Achteraf Bluetooth inbouwen in O2 met Columbus

Rallye

Forumguru
Dat is juist het gene wat ik niet wou, een extra carkit (zoals parrot, burry) vandaar de BT module waardoor de phone knop op de Columbus ook daad werkelijk ook voor de telefoon gebruikt wordt en dat is nu bij mij ook gewoon het geval.

Ja, maar voor mij is de bluetoothmodule (in combinatie met je Columbus) de carkit.

Greenarctic

Donateur
Bij mijn BE versie was ook geen bluetooth geïnstalleerd. De voordeelactie was net afgelopen. Ik heb toen op ebay een bluetoothmodule gekocht met kabelboom. Die kun je dan weer achter in de Colombus drukken waar de originele stekker weer achter in gaat. Vergt wel wat behendigheid. De kabel van de microfoon heb ik achter de combus afgeknipt en aangesloten op de stekker van achter in de module.

Met behulp van So wird´s gemacht Skoda Octavia II bepaald hoe dashbardkast en dorpel moesten worden verwijderd. Het tapijt was al voorbereid voor de plaatsing, de scheurlijnen zitten er al in.

Zal de documentatie opzoeken en dan plaatsen. Op het forum staat bij de yeti een goede fotoserie van de plaatsing van een fiscon.

Greenarctic

Donateur
Een goede instructie, je hoeft de microfoonkabel langs het raam niet te doen, die heb je al.
Ik heb de stoel niet gedemonteerd, er zit genoeg ruimte in het tapijt om de kabel er onder door te trekken. Ik had een plastic houder voor de module met dubbelzijdig plakband.

De microfoonkabel is in je Columbus nu zo geplaatst dat deze alleen voor de spraaksturing wordt gebruikt. Daarom moest ik de kabel achter op de kabelboom voor de module aansluiten. Dan werkt de spraaksturing ook nog maar de microfoon is dan ook beschikbaar voor de BT module.

Daarvoor heb ik een nieuwe stekkerset zodat ik de microfoondraden (2stuks) van een stekker voorzag en deze dus achter op de nieuwe draadboom aansloot. De rest is gewoon er inzetten en aansluiten. Daarvoor is bovengenoemde instructie duidelijk genoeg. In het bijgevoegde document zijn dat 6 en 12. (Let op de + en -).

Als dat allemaal gelukt is, dan moet je met VCDS de module nog wel coderen. Ik heb dat met een VCDS kloon gedaan en daarna werkte het probleemloos. Ik heb een Iphone 4s en nokea e-75 en beide werken probleemloos.

Ik heb mijn module op Ebay gekocht met de kabelboom bij carsystems, een pools bedrijf. Levering was snel en er zat een duidelijke beschrijving bij. Kreeg er dus ook de microfoon bij die nodig was.

Bijlagen

• Quadlock Stekeraansluitingen navigatieapparaat.doc
    45,5 KB · Weergaven: 34

Ronny1978

Actief lid
Hallo,

Bedankt voor alle reacties. Michelv, ik had idd het document reeds op internet gevonden. Deze heb ik ook gepost in mijn 'ff voorstellen' topic.
Greenarctic, dat sleutelen aan de microfoonkabel vind ik een beetje kritiek. Maar allicht valt dat allemaal uiteindelijk wel mee.

Nu zit ik even te kijken naar het Poolse bedrijf waar jij de unit hebt gekocht. Maar ik schrik van de prijzen. Zullen deze units en kabelboom bij een autodemontage bedrijf te vinden zijn? En eveneens, wat betekent 9W5 (telefoonvoorbereiding) nu eigenlijk?

Greenarctic

Donateur
Ik heb even op Ebay gezocht, en als je dit artikelnummer invoert zie je een goedkopere variant 200633979411.
De mijne was nog goedkoper en Vagcom was toen duurder dan nu.
Vraagje heb je de Columbus er al eens uitgetrokken? Dan weet je hoe het er achter uitziet en hoeveel ruimte je hebt. Ik heb een speciale set voor interieur demontage om de plastic delen zonder beschadigingen te demonteren maar voor het er uit halen van de Columbus heb je die niet nodig. Zijn wel handig als je de andere onderdelen moet liften of trekken.

Dat van die microfoon is het aansluitschema goed nalopen. Is niet zo spannend als het lijkt. Ik was alles bij elkaar ongeveer 4 uur kwijt op een middag in de zomervakantie. Van te voren goed kijken wat je moet doen, hoe te demonteren en te plaatsen. Als de kosten voor het installeren meevallen kun je dat ook laten doen. Wordt die ook meteen gecodeerd zodat de columbus er mee werkt.

Ronny1978

Actief lid
Ondertussen ben ik ook maar eens gaan neuzen op Ebay. E.e.a begint me namelijk erg duidelijk te worden. Ik weet nu dus dat ik telefoonvoorbereiding heb en dat ik daarin niet veel meer heb dan een antenne.

Voor een BT Module aan de RNS510 heb ik dus nodig:
- Een aansluitkabel
- Een BT Module
- Wat montagemateriaal
- Iemand met VCDS

Nu heb ik op Ebay het volgende nummer gevonden: 251292877764
Dit zou een aansluitkabel moeten zijn. Mijn kennis is echter niet afdoende om te bepalen of dit de juiste kabel is. Ik heb al een microfoon gemonteerd zitten in de O2 voor de spraakbesturing van de radio.

M.a.w., is dit de juiste kabel?

Ronny1978

Actief lid
Onderhand ben ik erachter. De kabel is idd de juiste. Nu nog op zoek naar een module. De Kufatec had ik reeds bekeken. Het is in mijn ogen een mooie oplossing, maar het liefst heb ik alles zo origineel mogelijk. Beetje en tik, maar goed. Het knopje op het stuur is echter wel een rondje en geen telefoonhoorntje. Gaat dit nog problemen geven voor de bediening van de carkit vanaf het stuur?

Ronny1978

Actief lid
Hallo allemaal.

Tot zover bedankt voor de reacties. Op dit moment kan ik een heel eind verder, maar nu het volgende probleem. Ik kom diverse modules tegen en vraag me af wat de juiste of beste is. Zo vind ik onderdeelnummer 7p6035730F, waar de letter F ook hoger of lager is en onderdeelnummer 5k0035730C, waarbij de letter C ook hoger of lager kan zijn. Is er iemand die mij het verschil kan uitleggen?

Michelv.

Forumguru
Goed uitzoeken voor dat je iets koopt, een hogere letter erachter betekend een nieuwere versie, maar betekend niet automatisch dat ie hetzelfde werkt of hetzelfde ondersteunt. En dat kan nog wel eens belangrijk zijn.

Ronny1978

Actief lid
Hoi Neptukker,

Bedankt, ik heb de lijst bekeken. Zoals het lijkt worden sommige coderingen dus als synoniem tot elkaar gebruikt. En MichelV. terecht wat je aangeeft. Gelukkig kan ik met de lijst relatief makkelijk zien welk type het beste is voor mijn doel.

Ronny1978

Actief lid
Ondertussen eindelijk een module gevonden. Hoop dat dit gaat werken. Het wordt de 5K0035730F afkomstig uit een Seat Ibiza van 2012. Daarnaast heb ik een quadlock stekker besteld met aftakking voor de module.

Een vraag die ik nog had, gaat het stuur ook werken ondanks dat ik daar niet een hoorntje op heb, maar een rondje? En zou het aannemenlijk zijn dat de BT-module een signaal uitstuurt zodat ik het al zou kunnen opsporen met mijn telefoon? Om het werkend te krijgen moet natuurlijk de boel geprogrammeerd worden middels VCDS. Maar het lijkt mij dat de unit toch al wel een BT-signaal uitzend als er spanning op staat.

Greenarctic

Donateur
Moet wel met VCDS gecodeerd worden, bij mij werkte het niet. Alleen de twee knoppen op het stuur dus. Ik ben het kwijt welke het precies was maar in de longcoding moest iets aangepast worden. Het bekend maken van de module was geen probleem.

Bovenaan Onderaan