Accu vervangen, maar welke?

Cordoba

Forumguru
Vraag maar of je buuf je wil douwen

Als ik morgen een blauw oog heb, heb ik het omgedraaid (wie wie douwt):D

Maar back on topic, de accu voor de O2 TDI van leftwingnl. Ik zie trouwens dat ie er een 55 Ah accu tussen heeft staan, dat is voor een 2.0TDI blok toch wel erg klein, die Optima Yellow Top zou ik om die reden dus al niet kiezen, of voor een zwaardere versie gaan. Ik denk dat je voor jouw blok toch wel 70 Ah nodig hebt en liever nog iets meer. Ook de startstroom die een 55 Ah accu kan leveren, kan wel eens te krap zijn voor de zwaardere startmotor van een flink dieselblok.
 
Laatst bewerkt:
ik bedoel alleen maar dat een oversized accu m.i weinig zin heeft, das mijn mening.
en waar dat verhaal na de edit op slaat snap ik ook niet zo goed. beetje provocerend verhaal.
 

EdK

Forumguru
ik bedoel alleen maar dat een oversized accu m.i weinig zin heeft, das mijn mening.
Gelukkig ben je ook een mens en heb je een mening, maar een zwaardere ( oversized ) kan zeker geen kwaad.
Je hebt altijd meer startcapaciteit in tijden dat de wagen moeilijker start.
En dynamo hoeft hierdoor zeker niet zwaarder te worden, deze laad met een bepaald vermogen de accu en zodra de accu een hogere capaciteit heeft zal hij er wat langer over doen om deze weer volledig bij te laden als deze geheel leeg is.
Maar ga je uit van een volle accu en je start 1 maal de wagen en gaat rijden dan zal de zwaardere accu net zo vlug vol zijn als de minder zware accu.
Want de start motor in dit verhaal neemt in beide gevallen hetzelfde aantal Ah af van de accu.

En in de wintertijd als het vermogen door de koude afneemt van een accu zal er dus meer lading voor handen zijn met een zwaardere accu dan de lichtere en kan het zo maar zijn dat je met de lichtere accu net niet meer de wagen start en dat je met de zwaardere net nog een of twee keer meer kan starten en dus wel kan wegrijden zonder een anwb te moeten bellen..
 

Cordoba

Forumguru
@skodark je reactie is nu behoorlijk wat genuanceerder. In je eerdere reactie staat dat een accu die je niet snel vol krijgt, te groot is, en als je 'm wel snel vol krijgt is ie ook te groot. Met andere woorden, in je eerdere post staat, dat de accu hoe dan ook te groot is, onafhankelijk van de omstandigheden en gebruik. Mijn eerdere reactie is daarom ook een beetje uit ergernis geschreven, omdat je blijkbaar van alles roept zonder er écht iets van te weten.
 
das wel een behoorlijke aanname die je doet. Ik geef slechts mijn mening en verkondig nergens dat het de absolute waarheid is. dat ik het zwart/ wit neerzet heb je wel een beetje gelijk in.
Een forum is voor mij ook een plek om te discussiëren, en om wat te leren, en als jij het beter weet wil ik dat best als waarheid aannemen. geen probleem.
Back on topic maar weer dan.
 
ik heb vorig jaar bij accudienst.nl een Varta Blue Dynamic gekocht voor mijn 1.9 TDI werkt prima, past perfect.
 

Ron_2

Senior Member
En in de wintertijd als het vermogen door de koude afneemt van een accu zal er dus meer lading voor handen zijn met een zwaardere accu dan de lichtere en kan het zo maar zijn dat je met de lichtere accu net niet meer de wagen start en dat je met de zwaardere net nog een of twee keer meer kan starten en dus wel kan wegrijden zonder een anwb te moeten bellen..

Precies.
Bij elke accuvervanging heb ik altijd gekozen voor de zwaarste variant van de beschikbare accu's voor mijn auto's.
Ik ging dan niet uit van de tabel welke accu bij welke auto hoort, maar zocht de zwaarste accu met de polen op de juiste plek die er in paste.
Vooral toen de winters nog streng waren heb ik daar veel voordeel van gehad, en de dynamo kreeg ze net zo makkelijk vol als een kleinere accu, want die hoeft echt alleen maar bij te laden wat er verbruikt is en dat is voor een grotere accu niet meer.
De auto's van nu slaan veel sneller en makkelijker aan dan die van toen, maar ik zou nog steeds voor een accu gaan met iets meer capaciteit.
Overigens merk je tegenwoordig wel steeds minder dat je accu achteruit gaat, de laatste paar keer was het van de ene op de andere dag helemaal dood. Geen periode van minder prik bij het starten maar ineens helemaal dood, zelfs geen klikje meer als je de sleutel omdraait.
 

DimiTator

Actief lid
Precies.
Bij elke accuvervanging heb ik altijd gekozen voor de zwaarste variant van de beschikbare accu's voor mijn auto's.
Ik ging dan niet uit van de tabel welke accu bij welke auto hoort, maar zocht de zwaarste accu met de polen op de juiste plek die er in paste.
Vooral toen de winters nog streng waren heb ik daar veel voordeel van gehad, en de dynamo kreeg ze net zo makkelijk vol als een kleinere accu, want die hoeft echt alleen maar bij te laden wat er verbruikt is en dat is voor een grotere accu niet meer.
De auto's van nu slaan veel sneller en makkelijker aan dan die van toen, maar ik zou nog steeds voor een accu gaan met iets meer capaciteit.
Overigens merk je tegenwoordig wel steeds minder dat je accu achteruit gaat, de laatste paar keer was het van de ene op de andere dag helemaal dood. Geen periode van minder prik bij het starten maar ineens helemaal dood, zelfs geen klikje meer als je de sleutel omdraait.
Nagel op de kop. Of voor de "Ollanders": de spijker op de kop!
ucp.php
 
Precies.
Bij elke accuvervanging heb ik altijd gekozen voor de zwaarste variant van de beschikbare accu's voor mijn auto's.
Ik ging dan niet uit van de tabel welke accu bij welke auto hoort, maar zocht de zwaarste accu met de polen op de juiste plek die er in paste..

wel even opletten dat de afmeting gelijkblijven, anders krijg je hem niet in die accubak geklemd....
 

Harold

Lid
Afgelopen weekend deze gemonteerd:

- Coldax Q-cell (70 ampere)

Aanbieding Kwikfit voor 125 euri incl montage, maar heb hem elders online besteld voor 90 euro en volgende dag gratis thuisbezorgd (voor 12.00u besteld zelfde dag zelfs nog thuisbezorgd).

De andere accu hield er spontaan in 1x mee op... (Octavia 2007 TDI 2.0 140 PK, met 175.000 km, dus als het de eerste accu is valt het me nog mee, ik ben de 2e eigenaar, dus kan niet achterhalen of de vorige eigenaar hem vervangen heeft, maar denk het niet.)

Zelf vervangen is opzich wel te doen, is een beetje gepruts om het klemplaatje van de accu er weer op te krijgen zonder dat ie (of het boutje) in de motorruimte valt, maar goed het is gelukt, dus weer 35 euro bespaard.

Ik ben even puur voor de prijs gegaan, want zag idd Varta's voor 250 euro, werd me wat te gortig...
 

Havana

Forumguru
Heb zelf een VARTA genomen voor mijn 1.9 TDI. Kostte bij Brezan 140 euro, maar online incl verzending 103 euro. Die keuze was dus vrij snel gemaakt.
 

Havana

Forumguru
Ging volgens mij om de E11 met 74 Ah. Ik geloof dat dit zelfs meer is dan erin zat.

Bij diverse online aanbieders te krijgen voor rond de 100 euro. Volgens mij had ik via accucentraal.nl besteld.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb pasgeleden ook me accu vervangen. Zelf bij de kwikfit een nieuwe gehaald , 145 euries voor een 70ah accu.
Ik vroeg nog aan die beste man , wat als ik er een zwaardere accu inzet tja zegt die ,dat kan niet de dynamo
laat maar 70 ampere op en dat uit de mond van een filiaalmanager..
NEE de accu laad 70 ampere per UUR op , dus met een 100Ah accu duurt het gewoon wat langer..
 

Ron_2

Senior Member
Zelf bij de kwikfit een nieuwe gehaald
Ik vroeg nog aan die beste man , wat als ik er een zwaardere accu inzet tja zegt die ,dat kan niet de dynamo
laat maar 70 ampere op en dat uit de mond van een filiaalmanager..
Dat is een mooie indicatie van de vakkennis bij KwikShit.
NEE de accu laad 70 ampere per UUR op , dus met een 100Ah accu duurt het gewoon wat langer..
En dan alleen maar als hij helemaal leeg zou zijn, normaliter hoeft alleen bijgeladen te worden wat er verbruikt is, en dat duurt niet langer bij een zwaardere accu.
 
Vind het overigens wel vreemd dat de accu midden in de zomer kapot gaat, de auto en accu komen uit 2006..
De week ervoor had de auto 4 dagen stil gestaan ivm carpoolen , weet niet of dat er mee te maken heeft.?
Na de eerste x met lege accu kon ik hem nog wel starten met startkabels aan de citigo, daarna even rondje rijden..
De volgende dag met voltmeter meten en de dynamo deed het gelukkig..
De 2de x (een paar dagen later) had ik een voltmeter erbij 11volt en na een half uur met startkabels nog steeds niks, dus accu overleden:nono:.
Tip , zorg wel voor gereedschap die goed magnetisch zijn/of een klik systeem hebben . De dop viel eraf , pff kon er nog maar net bij echt net:angel:.
 

Ron_2

Senior Member
Vroeger ging een accu vaak in de winter stuk, vaak merkte je al ruim van te voren dat het starten trager ging, of dat de motor "nog maar net op tijd aansloeg" Dan wist je dat je op je gemak vast een nieuwe kon gaan halen, maar die dag (en vaak nog wel een paar dagen langer) kon je best nog rijden, al dan niet met voor de zekerheid een paar startkabels in de kofferbak :-)

Moderne accu's geven zonder aankondiging ineens de geest, de laatste drie keer dat ik een accu moest vervangen was plots, onverwacht en midden in de zomer.
Ze waren van het ene op het andere moment totaal dood, en dan sta je voor het blok, je hebt á lá minute een nieuwe nodig.
 

turboturbo

Forumguru
Je zou er dan bijna één in je kofferbak leggen naast het reservewiel ;)

Ik heb de sticker van mijn auto ook eens op de foto vastgelegd, zodoende altijd bij me op m'n telefoon. Maar waar / aan welke code zie je dan welke accu er in je auto zit?
 
Bovenaan Onderaan