Achteruitrijcamera

Canon-Eye

Forumguru
Ik ga niet liggen (noch laten) klooien aan de elektronica en/of de verlichting.
Met het plaatsen van een LED-achteruitrijlamp is wat mij betreft het maximum wel bereikt...

Antera

Donateur
Heeft geen nut. Je moet wel eens steken en dan heeft het geen zin dat de camera elke keer aan en uit gaat enz. Daarnaast als je wilt dat hij dan uit gaat druk je je parkeerknop even in :-)

Sjoerdb

Forumguru
Jouw camera is retrofit schrijf je, begrijp ik het dan goed dat het pas achteraf ingebouwd is bij jou? Dat zou voor mij vallen onder het kopje klooien aan elektronica of verlichting, en mijn stukje tekst is de oplossing voor de opmerking die je zelf gaf. Tuurlijk hoef je dat niet te maken, dat is jouw eigen keuze.

JeSko

Forumguru
@Sjoerdb

Dat @Canon-Eye zijn camera retrofit is maakt niet uit, zijn auto kan ook zo van het fabriek komen namelijk, dus is het niet klooien, maar een niet aangevinkte optie achteraf toch toevoegen. De auto is er op voorzien.

Iets toevoegen zoals een extra knopje, dat af fabriek niet te krijgen is, kan je categoriseren onder klooien, en daar doelde CanonEye op.

Sjoerdb

Forumguru
Het taggen had van mij niet gehoeven, maar dat is persoonlijk.

Mijn werk bestaat zo'n 50% uit klooien, wat is toch best professioneel uitvoer. Evenals mijn geklooi met de achterbumper reflectors waar led in komt en nog eens de mistlampen mee laten schakelen met groot licht buiten de computer om. Maar hé ik krijg er voor betaald om tractoren van 100.000 euro te demonteren, sjoemelen en terug te bouwen, mij hoor je niet klagen.

brepus13

Forumguru
Je kan alles wat je toevoegt klooien noemen maar als je een originele optie toevoegt en dit doet met originele onderdelen en hem softwarematig dan ook nog aanmeld bij de computer van de auto hoe is dat dan klooien?

retrofit is dus een originele optie toevoegen middels originele onderdelen zodat er feitelijk geen verschil meer is als dat je het vinkje wel had gezet bij aanschaf.

Ontopic: mijn camera schakelt al uit bij 10-15kmph

Mies75

Forumguru
Heeft geen nut. Je moet wel eens steken en dan heeft het geen zin dat de camera elke keer aan en uit gaat enz. Daarnaast als je wilt dat hij dan uit gaat druk je je parkeerknop even in :-)

De vraag was heel simpel.

Kan het zo ingesteld worden dat deze uitspringt bij schakelen naar 1 of bij een lagere snelheid dan 15 km per uur.

Als ik de originele Skolda achteruitrijcamera laat retrofitten kan dan ook de parkeerassistent voor aanhanger geactiveerd worden? Of heb je dan meer / andere hardware nodig? Heb wel het uitgebreide multimedia systeem er in, met android auto

brepus13

Forumguru
Dat is niet een kwestie van een camera erin hangen. Hier komt zeker nog wel overige hardware bij kijken.

@Antera weet hier alles van en kan het ook plaatsen. Neem contact met hem op en je weet precies wat wel en niet kan.

Antera

Donateur
Als ik de originele Skolda achteruitrijcamera laat retrofitten kan dan ook de parkeerassistent voor aanhanger geactiveerd worden? Of heb je dan meer / andere hardware nodig? Heb wel het uitgebreide multimedia systeem er in, met android auto

Je moet een PLA 3.0 module hebben en die zit er vaak niet in. Ik heb hem op de oudere octavia nog niet standaard gezien

Je moet een PLA 3.0 module hebben en die zit er vaak niet in. Ik heb hem op de oudere octavia nog niet standaard gezien

Ik zal eens uitzoeken waar die PLA zit, ik zag dat een PLA 3.0 66 euro bij Ali E. kost, dat is te overzien :) De rest van de inparkeerspullen (radarsensoren en zo) zitten al op de auto

feestbeestzaandam

Senior Member
Houd dat in dat ik mijn losse achteruitrijd camera die ik op mijn oude peugeot op de achteruitrijlichten (voor stroom te leveren) aansloot dus ook niet meer kan gebruiken?

En dat als ik op de aanhanger extra kentekenplaatverlichting (gloeilamp) wil plaatsen dat dit Problemen opleverd?

Laatst bewerkt:

feestbeestzaandam

Senior Member
Dat gaat waarschijnlijk problemen opleveren: bij de O3 zit al CANbus controle op de lampen, dus als je de camera schakelt op de voeding van de achterlichten, gaat de weerstand flink omhoog en krijg je mogelijk een fout. Bovendien geeft de camera dan soms wel.
en soms geen signaal, zou me niet verbazen als de ECU dat ook niet leuk vindt

Dit lijkt mij toch de zelfde situatie als bij mij?
Camera plus zender zat los op de achteruitrij lamp van mijn peugeot of op de aanhanger. Zodat ik beeld kreeg als de camera aanging ivm achteruitrijdverlichting aan. (Parallel op de lamp).
De ontvanger een opzet achteruitkijkspiegel met beeldscherm er in stond op sigarettenaansteker aangesloten.
Gaat dan de skoda niet zeuren dat er andere belasting op zit dan een lamp?
Zo'n type heb ik.

https://www.google.com/search?q=ach...msung-gs-rev1&prmd=sivxn#imgrc=l38y1DDx95ZjzM

Canon-Eye

Forumguru
Of een relais ertussen? Dat zal helemaal weinig stroom vragen, vermoed ik.

Alternatief zou kunnen zijn: een eigen voedingsdraad aanleggen, met een aparte schakelaar. Voordeel daarvan is dat je 'm dan desgewenst ook tijdens vooruitrijden kan inschakelen...

Bovenaan Onderaan