Ik ben tijdens het rijden met de weg bezig...
Leer dat gedrag alsjeblieft af, heb een keer dat ik vanuit de tunnel op de A9 een file in reed een Volvo V70 meneer met flinke snelheid achter in mijn auto gehad. Was tijdens het bellen even wat documenten er bij aan het zoeken... Ik heb daarna 2 maanden kreupel gelopen en heb nu bijna 2 jaarlijks een slijmbeursontsteking in mijn schouders vanwege meneer zijn documenten.
Gedurende mijn 'auto-carriere' (27 jaar) heb ik 3 keer een aanrijding gehad. Twee keer was ik de schuldige (bij iemand anders achterop gereden met lage snelheid in de bebouwde kom) doordat ik door mede-passagiers werd afgeleid juist op het moment dat de auto voor mij plotseling remde. Dat kun je bijna niet voorkomen.
De derde keer was net zoals bij jou. Een jaar of 6 geleden tijdens de ochtendspits (optrekken, remmen, optrekken, remmen) op de A12 kon ik nog net op tijd tot stilstand komen achter mijn voorligger, maar de dame achter mij, die net even een andere radiozender aan het zoeken was ging er vol in. Ik belandde zowat op de achterbank, maar heb er, afgezien van wat nekpijn op dat momnet, gelukkig niets aan overgehouden. Beide auto's total-loss, maar wat ik nog het ergste vond was dat die dame (met lease-auto) gewoon in een gereedstaande auto bij de garage kon wegrijden en dat ik (geen lease-auto) van alles moest gaan regelen om weer verder te komen. Ik heb nooit meer iets van haar gehoord. Ja, op dat moment vond ze het heel erg wat mij was overkomen, maar in haar verklaring aan de politie geen woord meer over dat zoeken naar een andere radiozender.
Sinds die tijd ben ik nóg defensiever gaan rijden en anticipeer ik meer op de gebeurtenissen om mij heen. Ik heb ook nooit het gevoel dat ik tijdens het bellen in de auto (handsfree) minder alert ben. Op één keer na dan. Ik werd gebeld toen ik 's morgens vanuit Den Haag de snelweg opreed op weg naar mijn werk in Utrecht en heb ongeveer gedurende de hele rit dat gesprek gehad. Precies toen het gesprek afgelopen was reed ik weer van de snelweg af en realiseerde ik me dat ik me helemaal niets maar dan ook niets meer kon herinneren van die rit. Kennelijk gewoon met het verkeer meegereden op de automatische piloot. Dat gaf wel te denken. Ik heb daarna ook nooit meer van die lange gesprekken gevoerd in de auto. Want ook al denk je dat je niet word afgeleid, waarschijnlijk is dat toch wel het geval.
Maar goed we dwalen een beetje af van het topic geloof ik.
Terug naar de handsfree carkit.