Zo, dit weekend de achteruitrijcamera van
@Maartenvds geïnstalleerd en laten coderen!
Aangezien hij (zie bericht hierboven) een camera met meedraaiende lijnen had besteld, was de installatie net iets anders dan degene die in de kennisbank staat.
Ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om deze verschillen kenbaar te maken, voor de volgende die met de installatie aan de slag gaan!
De 'normale' camera zónder meedraaiende lijnen is (na de het verloopstekkertje) voorzien van de volgende bekabeling:
- Rood (constante voeding)
- Geel (geschakelde voeding)
- Zwart (massa)
De camera mét meedraaiende lijnen is (na het verloopstekkertje) voorzien van de volgende bekabeling:
- Rood (constante voeding)
- Bruin (massa)
- Oranje/grijs (can-low / can-high)
- Oranje/blauw (can-low / can-high)
Vanzelfsprekend is dat de rode draad op de constante spanning aangesloten wordt en de bruine of zwarte aangesloten wordt op de massa.
Het verschil zit hem dan nog in de gele draad tov. oranje/grijs en oranje/blauwe draden.
Waar je de gele draad (van de camera zonder meedraaiende lijnen) van óf de achterruitenwisser, óf de achterlichten aftakt, dienen de oranje/grijs en oranje/blauwe draden, samen met de videokabels naar het dashboardkastje getrokken worden!
In de quadlock van de navigatiemodule zie je vervolgens een grijs stekkerblokje zitten. Deze quadlock moest je toch al losmaken voor de 2 stekkertjes van het videosignaal bij te steken (in het blauwe stekkerblokje).
Hier een afbeelding van de quadlock met het grijze stekkerblokje welke je los dient te halen.
Het gaat hierbij om de kabeltjes die op pin 6 en pin 12 zitten. Hier moeten de oranje/grijze en oranje/blauwe kabels van de achteruitrijcamera
BIJ!
Houd kleur bij kleur. Krijg je met deze montage GEEN beeld, draai dan de kabeltjes om, zodat oranje/grijs bij oranje/blauw komt en vice versa! Dit heeft als reden dat de knutselaars die de camera's gemaakt hebben, een foutje in de kabelboom hebben gemaakt
.
Wij hebben ervoor gekozen om dit (nog) niet te solderen. We konden de kabeltjes van de achteruitrijcamera redelijk makkelijk bij de bestaande kabeltjes in het stekkerblokje steken, en deze bleven goed zitten. En aangezien er weinig tot geen beweging in de kabels zit zodra deze gemonteerd zijn, hebben we het (voorlopig) zo gelaten.
En dan ziet er dat uiteindelijk zo uit. De oranje lijnen zijn de bewegende lijnen zodra het stuurwiel bewogen wordt.
Toen zijn we verder gegaan met de aansluiting van de ruitensproeier leiding. Ik vond de handleiding persoonlijk redelijk moeilijk te begrijpen over het aansluiten hiervan. Even over nagedacht en tot de volgende wijze van aansluiting gekomen.
Van links naar rechts te zien:
Originele ruitensproeier leiding - recht koppelstuk - Y koppelstuk - boven kniestuk naar achterruitensproeier - onder recht koppelstuk met daaraan de leiding lopende naar de sproeier van de achteruitrijcamera - kniestuk om de leiding op de achteruitrijcamera te plaatsen.
Voor deze montage hebben we een klein stuk van de originele leiding afgesneden, anders was deze te lang en zat het onder spanning.
In het vervolg zou ik er wellicht voor kiezen om de 2 clips, waarmee de leiding van de ruitensproeier aan het plaatwerk vast zit, los te halen en de originele leiding ietwat naar links te trekken. Dit om niet in de originele leiding te hoeven snijden. Vervolgens de koppelstukken zoals hierboven op de afbeelding plaatsen, en de clips opnieuw bevestigen zodat het geheel weer vast zit aan het plaatwerk.
Met bovenstaande informatie is het wellicht interessant om het brondocument aan te vullen, zodat er tijdens montage van een achteruitrijcamera met én zonder meebewegende lijnen, geen onduidelijkheden meer bestaan!
Hopende jullie hiermee weer een stukje geholpen te hebben!