Achterwisser wist niet goed

Hallo allemaal,

Ik heb het zelfde probleem, en nu ook het afdekkapje eraf gehaald, maar ik weet nu niet goed wat ik precies moet weg vijlen. Zijn het die opstaande randjes in het ronde gedeelte?

Bedankt voor je reactie Etromp. Mijn vorige bericht is op een of andere manier verdwenen.
Ik had het kapje al bijna om zeep geholpen.
Zojuist weer geprobeerd n.a.v je foto. Sjeetje wat zit dat ding vast. Moet het gemakkelijk los klikken of is enige gepast geweld noodzakelijk? Ik heb inmiddels de striemen in mijn vingers zitten. Lijkt mij niet dat WD40 hier een rol in moet gaan spelen.

Bert

Laatst bewerkt:

Figaro75

Senior Member
Klikt/scharniert in principe omhoog gewoon los, daarna kan je hem helemaal verwijderen.
Hij zit vastgeklikt met dat uitstekende lipje op de wisser

Zo het kapje is omhoog (foto 1) en ik zie nu gelijk wat het probleem is .
Door ophoping van corrosie is de plastic houder op 2 plaatsen gebroken (foto 2)
Ook is het grijskleurige metalen onderdeel onder de moer die alles op z'n plaats houdt niet meer rond (foto 3).
Ook hier is de corrosie de boosdoener.
Op foto 4 zie je hoe het grijskleurige deel er wel uit moet zien.

Wat nu te doen?
Ik ga een nieuwe arm bestellen daar kom ik nite onderuit want de houder maakt hier deel van uit maar belangrijker ............ hoe vervang ik het het grijze metalen deel dat onder de moer zit? (foto 3 en 4)
Kan dit met een tang los geschroefd worden of ben ik de klos en moet ik van binnenuit een heel nieuwe mechanisme/motortje vervangen?

Alle hulp is welkom.

groet

Bert

20151212_155539-1.jpg 20151212_160920-1.jpg 20151212_160750-1.jpg 20151212_160804-1.jpg

Laatst bewerkt:

Figaro75

Senior Member
Moer erafdraaien en dan kan je hem gewoon lostrekken van het asje af.
Je kan ook de moer er nog net op laten zitten zodat je wat hefboomwerking kan doen zonder dat dat onderdeel in je oog vliegt.

@Figaro,

Weet je zo ook of dit grijze deeltje behoort tot een gehele achterruit arm of dient deze los / apart besteld te worden?
Waar wordt op dit forum zoals besteld?

groet

Bert

Figaro75

Senior Member
Ja, het aluminium deeltje is onderdeel van de arm, zie je ook bij mij op de foto.
Hierin zitten ribbeltjes gefreesd die ook op het asje zitten. Die grijpen dus in elkaar zodat de wisserarm niet spontaan kan draaien.
De moer drukt vervolgens de arm op de tapslopende as zodat deze vast komt te zitten.

Hierbij geldt 'vast is vast'.

Ik had toen ook dat probleem en dacht eerst dat het misschien aan de motor lag, dus die via de onderdelenlijn besteld. Zat de arm met wisser er ook gewoon bij.
Ik mis alleen het afdekkapje.....die kon ik in ieder geval niet zo 1,2,3 vinden.

@Figaro,

Ik ben al blij dat het 1 geheel is. Het afdekkapje haal ik wel van de kapotte arm af.(mocht dat al überhaupt mogelijk zijn)
Wat adviseer je.....nieuw of tweedehands arm. Ik persoonlijk neig naar nieuw ivm de corrosie die onder de oude weg kwam.

ertromp

Forumguru
Gewoon een nieuwe wisserarm compleet er op zetten.
Als je de moer los hebt kun je dat deel wat er onder zit met een klein poelitrekkertje er af halen daar zit nl. vertanding op en loopt wat taps toe

Kapje is nummer 1Z9955435
Wisserarm is nummer 1Z9955707

@ertromp,

Bedankt voor ook deze snelle reactie. Nog even en ik kom helemaal niet meer in de garage :nono:
Wat is een betrouwbare en goede site om te bestellen en bestaat er iets online waar ik ook andere Skoda productnummers kan vinden?

groet

Bert

ps: het lenen van een poelitrekkertje al even uitgezet in de buurt. Lang leve Whatsapp:thumbsup:

Cordoba

Forumguru
Poelietrekker of ruitenwissertrekkertje werkt ook niet altijd: de vraag is of je voldoende ruimte hebt en op de juiste plaats, en dat verschilt per automodel/ruitenwisser.
Ik gok trouwens dat de schade aan het kunststof deel niet door corrosie komt, maar óf door extreem aandraaien van de moer, of door andere krachten op de wisser (de 'lieve jeugd', de kat van de buren die graag op auto's klimt, vul maar in...).

@Cordaba: aan de moer zelf heb ik nog nooit gezeten. Bij het omhoog zetten van het afdekkapje zat er veel slijpsel van de aluminium as tussen het plastic en het aluminium deel zelf. De jeugd en en de kat v d buren kan overigens in beide gevallen hier in de buurt ook.
Met name die laatste. Daar wemelt het hier van.
Zou anders met een waterpomptang willen of trek ik dan alles uit zijn verband?

In ieder geval heb ik een poelietrekker geregeld en daar ga ik het eerst mee proberen.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Aluminium voorzichtig verwarmen voor je polietrekker erop zet wil ook wel eens helpen om dit er makkelijker te verwijderen.
Eventuele roest op asje verwijderen en behandelen met een zinkspray is zeker ook aan te raden.
En alles lekker invetten met zuurvrije vaseline kan ook nooit kwaad om corrosie op nieuwe onderdelen tegen te gaan.
Die plekken achter kapjes bij ruitenwissers zijn van die plekken die nu juist wat periodiek onderhoud nodig hebben maar altijd worden vergeten door ons zelf maar ook bij de dealers..

ertromp

Forumguru
Een kleine poelietrekker gaat je echt wel helpen op de O2
Die arm en het kapje gewoon bij de dealert bestellen en kopen. Ik verwacht een prijs van ca. 30 euri

Bovenaan Onderaan