Accu vervangen, maar welke?

leftwingnl

Nieuw lid
Na 7 jaar begint de accu van mijn O2 2.0TDI een beetje gaar te worden. Nadat ik voor de 2e keer in korte tijd niet kon starten heeft de ANWB even de accu doorgemeten en daaruit bleek het probleem.

Wanneer je gaat zoeken kom je bergen accu's tegen, van No-names tot bijv. de bekende Varta's. Nu lijken de meningen een beetje verdeeld te zijn wat goed / niet goed is en ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met merken en type accu's.

De keuze zo ver lijkt neer te komen op:

- Coldax Q-cell (~€120)
- Varta silver dynamic (~€170)
- Optima Yellow Top 55AH S-4.2 (~€210)
- Skoda dealer Accu (€220)

Vooral de Optima Yellow Top lijkt mij wel interessant omdat dit een zgn Gel accu is waarvan beweerd wordt dat ze snel opladen, lang mee gaan en een lage interne weerstand hebben waardoor ze een iets hoger piekvermogen geven voor een koude start. Zijn er ervaringen mee die dat bevestigen?

Er is natuurlijk ook een argument voor een standaard Skoda Accu, de huidige heeft het 7 jaar vol gehouden wat op zich een redelijke performance is, dus waarom afstappen van dat "winnende paard". De iets hogere prijs maakt de garantie dat de accu het goed zal doen wel waard. Schijn, want ook een nieuwe accu moet zich maar weer bewijzen...

Wie heeft er ervaring en of suggestie?
 

leftwingnl

Nieuw lid
en je weet ook perfect wat voor een accu je er in gaat zetten? (Ampére per uur en Amperage) ?
Dit is een bewustwordingsvraag?

Nee helemaal niet, ik heb de ballen verstand van Accu's. Ik kijk bijv. op een site als deze: http://www.accudienst.nl/accu_auto/Auto/Skoda/Octavia_(1Z3)/2.0_TDI_PDF en check gewoon de specs van de accu's die gesuggereerd worden voor mijn auto. Een iets zwaardere accu (lagere interne weerstand = iets hogere ontladingsvermogen) dan standaard schijnt iets meer slijtage te geven aan de startmotor. That's it.

Maar enlighten me als ik er helemaal naast zit, ik heb immers geen 4 jaar gestudeerd op autokunde en acculogie.
 

Joske

Forumguru
yup, een "bewustwordingsvraag", wauw, wat heb je dat prachtig verwoordt :D

je kan dat zien adhv de optiecodessticker welke er destijds fabrieksaf in geplaatst is geweest.
 

Pollewop

Forumguru
Als je, zoals je zelf schrijft, de ballen verstand hebt van accu's, lijkt me het nogal simpel. Je rijdt gewoon langs een Skoda dealer, of een Kwikfit o.i.d. Die zetten er zo de juiste nieuwe accu voor je in, en kun je weer 7 jaar verder.
Om nou voor een paar tientjes zo moeilijk te doen... Tja...
 

Stinger

Actief lid
Uit eigen ervaring de Varta (Bosch) silver dynamic links laten staan. Helaas verliezen deze accu erg snel hun capaciteit naar mate ze ouder worden. Ik ben zelf te spreken over Moll accu's.
 

VEEJAY

Forumguru
De mijne kreeg na 7 jaar dienst een Varta (diegene met de meeste capaciteit binnen de mogelijke formaat), leuke bijkomstigheid was dat de cruisecontrol het meteen deed na de koude start 's morgens!
 

Orange860

Senior Member
Laatst nieuwe accu gehaald bij Accumegastore (ook online te bestellen). Zit om de hoek bij mijn werk. Inderdaad een megastore. Nog nooit zoveel accu's bij elkaar gezien. Honderden en honderden. Alle merken, alle types.

En welke verkochten ze mij voor een 1.9 TDI? De GOEDKOOPSTE (met vier jaar garantie). "Meneer, als u drie tientjes meer wilt betalen voor een Varta sticker vinden wij dat zonde van uw geld..."

Ding doet het perfect voor slechts 68 euro.
 

Ron_2

Senior Member
De Yellow Top is een fantastische accu en stukken beter dan de traditionele accu's. (ook duurder)
Ik gebruik hem voor de mover van de caravan, maar ook in auto's schijnt hij beter te zijn.
 

Antera

Donateur
Auto's met SS moeten een sterkere accu hebben dat is een ding waar rekening gehouden moet worden. Als het weinig uitmaakt zou ik voor de Yellowtop gaan. Is idd Gell accu en kan veel hebben
 
zo sterk zijn die optima; s nou ook weer niet, een x compleet ontladen en de kans is groot dat ie dood is.
 

Cordoba

Forumguru
Allerlei sites, en accuboeren geven vaak verkeerde info als het over vervangen van je accu gaat. Mijn auto heeft na 11 jaar nog steeds de originele accu, maar die is dan ook redelijk zwaar: een 61 Ah voor een 1.4 benzinemotor. Afgelopen herfst al eens rondgekeken voor een vervangingsaccu, maar vrijwel overal werd geprobeerd om mij een te lichte accu aan te smeren (een lichtere accu is goedkoper, en veel mensen happen dan ook (te snel) toe). Er was één bedrijf dat met de correcte vervangingsaccu kwam, en deze vroegen om chassisnr. om dat uit te zoeken.

Een lichtere (kleinere) accu met minder Ah lijkt misschien aardig, maar je loopt tegen een aantal problemen aan:
- een kleinere accu kan meestal ook minder startstroom leveren, en zeker voor een flink dieselblok zijn die max. Ampères van belang.
- in de winter bij flinke kou, wordt de capaciteit van een accu kleiner (zolang de accu koud is), terwijl de motorolie dan extra dik is, je vaak extra stroomverbruikers aan hebt staan, dus extra vermogen nodig hebt.
- de levensduur van een accu wordt ook in belangrijke mate bepaald door het percentage dat ie steeds ontladen wordt bij het starten. Een grotere accu hoeft natuurlijk een minder groot deel van zijn capaciteit aan te spreken, dus zal automatisch ook veel langer mee gaan, én je zult minder snel in de winterperiode in problemen komen.

Overigens als de specs en de afmetingen (vrijwel) overeenkomen, is de kans groot dat je ondanks een ander merk gewoon dezelfde accu hebt: accufabrieken zijn tegenwoordig giga bedrijven, niet meer fabriekjes die een hobbyist in een schuur achter het huis opstart.
 

LdN

Forumguru
Optima batterijen zijn z.g. cilindrische batterijen waarbij de cellen als een rol opgebouwd zijn, dit levert inderdaad een lagere inwendige weerstand
en dus een beter start prestatie op.
Overigens is de REDTOP de echte startaccu van optima, de yellowtop is een combinatie tussen starten en continue gebruik.
De REDTOP is nog wat voordeliger, ook (rond om de 160 Euro) en zeker een goede keuze.
 
allemaal leuk en aardig een zwaardere accu, maar die moet dan ook wel volgeladen kunnen worden door je dynamo.
en hebben we dat hier allemaal wel nodig in NL?
 

floyd2

Forumguru
allemaal leuk en aardig een zwaardere accu, maar die moet dan ook wel volgeladen kunnen worden door je dynamo.

Dat is de volgende misvatting die mensen hebben.
Voor een grotere accu is geen grotere dynamo nodig,het duurt alleen wat langer voordat ie vol is.
Is ie eenmaal vol,dan is het voor de dynamo een kwestie van bijhouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
maar als je alles volle bak gebruikt 's winters, dan krijg je hem niet goed vol, en als je hem wel makkelijk vol krijgt, had je ook met een kleinere afgekund.
 

Cordoba

Forumguru
@skodark dat is dus de grootste onzin, in elk geval sinds auto's wisselstroomdynamo's met gelijkricht-brug en spanningsregeling hebben. Een halve eeuw terug hadden auto's een zogenaamde gelijkstroomdynamo (ik weet niet precies hoe dat zat, want toen liep ik nog in de luiers) en had een normale accu een nominale spanning van 6 Volt). De laatste decennia heeft een dynamo meer dan genoeg capaciteit om in vrij korte tijd een accu vol te laden. Overigens gezien je post:
maar als je alles volle bak gebruikt 's winters, dan krijg je hem niet goed vol, en als je hem wel makkelijk vol krijgt, had je ook met een kleinere afgekund.
Heb je eerst de conclusie getrokken, en er toen een redenatie bij bedacht. Ik zou zeggen, verdiep je eens in zaken als DOD (Depth of discharge) en de invloed die dit heeft op een accu-leven.

Edit: ik denk dat ik het principe van Skodark ga proberen, accu er uit en vervangen door 10 oplaadbare mini-penlights in serie. Dat is veel kleiner, goedkoper en de dynamo heeft ze zo vol. Nu maar hopen dat ie start:nailbiting:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan