Ik denk dat je het meer op macroschaal en in historisch perspectief moet zien. Dan zie je een aantal fases:
- Vanuit Zweden (met name het Zweedse leger, als ik me goed herinner) is al in de late jaren '60 aangetoond dat er minder ongelukken gebeuren wanneer ook overdag duidelijk zichtbare verlichting wordt gevoerd. Dimlicht dus, want meer smaken waren er eigenlijk niet.
- Het heeft hééél lang geduurd voordat deze gedachte breder werd aanvaard. Zelf reed ik vanaf m'n NSU Prinz 4L altijd met dimlicht aan. Dat gaf overigens interessante reacties: mensen die ('s middags om 4 uur of zo!) uitstapten en op je raampje kwamen tikken om te waarschuwen dat ik m'n licht vergeten was uit te doen - en dan hoofdschuddend wegliepen als ik zei dat ik ze expres had aangezet...
- Toen dat een dikke 30 jaar later eindelijk meer algemeen gebruikelijk werd (en er inmiddels in diverse landen ook voorschriften daaromtrent waren ontstaan) is er blijkbaar iemand op het idee gekomen dat al dat brandende dimlicht misschien wel teveel extra brandstof zou kosten (daar werden ook behoorlijke discussies over gevoerd: daarin werden percentages tussen de 1 en 4 genoemd, meen ik). We hadden tenslotte een paar oliecrisissen achter de rug, nietwaar... Zo ontstond de DRL: een verlichting bedoeld om de auto overdag toch goed zichtbaar te maken, maar energiezuiniger dan gewoon dimlicht (toen doorgaans nog 2x minstens 55 Watt halogeen). Per individuele automobilist zul je er aan de pomp niet veel van merken, maar met tientallen miljoenen auto's moet het verschil maken - dat zal de gedachte erachter wel geweest zijn vermoed ik. Het heeft effe geduurd, maar inmiddels is dit in de EU-regelgeving verankerd zodat alle nieuwe auto's zoiets simpelweg moeten hebben.
- Inmiddels zijn onze auto's op vele manieren energiezuiniger gemaakt, met inbegrip van de hoofdverlichting, o.a. door toepassing van LED en allerlei andere ingrepen. Het verbaast mij niet zo dat het verschil in energieverbruik tussen DRL en dimlicht vandaag de dag niet meer zo groot is - zeker niet wanneer je, zoals ik, de achterlichten erbij aan wil houden. Dat doet echter niets af aan het basisbeginsel dat de DRL beoogt om met minder Watts toch voldoende zichtbaarheid te garanderen.
Bij mijn vorige auto (O2C BL 2007, nog zonder DRL) stond de lichtschakelaar in een "aan-stand" waarbij het (xenon) dimlicht aan- en uitging met het contact - en ook uit terwijl de startmotor draaide - met 10 seconden CH en LH tijd ingesteld. De ook aanwezige automaatstand die dimlicht in- en uitschakelt op basis van het omgevingslicht was aan mij niet besteed.
De huidige Fabia heeft geen lichtautomaat - en ik mis 'm ook niet. Er moet gewoon
altijd licht branden als ik rij en de DRL
(met VASkast-bijgeschakelde achterlichten etc., dat dan weer wel) vervult die wens zonder dat ik overdag aan de lichtschakelaar hoef te komen. Gemakzucht? Zal best wel...
De moraal: dat het nog altijd (iets) minder energie vraagt dan in de oude situatie is dus
(voor mij dan toch!) niet hét argument om überhaupt DRL te willen voeren, maar het is wel mooi meegenomen...