Advies MaxiDot en Bluetooth

andrehj

Forumguru
Hoop vragen. Ja, het is een KLUS (zeker geen klusje) die je zelf kunt doen, maar je hebt wel wat nodig:

• Twee (of op zijn minst anderhalf) rechterhanden.
  • Affiniteit met electronica en mechanica.
  • Goed werkplaatshandboek (als je goed zoekt zijn zowel Elsawin als Etka op het internet te vinden, ik mag hier geen links posten).
  • Gereedschap, waarbij ik voor mijn Superb als speciaal gereedschap ook nog Spline (a.k.a. veeltand) bitjes nodig had, dit naast het standaard gereedschap als Torx schroevendraaiers, krimptang, momentsleutel, assteunen etc.
  • VCDS (om de trekhaak netjes aan te melden).
  • Voor de extra voedingsdraden: Speciale plugjes die in je zekeringenkast passen (ik heb de mijne gekocht bij Rick Donkers).
  • Veel geduld en tijd. Mijn uiteindelijke tijdsbesteding was als volgt:
    [*=1]1 zaterdag om het interieur los te halen en de draden te trekken van voor naar achter
    [*=1]1 dag om de trekhaak te monteren
    [*=1]Nog wat losse uurtjes om binnenin de kabelboom helemaal af te maken en te lassen (dit omdat ik vanwege TSA per sé de af-fabriek kabelboom / electronica wilde toepassen, maar deze te kort was, en niet voorzien van een vaste geschakelde spanning.
Maar als je dan deze moeite hebt gedaan levert het ook weer veel op. Ik weet nu precies hoe alles inelkaar zit en heb alles met veel meer zorg kunnen monteren dan ze bij een dealer kunnen doen.

Bovenaan Onderaan