Voor de mensen met een O3 2013-2014 met kleine handgreep, die zonder zagen toch graag een camera willen (of de 130,- / 150,- kostende camera net iets teveel vinden) is er een mogelijkheid
:
De uit china goedkope kleine handgreep met camera :
https://nl.aliexpress.com/item/HD-C...920.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dO51f8j
met +/- 15 euro nog los aan andere onderdelen ben je klaar!
Oke, maar wat zijn de nadelen?
- Tjsa, bij een camera van 20,- of 150,- zit wel een beetje kwaliteitsverschil, die van 150,- heeft waarschijnlijk veel mooier beeld, bewegende lijnen, sproeierfunctie en nog andere gimmicks. Dat heeft deze allemaal niet, enkel beeld en that's it!
- Nadeel, kleinere knop om de koffer open te doen... tjsa, wat is klein.. beoordeel zelf in de foto's! Ik merk het iig niet.
- Het installeren is "iets bewerkelijker", maar in vergelijking tot dremelen / zagen / afplakken etc etc een makkie
- Verdere nadelen : geen...
Voordelen:
- het 100% argument : niet hoeven te zagen in je kofferklep!
- de prijs, ik hoor wel eens dat een cameraatje leuk is, maar als de prijs boven 100,- laat maar... ik kan me voorstellen dat en met de prijs van 130 / 150 + het moeten zagen in je koffer dit een drempel is om het maar te laten. (voor het 2013/2014 model)
- Het is nog net geen plug-en-play (4 draadjes solderen, kabels trekken, bekleding loshalen etc) maar het is heel goed te doen. Als je een beetje handig bent, het rustig aan doet, ben je in 8 uur klaar (realistisch!) uiteraard kan dit veel sneller, een ervaren camera inbouwer kan het wellicht in 2 uur...
- Ja, een achteruitrijcamera is gewoon fijn, what else need I say more...
Om te beginnen, wat hebben we eigenlijk allemaal nodig om dit voor elkaar te krijgen?
- Camera (zie link hierboven) (+/- 20,-)
- Backplate, huh? backplate? Waarom.. nou de originele hendel zit vanaf de O3 geklikt, bij de O2 geschroefd... je raadt het al.. de camera is gebaseerd op de O2 en kan dus niet geklikt worden, geen paniek! Met een backplate lukt het wel!
https://nl.aliexpress.com/item/LARB...348.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d1OmswC
Een andere optie is even langs een sloperij gaan en daar een backplate wegvissen.
Backplate (+/- 12,-)
- een zekeringhoudertje + zekering + stukje bekabeling + stekkertjes achter in de navigatie (+/- 3,-)
Totaal : 35,-
Camera:
Backplate:
Ter illustratie, zo komt de backplate op de hendel:
Zo zit de oude geklikt:
Backplate gaat over de nieuwe heen, en met moertjes (ff halen bij gamma ofzo) bij aandraaien zet hij zichzelf vast
Tip: voor het verwijderen van de bekleding, gebruik daar tooling voor (staat ook in de handleiding), anders heb je kans dat je de clips afbreekt van de bekleding...
Hier een foto waarbij je de camera ziet aan de buitenkant en aan de binnenkant de backplate:
En zo zit hij op z'n plek :
Geen plaatje, maar de + en - van de camera heb ik op de bruine (de - ) van het achterlicht en de zwart/blauwe (de + ) van het achterlicht aangesloten.
De Videokabel (de gele) heb ik door de auto getrokken (via de passagierszijde) door naar voren en middels een AV-female plugje en een kabeltje op 2 stekkertjes aangesloten en hiermee werkt de navigatie als bedoeld
Met als resultaat: