Ik wilde ook maxidot en bluetooth en toevallig zaten die opties in de door de dealer bestelde Fabia Combi GL/BL. BT is erg handig. Koppelen gaat (na de eerste keer pairen) automatisch. Het telefoonboek van mijn telefoon is inmiddels opgeslagen op de Amundsen, alleen zit er heel veel vervuiling in mijn telefoonboek (door synchronisaties met Facebook, LinkedIn etc.) waardoor het soms lastig is om een contact/telefoonnummer te vinden. Maar dat is mijn schuld. Spraakherkenning moet ik nog ontdekken. Verder is het handig dat ook gemiste oproepen, laatst gekozen nummers etc. zijn te kiezen. De gesprekken zelf zijn erg goed te doen. Radio gaat automatisch op zacht. Navigatie blijft gewoon doorgaan (incl. aanwijzingen). Alleen jammer dat er geen houder voor de telefoon bij zit. De optie spreekt van Bluetooth handsfree carkit en dan denk ik toch ook aan een houder waar de telefoon in past. Heeft iemand daar een goede oplossing voor gevonden? Zo'n losse telefoon aan een kabeltje blijft toch onhandig. Bovendien wordt niet alle informatie van de telefoon doorgegeven via BT. Als er een e-mail binnenkomt zie je dat niet op de Amundsen of op de maxidot. Het mooiste zou natuurlijk zijn als de informatie op het scherm van de telefoon ook op de Amundsen (of op een ander vast scherm) zichtbaar zou zijn! Inclusief touchscreen bediening. Dan kan de telefoon gewoon in je zak blijven zitten (of aan de oplader) en heb je toch de volledige controle over dat ding. Toekomstmuziek?
Muziek van de telefoon (via BT) afspelen audio-installatie gaat via de keuze Media (op de Amundsen). Bij mij begon die direct met afspelen. Mooi geluid! Ik weet het niet zeker maar volgens mij kun je niet door de muziekbibliotheek op de telefoon bladeren. Je ziet ook niet welk nummer gespeeld wordt. Je kunt alleen een volgend/vorig nummer kiezen via de toetsen op het stuurwiel of op de Amundsen.
De maxidot biedt ook veel informatie, maar soms is het wel dubbelop in combinatie met Amundsen (navigatie, radio, telefoon). De informatie over verbruik, snelheid, actieradius etc. (MFA menu) had volgens mij makkelijk op één scherm gepast. Nu moet je tussen die opties schakelen. En het kiezen van een ander menu is een beetje lastig, want je moet dan op een knop onderop de ruitenwisser hendel drukken. Tijdens het rijden nogal onhandig.
Wel mooi is dat je ook een (2e) snelheid in miles kunt instellen. Ik kom regelmatig in Engeland en daar is dat natuurlijk een uitkomst.
BT is trouwens alleen te bestellen als je ook maxidot en multifunctioneel stuurwiel neemt. Voor wat dat laatste betreft: dat wieltje om het volume in te stellen vind ik persoonlijk niet zo handig want je draait het makkelijk tijdens het sturen. In mijn vorige auto zat de volumeregeling vast op het dashboard, terwijl de cruisecontrol bediening op het stuurwiel zat. Hier is het precies andersom. Minder logisch vind ik, maar het is ook een kwestie van wennen. Ik heb de auto nog geen week.
Verder heb ik er ook dakdragers bijbesteld, omdat ik bang was dat ik nogal wat bagageruimte zou moeten inleveren. Ik heb het nog even nagezocht: mijn vorige auto (Ford Mondeo Wagon) had een bagageruimte van 540/1700 liter, de Fabia Combi komt tot 505/1485 liter. Dat valt reuze mee. Maar de dakdragers kon ik er voordelig bij krijgen dus maar genomen. De dakkoffer bestel ik pas als na de eerste vakantie blijkt dat we ruimte te kort komen.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Veel wijsheid met je keuze gewenst.