Achteraf Bluetooth inbouwen in O2 met Columbus

Ronny1978

Actief lid
Hallo,

Sinds afgelopen week heb ik een O2 Combi uit 2011. Het betreft hier een business elegance uitvoering met Columbus / RNS510 aan boord incl spraakbediening. Echter, er zit geen carkit in.

Nu ben ik onder meer op zoek naar een handleiding die het mogelijk maakt om een originele carkit in te bouwen. Ik heb iets gevonden (Duitstalig) maar vraag me af of dit ook bij mij gaat werken. Daarnaast wil ik weten of ik dit zomaar zonder problemen kan doen. Dan nog de vraag of ik een HT-4 module nodig heb, of dat ik met een ouder type kan volstaan en eveneens, zou er in deze uitvoering al een voorbereiding liggen om e.e.a. plug-and-play aan te sluiten?

Onder andere ben ik gewezen op de Kufatec en MoBridge. Maar ik vraag me af of er dan een tweede microfoon bijgeplaatst moet worden.

Darkside

Forumguru
Ik zou adviseren om een HT-4 module te nemen. Oudere modules kunnen alleen overweg met RSAP en dat ondersteunen maar heel weinig telefoons.

Mobridge of Kufatec werken ook en worden geleverd met eigen microfoons (ik ga er vanuit dat als er geen carkit module aanwezig is de microfoon ook niet aanwezig is).

Verder is het systeem volgens mij niet helemaal plug & Play. Ik meen dat de BT module "aangemeld" moest worden bij de BC. anders ziet deze hem niet.

Ronny1978

Actief lid
Hallo Darkside,

Oke, duidelijk. Er zit dus reeds een microfoon in de auto. Hiermee kan ik spraakgestuurd de Columbus bedienen. Echter op het commando 'Telefoon' krijg ik keurig de boodschap dat dit niet ingesteld is. Microfoon aanwezig, module HT-4 zeer waarschijnlijk niet. Maar zou de kabelboom al wel reeds aanwezig zijn?

Darkside

Forumguru
De module zou onder de passagiers stoel moeten zitten.
Daar zou je moeten kunnen kijken of je daar een aansluitpunt vindt.

Ronny1978

Actief lid
Maar moet daarvoor de vloerbekleding worden verwijderd? Met andere woorden, zit deze module gemonteerd op de bodemplaat met daar overheen de bekleding?

Neptukker

Forumguru
Bij mijn OII zat er een plastic kapje overheen die je los moet wippen en dan kom je bij de montage plek. Indien aanwezig tref ie een blokstekker voor de verbinding met de Columbus en een antennestekker voor de externe antenne.

Ronny1978

Actief lid
We gaan eens kijken. Hoe groot zou de kans zijn om een kabel aan te treffen? Het is een Elegance Businessline uitvoering. Overigens vond ik het bijzonder dat er, omdat het een Businessline is, er geen carkit inzit.

Darkside

Forumguru
Ik moest voor mijn BL ook apart aangeven dat ik een carkit wou hebben.
Hoewel je misschien verwacht dat het standaard is was dat in 2010 nog niet zo.
En schijnbaar in 2011 ook niet (tenzij je een amundsen+ had welke een ingebouwde BT module heeft)
Verder kan het ook mogelijk zijn dat de vorige eigenaar de BT module zelf heeft meegenomen naar zijn nieuwe auto (bv een 2e hands skoda voor het vrouwtje)

Ik verwacht echter dat alles verder aanwezig is. Ook al vink je bij het bestellen geen BT module aan.
Vaak kost het meer om dan speciaal die kabels achterwege te laten tijdens de assemblage.

Noord26

Forumguru
De begrippen carkit en bt module worden door elkaar gebruikt heb ik het idee?

Is de bt module van je Columbus wel ingesteld als zichtbaar?

Noord26

Forumguru
Ik ging er vanuit dat elke Columbus standaard een bt module had.

Maar er zit wezenlijk verschil tussen een carkit en bt module..

Rallye

Forumguru
@Noord26: hoe bedoel je? Zoals ik het begrijp zit de bluetooth-module bij een Columbus onder de passagiersstoel. Niet in de Columbus zelf. De module heb je dus nodig voor de carkit. Geen bluetoothmodule = geen carkit toch?

Noord26

Forumguru
Carkit is het fysieke deel waarin je je telefoon kunt steken, een handeling blijft noodzakelijk. Bij een Bt module raak je je telefoon niet aan. Je stapt in en via bt wordt je tel aan je boordcomputer/Columbus gekoppeld.

Groot voordeel vind ik dat er momenteel 3 telefoons van verschillende merken en grootte geïntegreerd worden via de boordcomputer. Bij een carkit heb je voor elke telefoon een ander snoertje en houder nodig.

Je kan daarom zonder bt module wel een carkit hebben.

Ronny1978

Actief lid
Carkit is het fysieke deel waarin je je telefoon kunt steken, een handeling blijft noodzakelijk. Bij een Bt module raak je je telefoon niet aan. Je stapt in en via bt wordt je tel aan je boordcomputer/Columbus gekoppeld.
Klopt Noord26. Je hebt gelijk. Om e.e.a. duidelijk te maken, ik wil dus graag de BT Module plaatsen. Dit omdat ik met mijn Columbus nu niet kan bellen. De Phone toets op het toestel werkt nu als een soort van 'Mute' knop.

michelover, ik heb begrepen van Blacky dat er in mijn serviceboekje of aan links in de kofferbak bij het reservewiel een sticker moet zitten. Als daar de code 9W5 op staat, dan ligt de kabel er in ieder geval wel. Dat zou mooi zijn.

Blacky

Forumguru
Dat is juist het gene wat ik niet wou, een extra carkit (zoals parrot, burry) vandaar de BT module waardoor de phone knop op de Columbus ook daad werkelijk ook voor de telefoon gebruikt wordt en dat is nu bij mij ook gewoon het geval.

michelover

Forumguru
@ Blacky heb je misschien een bestandje waar op staat wat al die codes op de sticker in de kofferbak betekenen?
Zou ik wel willen hebben kan ik eens uitzoeken wat het nou eigenlijk allemaal inhoud.

Bovenaan Onderaan