Advies MaxiDot en Bluetooth

SkodaFC

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik krijg begin juni mijn Fabia Combi greenline (Businessline).

Ik kan nog eventueel Maxidot erop doen en Bluetooth, maar ik twijfel hieraan.

Is Maxidot echt zoveel handiger? Wat zijn de voordelen? en is de bluetooth het waard? Ik lees op verschillende fora negatieve ervaringen, maar die berichten zijn allemaal wel gedateerd. Is dit nu nog (Met nokia / Iphone)

Kan ik via de Bluetooth ook muziek streamen naar m'n radio? Of MOET dat via de kabel?

Alvast bedankt!!!

Peter
 

wanderer

Senior Member
ik heb spijt dat ik geen maxidot genomen heb, je hebt zoveel meer info/mogelijkheden met maxidot...
 

Ronbe

Senior Member
Ik zou zeker voor de maxidot gaan, niet alleen meer info en mogelijkheden, maar ook optisch ziet het er veel mooier uit als de standaard 'halflege' klokkenwinkel.
 

SkodaFC

Nieuw lid
Oke... Ben er denk ik wel uit dat ik de Maxidot neem... Iemand nog advies over Bluetooth / dakdrager? Thanks voor de reacties zover!
 

Ridley

Forumguru
Ik vind de dakdragers heel handig met vakanties om een dakkoffer en/of fiets van de kids mee te nemen. Als je ziet wat mijn vrouw allemaal meeneemt voor een paar dagen weg is alle ruimte welkom :winkie:. Daarnaast vind ik het persoonlijk niet lelijker als zonder, maar ja over smaak valt niet te twisten dus laat ik dat ook niet doen.
 

Rene22

Nieuw lid
Ik heb sinds 3 weken nu mijn Fabia II green line Businessline.
Mijn ervaring met Maxodot en Bluetooth is prima. Kan met mijn Iphone goed muziek streamen met de Amundsen+.
Ontvangsten en geluid zijn prima.
Ik heb ook als optiede dakrails laten monteren. Door de rails ziet de auto er sportieveruit en is in de toekomst handig als ik toch een koffer erop wil.
Eeen aanrader is ook om de zwarte achterramen te nemen.
 
Ik zou ook zeker Maxidot nemen. Dit is naast zijn functionele meerwaarde alleen voor het zicht al een stuk mooier.
Het ziet er meer á la 2012 uit en kleurt mooier bij je radio/navigatie display en climatronic bedieningspaneel, omdat zij allemaal gebruik maken van witte verlichting.
 

Chatslet

Forumguru
Ik stond voor het zelfde dilemma, ook een businesline. Maxidot zou ik gewoon doen, hoef je voor die 130 euro zeker niet te laten. Bluetooth heb ik gister toch aan het koopcontract toe laten voegen. Voor 270 Euro heb je fabrieks-af een bluetooth module er in die perfect met je navi, maxidot en stuurwielbediening integreerd.
Ik kan je nu al verklappen dat achteraf een parrot laten inbouwen (die lang niet zo mooi in je auto integreerd) voor dat geld nog geen eens gaat lukken en als het al lukt voor dat geld dat wordt het vast een goedkoop model.

Een ander alternatief is achteraf een fiscon basic plus module laten inbouwen. Zelfde als de fabrieks-af module maar dan met meer opties. Achteraf inbouw kost ruim 400 euro.

Voor mij was de afweging dus simpel. Voor die 270 euro zijn er weinig alternatieven die qua functionaliteit in de buurt komen.
Mocht die module toch niet bevallen dan kan ik achteraf nog altijd ergens een fiscon in de aanbieding scoren. Die ik dan gemakkelijk zelf inbouwen omdat ik dan alleen achter de navi een kastje hoef te wisselen. Microfoon is dan al ingebouwd en bluetooth staat dan al ingeschakeld op de canbus zodat je geen inbouw toko met speciaal gereedschap of apparatuur nodig hebt. Dump je de originele module dan op marktplaats of e-bay dan blijf je netto nog steeds onder de 400 euro die een fiscon + inbouw anders zou kosten.

En wat ik van de dealert heb begrepen, als je bluetooth fabrieksaf neemt krijg je een luxer interieurlampje met 2 extra leeslichtjes er op :cool:
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor 270 Euro heb je fabrieks-af een bluetooth module er in die perfect met je navi, maxidot en stuurwielbediening integreert.

Ik heb die Bluetooth module er onlangs uit laten slopen en alsnog vervangen door een simpele maar doeltreffende Parrot. Nadeel: dat ding op m'n dashboard. Voordeel: Hij werkt wél. Dit gaf tenslotte toch de doorslag.

Toelichting. gepost op 24 november 2011 als onderdeel van mijn ervaringen na 15.000km met de FII GL combi.
Daaruit "deel 2" geciteerd:
2a) De fabrieks-bluetooth telefoonaansluiting (icm met stuurwielbediening) leek me ideaal, maar blijkt een absolute ramp. De volumeregeling werkt voor de radio met hetzelfde rolletje als voor de telefoon. Helaas is de telefoon alleen te verstaan bij volume 22 of hoger (terwijl het op de telefoon zelf op maximum staat). Als ik soms vergeet om het telefoonvolume binnen 2 seconden na beëindiging van een gesprek terug te draaien tot 12 of 13, dan merk je dat niet. Maar na de volgende keer starten merk je dit terdege: de gongslag welke meldt dat de telefoon is aangesloten, is dan goed voor een gehoorbeschadiging en kortdurende hartritmestoornis. Dit geluidsvolumeprobleem is tot dusverre onoplosbaar gebleken.
2b) als ik wil bellen moet ik aan de slag met 2 knoppen: starten met het rolletje op het stuur, bladeren met het knopje op de rechter stengel, en dan nog alleen uit de "last calls" kunnen kiezen, weer drukken op het rolletje. "Phonebook": geeftie wel aan, maar waar ik ook op druk, hij opent het nooit.
2c) Na afloop gesprek moet ik weer handmatig terugschakelen naar de normale stand van de Maxidot (ik zie graag het verbruik in beeld) door lang op het onderste stengelknopje te drukken. Dat hoort hij toch automatisch te doen? Of anders toch nadat ik "Cancel" heb gekozen en dan op het rolletje druk? Niet dus...


Ik heb me dus nog een tijdje zitten ergeren totdat ik het he-le-maal zat was...
 

Chatslet

Forumguru
Het volumeprobleem zou met de huidige module icm de amundsen niet meer aanwezig zijn heb ik begrepen. Ik moet het natuurlijk ook nog maar zien maar een Fiscon heb ik er in dit geval zo in want die past dan op de bestaande microfoon en bekabeling. Kost dan nog een paar honderd euro meer maar op een auto van bijna 18k, tja... Ik wil persoonlijk gewoon alles perfekt hebben aan een auto waar ik zo veel geld aan uit geef. Noem me een zeikert maar ik wil er nog zeker 8 jaar in rijden.
 

MacManiac78

Forumguru
Persoonlijk vind ik de Maxidot niet zo'n heel grote aanvulling op de auto, zo heel veel vind ik niet instelbaar met de maxidot. Misschien dat dit op de Businessline anders is dan op de Greenline, maar als je toch Bluetooth wenst dan zou ik het zeker laten plaatsen.
Je hebt dan immers een groter scherm en zo komt ook de informatie vanuit de GSM via BT beter in beeld.

Dakdragers zou ik persoonlijk niet nemen. Ik heb ze genomen met het oog op de toekomst. Ik vind ze voor veel rijwindgeluid zorgen en er zijn afneembare dakdragers te krijgen voor de Fabia II. Als ik dit eerder geweten had, had ik ze zeker achterwege gelaten.

Ik heb een 'carkit' gemaakt door een externe mic op mijn GSM te zetten en de draad door te trekken naar de AUX ingang. Zo heb ik ook mijn eigen muziek in de auto. Het enige nadeel wat ik daarmee heb ik dat ik een draad inprikken moet.

Is een licht / regensensor te kiezen? Dan zou ik dat wel doen. Dan is Coming- & Leaving home in te stellen. En vraag eens voor velen van ons of Cornerlights te activeren is. Als ze zeggen van wel, laat ze het dan maar aan je demonsteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
zo heel veel vind ik niet instelbaar met de maxidot
Die heb ik dan ook niet zozeer gekozen voor de - naar hun aard tamelijk incidenteel gebruikte - instellingsmogelijkheden, als wel voor de permanent beschikbare informatie die je kunt oproepen op dat grotere en m.i. mooiere scherm.
 

Chatslet

Forumguru
Volgens mij was het ook zo dat de maxidot het verbuik kon weergeven en de minidot niet. Ik heb met allebij een proefrit gemaakt en vond de maxidot veel duidelijker af te lezen, vooral ook omdat de maxidot licht geeft met rood op zwart en de minidot meer een ouderwets LCD schermpje is zoals je die vroeger op zo'n casio rekenmachine had met wiskunde.
 
Ik wilde ook maxidot en bluetooth en toevallig zaten die opties in de door de dealer bestelde Fabia Combi GL/BL. BT is erg handig. Koppelen gaat (na de eerste keer pairen) automatisch. Het telefoonboek van mijn telefoon is inmiddels opgeslagen op de Amundsen, alleen zit er heel veel vervuiling in mijn telefoonboek (door synchronisaties met Facebook, LinkedIn etc.) waardoor het soms lastig is om een contact/telefoonnummer te vinden. Maar dat is mijn schuld. Spraakherkenning moet ik nog ontdekken. Verder is het handig dat ook gemiste oproepen, laatst gekozen nummers etc. zijn te kiezen. De gesprekken zelf zijn erg goed te doen. Radio gaat automatisch op zacht. Navigatie blijft gewoon doorgaan (incl. aanwijzingen). Alleen jammer dat er geen houder voor de telefoon bij zit. De optie spreekt van Bluetooth handsfree carkit en dan denk ik toch ook aan een houder waar de telefoon in past. Heeft iemand daar een goede oplossing voor gevonden? Zo'n losse telefoon aan een kabeltje blijft toch onhandig. Bovendien wordt niet alle informatie van de telefoon doorgegeven via BT. Als er een e-mail binnenkomt zie je dat niet op de Amundsen of op de maxidot. Het mooiste zou natuurlijk zijn als de informatie op het scherm van de telefoon ook op de Amundsen (of op een ander vast scherm) zichtbaar zou zijn! Inclusief touchscreen bediening. Dan kan de telefoon gewoon in je zak blijven zitten (of aan de oplader) en heb je toch de volledige controle over dat ding. Toekomstmuziek?
Muziek van de telefoon (via BT) afspelen audio-installatie gaat via de keuze Media (op de Amundsen). Bij mij begon die direct met afspelen. Mooi geluid! Ik weet het niet zeker maar volgens mij kun je niet door de muziekbibliotheek op de telefoon bladeren. Je ziet ook niet welk nummer gespeeld wordt. Je kunt alleen een volgend/vorig nummer kiezen via de toetsen op het stuurwiel of op de Amundsen.

De maxidot biedt ook veel informatie, maar soms is het wel dubbelop in combinatie met Amundsen (navigatie, radio, telefoon). De informatie over verbruik, snelheid, actieradius etc. (MFA menu) had volgens mij makkelijk op één scherm gepast. Nu moet je tussen die opties schakelen. En het kiezen van een ander menu is een beetje lastig, want je moet dan op een knop onderop de ruitenwisser hendel drukken. Tijdens het rijden nogal onhandig.
Wel mooi is dat je ook een (2e) snelheid in miles kunt instellen. Ik kom regelmatig in Engeland en daar is dat natuurlijk een uitkomst.

BT is trouwens alleen te bestellen als je ook maxidot en multifunctioneel stuurwiel neemt. Voor wat dat laatste betreft: dat wieltje om het volume in te stellen vind ik persoonlijk niet zo handig want je draait het makkelijk tijdens het sturen. In mijn vorige auto zat de volumeregeling vast op het dashboard, terwijl de cruisecontrol bediening op het stuurwiel zat. Hier is het precies andersom. Minder logisch vind ik, maar het is ook een kwestie van wennen. Ik heb de auto nog geen week.

Verder heb ik er ook dakdragers bijbesteld, omdat ik bang was dat ik nogal wat bagageruimte zou moeten inleveren. Ik heb het nog even nagezocht: mijn vorige auto (Ford Mondeo Wagon) had een bagageruimte van 540/1700 liter, de Fabia Combi komt tot 505/1485 liter. Dat valt reuze mee. Maar de dakdragers kon ik er voordelig bij krijgen dus maar genomen. De dakkoffer bestel ik pas als na de eerste vakantie blijkt dat we ruimte te kort komen.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Veel wijsheid met je keuze gewenst.
 
Reactie op Chatslet hierboven.


Daar ben ik het inderdaad helemaal mee eens. Sowieso is het beeld op het dashboard mooi rustig. Ik heb ook in de SEAT Ibiza ST proefgereden, en dat 'klokkenspel' ziet er gewoon niet uit en dan ook nog dat rode licht. Meer iets voor 'sportieve' rijders? Erg vermoeiend vond ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
De optie spreekt van Bluetooth handsfree carkit en dan denk ik toch ook aan een houder waar de telefoon in past. Heeft iemand daar een goede oplossing voor gevonden? Zo'n losse telefoon aan een kabeltje blijft toch onhandig.
M'n telefoon blijft gewoon in m'n binnenzak zitten - niks kabeltje. Dáár is die bluetooth-connectie toch voor?
Behalve als ik 'm onderweg wil opladen, dán moet-ie natuurlijk aan een laadsnoertje (maar dat moet ook als ik 'm thuis wil opladen).
 
Als ik een e-mail binnenkrijg op mijn telefoon hoor ik een geluidje. Dan wil ik wel even kijken van wie en wat het is. Dan moet ik die telefoon uit mijn zak halen en gaan kijken. Als die in een houder (liefst met ingebouwde oplader) zit gaat dat veel gemakkelijker.
 
Bovenaan Onderaan