Adaptive uitschakelen bij adaptive cruise control

Rallye

Forumguru
Zoals eerder aangegeven: mijn Octavia haalt, als ik het toelaat, op de ACC inderdaad rechts in. Juist door de mogelijkheid de ACC te overrrulen worden de nadelen van het systeem beperkt. Dan kun je bijvoorbeeld wel (kort) iets dichter op een ander rijden, die opeens naar links komt. De mogelijkheid die de Passat van @Bakkertje heeft zou voor mij wel een goede aanvulling zijn.
 

Renkie

Forumguru
Kun je niet de normale CC hendel plaatsen, ECU anders coderen en zo de ACC verwijderen?
Ik heb bewust ook geen ACC genomen, maar dat zat meer in de 160km/u beperking.
 

Bakkertje

Forumguru
160 km/uur vind ik echt geen beperking, als je harder wilt rijden dan houd je het pedaal maar op de grond ;)

ACC is niet feilloos, maar het werkt zoveel fijner dan een traditionele CC dat ik echt niet meer zonder zou willen. Je moet er echt even aan wennen maar eenmaal gewend vind ik het echt heel erg fijn.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Voor mij is de limiet van 160 ook geen echt probleem; van oudsher is dat ook de hoogste snelheid waarbij ik de klassieke CC nog gebruikte. Daarboven heb ik liever zelf de controle, zeker bij een gewone CC. Juist bij een ACC zou ik misschien wel belangstelling hebben een hogere limiet , aangezien de ACC "meekijkt". Ombouwen van de ACC-160 naar de 210-versie is mogelijk (zie http://octavia-rs.com/index.php/thread/20571-acc-nachruesten-upgrade-auf-acc-high-210/), maar zo groot is mijn behoefte nu ook weer niet. Voordeel zou wel zijn dat de ACC-210 ook op lagere snelheden soepeler werkt.

Nog een feitje van het forum uit bovengenoemde link: het is nog niet mogelijk de 160-versie van de Octavia 3 FL om te bouwen naar de 210-versie. Hier zit een softwarematige blokkade op - de hardware is sinds de facelift hetzelfde voor beide versies.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

spikehome

Forumguru
Ik rijd nu al 2,5 jaar met acc. en heb een soort haat liefde ermee.
Werkt het grootste deel super fijn.
Maar soms ook schrikken omdat er geremd word omdat er b.v. een fietser fietst of iemand er tussen door schiet.
Ondertussen weet ik wanneer ik de accu kan over rulen door iets gas te geven of maar even de acc uit te schakelen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als je dan ook nog ff je auto spellingscontrole uitzet word het een stuk makkelijker leesbaar zo af en toe....:pardon:
 

elsinga

Forumguru
Ik rij nu inmiddels 2 jaar met ACC en ben er echt blij mee. Ja natuurlijk, die auto die van de rechter baan vlak voor je zich er tussen propt is niet fijn en daar kan de ACC niets mee (behalve ineens remmen als die auto voor je zit). En ja, de ACC kijkt maar beperkt vooruit, dus als ik met 150 aan kom rijden achterop een auto die 90 rijdt, dan ook vol in de ankers (maar dat gebeurt eigenlijk niet, ik heb dan al veel eerder geremd).

En hij gaat maar tot 160km/u, wat eigenlijk maar 153 echte (GPS) km/u is... en laat ik nu graag óchtends om 05:00 op de A6 160 echte km/u rijden als het rustig is en droog en <insert alle goede omstandigheden here>. Als de volgende leasebak weer ACC max 160 heeft (grote kans, de Kodiaq heeft niet de optie voor de 210km/u versie, alleen de Karoq op dit moment), dan laat ik de kilometerteller maar eens kalibreren. Als die echte km/u doet, dan is het ACC probleem oo opgelost. :)
 

Bakkertje

Forumguru
Je kunt ook een Tiguan gaan rijden die heeft een ACC tot 210 (als je die optie aanvinkt).
Of de limiter in je huidige O3 op 167 zetten en je voet op het pedaal houden.

Of ... nog makkelijker gewoon 153 echte kilometers per uur rijden dat scheelt in tijd ook nagenoeg niets of je moet het een uur lang doen, dan ben je 7 kilometer verder..
Van Amstelveen naar Nijmegen heb ik eens geprobeerd om als een dolle naar huis te rijden en dat leverde me toch 4 hele minuten op op die afstand.. Oftewel 1 of 2 verkeerlichten mee in plaats van tegen en je wint meer tijd ..

Het is maar waar je je druk om maakt natuurlijk ..
 

elsinga

Forumguru
160 is gewoon minder saai dan 150 op een lege snelweg... ;) En op mijn rit Heerenveen Den Haag tussen 05:00 en 06:20 scheelt het ruim 20 minuten of ik max+30 of max doe, want dat kan dan ook gewoon vrijwel zonder onderbrekingen. In de spits heeft het inderdaad weinig zin.
 

Bakkertje

Forumguru
@elsinga heereveen den haag is 181 km. Het ging over 153 of 160 km/uur dat scheelt op die afstand bijzonder weinig ;)

Sterker nog op 181 km scheelt het 10 minuten tussen 130 of 153 km/uur. Moet je wel die snehelden gemiddeld halen anders scheelt het nog minder.

Maar op die tijden snap ik het wel hoor :itwasntme:
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ik hoor alleen maar klachten langzaam aan of de ACC in al die jaren het systeem is super maar heel veel mensen verlangen naar de ouderwetse CC. Beweegredenen hiervoor zijn vaak de grote afstand tussen de voorganger waardoor er elke keer een auto tussen kan.

Of dit systeem nu prettig is hangt denk ik van de rijeigenschappen van de bestuurder af. Ben je altijd al een persoon die wat dichter achter een ander aan rijd om het gat niet te laten vullen elke keer dan is ACC geen optie net als rustig rechts voorbij tuffen wanneer nodi. De marge van 160 is goed al zie ik het nut niet meer van ACC met 210. Volgens mij zit je dan niet op je gemak meer te cruisen maar ben je aan het doortrappen en zal de acc bij die snelheden een nog groter gat laten om de veiligheid nog te garanderen. Tja denk ieder voor zich maar de keren dat ik ermee heb mogen rijden was het alleen interessant f in de file. De rest beroerde ik liever zelf het gaspendaal.
 

CDK

Forumguru
Ik ben geen bumperklever @Antera, maar als ik’m instel op 110 op een weg waar je 100 mag en ik word ingehaald, dan komt de inhaler snel naar rechts, vervolgens laat de ACC het gas los, resultaat is dat degene die achter me rijd nu denkt “wat mankeert die pannenkoek voor me, daar ga ik voorbij. Deze medeweggebruiker komt ook weer snel naar rechts en ondertussen heeft de ACC mijn auto vertraagd naar 80km/h en dat is f#cking irritant. Bij andere merken detecteert het systeem of de inhalende auto sneller rijdt en dan wordt het gas niet losgelaten en dat is veel relaxter :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
De rest beroerde ik liever zelf het gaspendaal.
Ook met acc ben je nog steeds baas over het gaspedaal, daarmee kun je de acc gewoon overrulen. Net als met een gewone cc trouwens, dan kun je nog steeds even doortrappen om bv. een inhaalmanoevre te bekorten.

Dat overrulen wordt dan weer lastig in combinatie met front assist.
Al met al ben ik voor mezelf van mening dat ik toch liever zelf de eindregie hou, met zelf gekozen ondersteuning waar mogelijk: ik ben al bijna 30 jaar een behoorlijk fanatiek gebruiker van de gewone cruisecontrol, ook (vooral zelfs) in gebieden met lage maximumsnelheden zoals de bebouwde kom. Ik denk dat ik dit maar zo hou...
 

Antera

Donateur
heb niet gezegd dat je een bumperklever bent :D zeg alleen dat je dichter op je voorganger wilt rijden dan de ACC zelf wil. De acc zorgt idd voor de veilige marge en remt daarom je auto af, omdat hij de veiligheid anders niet kan garanderen als de voorganger ineens zou moeten stoppen en hij dit bij moet remmen. Hij maakt daarbij geen onderscheid of er en auto tussen komt die er nog niet reed of je voorganger gaat remmen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

spikehome

Forumguru
Ik ben geen bumperklever @Antera, maar als ik’m instel op 110 op een weg waar je 100 mag en ik word ingehaald, dan komt de inhaler snel naar rechts, vervolgens laat de ACC het gas los, resultaat is dat degene die achter me rijd nu denkt “wat mankeert die pannenkoek voor me, daar ga ik voorbij. Deze medeweggebruiker komt ook weer snel naar rechts en ondertussen heeft de ACC mijn auto vertraagd naar 80km/h en dat is f#cking irritant. Bij andere merken detecteert het systeem of de inhalende auto sneller rijdt en dan wordt het gas niet losgelaten en dat is veel relaxter :jaja:
Vreemd bij mijn golf detecteert de acc wel als de tussenvoeger sneller rijd.
Alleen als hij vlak voor mijn neus invoegt remt hij hard.
Maar tegenwoordig zet ik de acc snel uit en dan weer aan.
Het is idd niet 100%
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan