LdN
Forumguru
Vroeger ging een accu vaak in de winter stuk, vaak merkte je al ruim van te voren dat het starten trager ging, of dat de motor "nog maar net op tijd aansloeg" Dan wist je dat je op je gemak vast een nieuwe kon gaan halen, maar die dag (en vaak nog wel een paar dagen langer) kon je best nog rijden, al dan niet met voor de zekerheid een paar startkabels in de kofferbak :-)
Moderne accu's geven zonder aankondiging ineens de geest, de laatste drie keer dat ik een accu moest vervangen was plots, onverwacht en midden in de zomer.
Ze waren van het ene op het andere moment totaal dood, en dan sta je voor het blok, je hebt á lá minute een nieuwe nodig.
Toch beschrijf je hier twee heel verschillende oorzaken van het niet meer werken van een loodaccu en hebben op zich niets met oude of moderne accu's te maken, het eerste "vroeger" deel omschrijft het gedrag van een loodaccu aan het einde van zijn levensduur de accu is dus niet defect maar gewoon op. Het "moderne" deel omschrijft een andere oorzaak van het niet meer werken van een loodaccu de z.g. "sudden death' wat ook precies is wat de term omschrijft maar inwendig in de accu een geheel andere oorzaak heeft. Beide oorzaken van het niet meer werken van een loodaccu bestaan al zo lang als er loodaccu's bestaan dus het heeft niets met vroeger of nu te maken. De sudden death is natuurlijk wel veel vervelender want er is inderdaad geen waarschuwing vooraf.