Adaptive uitschakelen bij adaptive cruise control

CDK

Forumguru
De afstand op zo kort mogelijk instellen en op ECO werkt het beste om zelf ook vlotjes door te kunnen rijden, maar optimaal is het zeker niet. Daarbij vind ik die afstand bij treintje rijden in de spits veel te kort, alleen op een bijna verlaten snelweg is het OK.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben geen bumperklever @Antera, maar als ik’m instel op 110 op een weg waar je 100 mag en ik word ingehaald, dan komt de inhaler snel naar rechts, vervolgens laat de ACC het gas los,

Dat is toch vreemd. Bij mij blijft de auto op snelheid als ik ingehaald wordt en hij ziet dat de auto die me ingehaald heeft van me wegrijdt. En ja die enkeling die eigenlijk zijn rijbewijs niet waard is en voor je gaat remmen, dan grijp de ACC bij mij in (gelukkig). Veelal zijn dit bestuurders van een 107/UP achtige die wat mij betreft sowieso niet toegelaten moeten worden op de snelweg ..

Wat bij mij wel altijd even spannend is, is wanneer ik ingehaald wordt en ik achter de inhalende auto ook naar links wil. Door de richtingaanwijzer aan te tikken gaat de auto versnellen terwijl je ook van baan wisselt. Als mijn versnelling dan groter is (wat zelden het geval is met mijn 1.6 groene 120 pk diesel) dan het verschil waarmee ik ingehaald wordt dan moet het systeem alsnog in de remmen.

Maaarrrr... ik denk dat het grootste verschil zit in het feit dat ik de bediening op het stuur heb en daarmee het systeem keurig kan bedienen. Rechts inhalen op een uitvoegstrook is bij mij een druk op een knop op het stuur (met dezelfde eenvoud als het aanpassen van het volume van de radio), bij Skoda moet je dan uitwijken naar de aparte hendel voor de CC. Ik kan me heel goed voorstellen dat de ervaring dan behoorlijk anders is.

Edit: ik heb bij mij de ACC in "sport" stand staan en op de kortste afstand zonder caravan en op de middelste met caravan
 
Ik ben wel fan van acc. Op invoegers die sneller rijden dan ik reageert het systeem niet, en zelfs als er iemand heel dicht voor de auto invoegt krijg je alleen een signaal dat je moet remmen en wordt niet abrubt geremd. Op voldoende afstand naar links gaan ben ik inmiddels wel aan gewend.

Ik merk vooral dat ik zelf relaxter ga rijden door acc.

@Bakkertje ook bij de SIII verschijnt de auto op de linkerbaan in het display. Het handeltje vind ik zelf overigens juist prettiger werken dan de knoppen op het stuur, die ik in mijn Golf wel had. Kwestie van persoonlijke voorkeur
 
ACC is DE reden dat ik bij mijn Octavia uitgekomen ben. Ik had eens een huurauto, een BMW 5, waar dat in zat en wist meteen: dit is het voor mij. Op vakantie planden we de dagen altijd zo dat ik maximaal 3,4 uur achter het stuur zat, want daarna was ik het echt helemaal zat. Hopelijk kunnen we nu wat langere reisdagen inplannen.
 

krikke5150

Senior Member
Spijtig! Persoonlijk vind ik de ACC ook echt B A G G E R :cry:

Na enkele weekjes gebruik van de ACC wil ik je Quote nog eens extra in de verf zetten Corné...
Ik weet niet precies meer wat dit gekost heeft, maar ik heb er een beetje spijt van... :cry:
Trouwens, voor Lane Assist durf ik dezelfde quote toepassen... :dankje:
Voor de rest héél blij met de Octavia! :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

spikehome

Forumguru
het werkt super.
Al moet je er wel mee leren omgaan.
dwz als je ineens iemand er tussen kruipt remt de auto hard dus als je dat ziet gebeuren even uitzetten of met het gaspedaal overrulen.
 

krikke5150

Senior Member
Ieder zijn gedacht natuurlijk, maar ik vind de minimumafstand tussen 2 wagens te klein... dat maakt dat je te veel op het systeem moet ingrijpen wegens onverwacht remmen, of de plotse vaststelling dat je al een tijd achter de voorganger rijdt aan een snelheid die 10km/h lager ligt dan ingesteld... als er iemand net voor U de baan verlaat gaat de ACC enthousiast de remmen in zodat, zelfs als je onmiddellijk reageert, je achterligger toch raar zal opkijken... Dit gedrag herken ik trouwens van voorliggers waarvan ik dacht wtf doen ze nu... en nu pas besef dat hun ACC waarschijnlijk in werking was...
De lane assist liet ik zijn gangetje gaan, maar stuurde me reeds meerdere malen de witte strepen over op een manier dat het gevaarlijk werd... dit in een Octavia van goed 1 1/2 jaar oud... is de nieuwe generatie misschien beter?
Voor alle duidelijkheid, ik vind de Octavia een prachtwagen. Qua volume natuurlijk iets minder dan mijn vorige superb, maar meer dan groot genoeg. De DSG in sportstand heeft me ook stilaan overtuigd.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@krikke5150, het systeem is verre van perfect. Of het grijpt te abrupt in wanneer dat niet nodig is, of het grijpt te abrupt in omdat het systeem niet ver genoeg vooruit ‘kijkt’ Het is voor mij gewoon niet goed genoeg en er zijn veel beter werkende systemen op de markt als dat Skoda momenteel aanbiedt.
 

Canon-Eye

Forumguru
remt de auto hard dus als je dat ziet gebeuren even uitzetten of met het gaspedaal overrulen
Dat bij een gewone cruisecontrol het gas inhouden wordt overruled door voetmatig gas geven kan ik nog volgen (maak ik bij inhaalacties nog wel eens gebruik van), maar een remingreep overrulen?? Lijkt me toch ook niet goed...
 

ertromp

Forumguru
Herkenbaar @spikehome
Ook ik geef wel eens wat gas bij als ik zie dat er getracht wordt via de rechterbaan weer in te halen en in het gat dat de ACC creëert door af te remmen weer tussen te kruipen
Heb overigens nog geen nutteloze remacties of inhouden o.i.d. ondervonden van de ACC dus voor mij ook een + tot op heden voor het systeem
 

louigi58

Senior Member
Dat bij een gewone cruisecontrol het gas inhouden wordt overruled door voetmatig gas geven kan ik nog volgen (maak ik bij inhaalacties nog wel eens gebruik van), maar een remingreep overrulen?? Lijkt me toch ook niet goed...
Remingreep overrulen is gas geven en remmen tegelijk, persoonlijk schakel ik dan even uit.
Verder constateer ik bij bergaf rijden met ACC en caravan dat het systeem gaat remmen ipv terug te schakelen en op de motor af te remmen.
Ik rij met caravan altijd in S met ACC op middelste afstand. Je ziet in S met 105 km de bak in 6, ook bergaf. Zodra ik de ACC uitschakel, gaat de bak terug naar 4 en remt automatisch op de motor af, zo voorkom je oververhitte remmen.
Wanneer ik ingehaald wordt en de invoegende auto rijd harder, zie ik dit op de maxidot als een van mij weg rijdende auto en gaat de ACC niet in de ankers.
Je zou eigenlijk een remlichtverklikker moeten aansluiten, dan zie je dat de ACC nog veel moet leren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Rallye

Forumguru
Remingreep overrulen is gas geven en remmen tegelijk, persoonlijk schakel ik dan even uit.

Mijn ervaring is dat de ACC-bediening onmiddels terugtreedt als je zelf ingrijpt, bijvoorbeeld door gas te geven, te remmen of door de koppeling in te trappen. Gasgeven en remmen tegelijk gebeurt dus niet. Ik heb overigens geen automaat maar een handbak, en gebruik de ACC soms zelfs bij het opschakelen. Bij dat opschakelen kun je ook zien dat hij zich onmiddelijk laat overrulen: als je de koppeling intrapt gaat de motor niet onbelast vol gas.

@Canon-Eye Ik overrule wel eens een remingeep als de ACC regaeert op een auto die voor mij rechtsaf slaat. De ACC ziet dan een stoppende auto waarvan ik weet dat die snel weg is, zeker als ik er omheen draai.
 

spikehome

Forumguru
Op acc kan ik ook dmv gas pedaal vertragen.
Bij mij merkt het systeem als ik aan het gaspedaal zit.
Dus als je die iets intrapt vervolgens langzaam iets gas terug neemt kom ik onder ingestelde snelheid.
Compleet los laten zorgt dat ik weer naar ingestelde snelheid ga.
Na bijna 7,5 jaar acc kan ik er mee lezen en schrijven.
 
Bovenaan Onderaan