toe die wel nu aan een onderhoudsbeurt toe is.

Wel zal de voorbumper een aandachtspuntje zijn om goed te bekijken en ook hoe de koplampunit aansluit. Dit is mogelijk een schade geweest als er twee lichtunits zijn vervangen (neem ik aan, staat niet met zoveel woorden beschreven) en een bumper schadeherstel heeft gehad.
 

JeSko

Forumguru
Ex lease, word vaak niet goed met omgesprongen, schade gehad is geen probleem maar wel gek dat ze dat niet laten herstellen bij een erkende hersteller, voor mij een extra indicatie dat de leasemaatschappij er niet te nauw naar keek en de auto hen vooral niks mocht kosten, enkel opbrengen.. Net zoals met het onderhoud, 8000 km erover is heel veel, wederom een indicatie, het mocht niets kosten.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Voor mij ziet deze onderhoudshistorie er helemaal niet gek uit. Dat van die beurt is vrij gangbaar. Gebaseerd op deze historie zou er bij mij geen twijfel zijn om hem aan te schaffen.
Maar......dat is natuurlijk zonder dat ik de auto heb gezien. Dat is voor mij nog belangrijker dan de historie op papier. Hoe is de gebruiker omgegaan met de auto. Dat heb je meestal vrij snel door bij de bezichtiging.
 

Slider

Forumguru
Helemaal mee eens, bij mijn zoektocht had ik 4 Octavia's bezocht her en der. Was het niet bv enorme lak schades op het dak, dan was het wel uitgewoond interieur.
Tot in mijn huidige O3 tegen kwam, ook ex lease, maar perfect van binnen. Dat is wat ik wilde zien, ben er zelf ook zuinig op. Misschien niet mijn gewenste kleur en uitvoering, maar de staat van de auto klopte precies en dat is (helaas) zeldzamer te vinden. Dus voor gegaan :giggle:
 

MarkvdD

Forumguru
Ik zat even te kijken op internet om het schadeverleden op te vragen. Kan je hiervoor om het even welke site voor gebruiken om het schadeverleden op te vragen of is de ene beter of uitgebreider dan de andere? Ik kwam bijvoorbeeld Autoverleden.nl tegen .... ?
 
Bovenaan Onderaan