Afgeplakte merkemblemen en type plaatjes...

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is het geen kwestie van verbergen, maar meer kwestie van smaak. Zo zag ik zaterdag op een meeting nog een Leon waar de letters 'LEON' op de achterklep matzwart waren geplastidipt. De normale chroomkleurige letters op de lichtblauwe metallic lak, waren nu veel opvallender.
epp4px.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik laat al tientallen jaren alleen het merklogo zitten, alle typeaanduidingen gaan eraf. Heb je alleen maar last van: je krijgt het vuil er niet uit, bij het poetsen kom je niet goed in de holtes en je lappen blijven er aan haken. Wég met die rommel...!
 
Denk eerder dat het een kwestie van smaak is die emblemen wrappen ziet er best mooi uit. De letters zijn er opgelijmd en kan men vlot verwijderen maar de emblemen die laten gaten achter dus wil men ėėn geheel dan wrapt men ze mee of zoals de foto van de Leon heeft men juist een kleurtje.

Hier staan ook andere logo's erop maar dat is omdat die veel mooier staan op de wagen (persoonlijke smaak) niet om het MERK te verbergen.

Verder ben ik best tevreden van mijn Aldi A6 :D
 

Dennis Nijholt

Forumguru
@Wilko ik probeer je te snappen...maar je spreekt jezelf nogal tegen als socioloog. Je zegt dat je niet aan dingen of materiaal hecht. maar toch op 1 of andere manier ben je merkentrouw..je camera is het goede voorbeeld, je geeft zelf al aan dat je een haat/liefde verhouding ermee hebt. Dat betekend dus dat je er een emotionele band met het merk Canon of in ieder geval met je Canon camera hebt. Als ik jou zo hoor praten dat je geen emotionele band kan hebben met spullen...klinkt in mijn ogen een beetje robotachtig want zoals iedereen weet is een auto ook een emotionele aankoop, als dat niet zo was zouden de auto's er heel anders uitzien veel efficiënter, praktischer enz. Maar zelfs jij koopt op emotionele waarde anders had je geen 5 Skoda's gekocht, want als je alleen van statistieken uit gegaan was had je veel beter geen auto kunnen kopen en als je er toch 1tje nodig hebt de meest simpele, goedkope en efficiënte auto uitgekozen van dat moment en dat was dan geen Octavia geweest. Omdat de Octavia niet de meest gunstige prijs/kwaliteits verhouding heeft.

Enige wat ik wil zeggen, volgens mij zijn we mensen en mensen zonder emotie bestaan niet, het ontkennen van emotie voor dingen/materiaal is niet menselijk. We vergelijken en kijken wat in onze beurs past qua aankopen en bij elke aankoop en miskoop komt emotie bij kijken en dat zou je als socioloog moeten begrijpen en zeker niet gaan ontkennen in je eigen geval want dan ontken je zelfs je eigen beroeps bestaansrecht.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Dennis Nijholt

Forumguru
en het geval van dat mensen graag bij gelijkgestemde mensen willen zijn en zich daarin willen onderscheiden, heeft vrij weinig met discriminatie te maken, discriminatie is een andere groep ondergeschikt of minderwaardig maken ten opzichte van jou groep gelijkgestemde mensen. Het lijkt me in het geval van een bepaalde voorkeur hebben van een "ding" (in dit geval een merk auto) niet van belang, en dat zeg jezelf ook al want volgens jou kan je je niet aan dingen hechten. Maar het grappige is dat jezelf in een andere vorm dat ook doet, ieder mens doet dat want zonder groepsvorming wordt een mens erg ongelukkig, je hecht je aan familie, aan je vrienden enz enz en dat is ook groepsvorming. Dus is dat dan ook discriminatie omdat je in die vorm van groepsvorming ook andere mensen uitsluit...en dat ging jou boven je pet..ontkenning van emotie en het zoeken van erkenning in je keuzes....

Nationalisme zie ik ook niet als iets negatiefs, ik ben trots op mijn Nederlander en Fries te zijn, nationalisme wordt pas negatief als ik ga zeggen, ik vind Friezen boven Groningers staan en Nederlanders boven Duitsers of Belgen. Dus als je Groninger of Duitser bent ben je minder dan een Fries of Nederlander...maar er is niks mis met het saamhorigheidsgevoel van een land en dat is nationalisme in me ogen.

jeuh diep..en dat op deze avond...maar morgen weer lekker werken
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wilko

Senior Member
@Wilko ik probeer je te snappen...maar je spreekt jezelf nogal tegen als socioloog. Je zegt dat je niet aan dingen of materiaal hecht. maar toch op 1 of andere manier ben je merkentrouw..je camera is het goede voorbeeld, je geeft zelf al aan dat je een haat/liefde verhouding ermee hebt. Dat betekend dus dat je er een emotionele band met het merk Canon of in ieder geval met je Canon camera hebt. Als ik jou zo hoor praten dat je geen emotionele band kan hebben met spullen...klinkt in mijn ogen een beetje robotachtig want zoals iedereen weet is een auto ook een emotionele aankoop, als dat niet zo was zouden de auto's er heel anders uitzien veel efficiënter, praktischer enz. Maar zelfs jij koopt op emotionele waarde anders had je geen 5 Skoda's gekocht, want als je alleen van statistieken uit gegaan was had je veel beter geen auto kunnen kopen en als je er toch 1tje nodig hebt de meest simpele, goedkope en efficiënte auto uitgekozen van dat moment en dat was dan geen Octavia geweest. Omdat de Octavia niet de meest gunstige prijs/kwaliteits verhouding heeft.

Enige wat ik wil zeggen, volgens mij zijn we mensen en mensen zonder emotie bestaan niet, het ontkennen van emotie voor dingen/materiaal is niet menselijk. We vergelijken en kijken wat in onze beurs past qua aankopen en bij elke aankoop en miskoop komt emotie bij kijken en dat zou je als socioloog moeten begrijpen en zeker niet gaan ontkennen in je eigen geval want dan ontken je zelfs je eigen beroeps bestaansrecht.

Even voor de duidelijkheid: ik kreeg een auto voor mijn werk. Aangezien de modellen lease-auto's van de merken waar ik uit kon kiezen, die binnen mijn budget vielen en die ook nog eens 4x4 hadden beperkt waren, ben ik voor degene gegaan die de hoogste betrouwbaarheid had (volgens de toenmalige reliability scores van o.a. Top Gear).

Aangezien ik ruim 100K km per jaar reed wilde ik een relatief veilige auto in alle weersomstandigheden en de meeste wegomstandigheden (ga vaak de bergen in op onverharde wegen vanwege mijn hobby wildwatervaren) die ook nog enig comfort bood voor de lange ritten. Dus nee, je argumenten over de meest simpele goedkope en efficiënte auto kiezen snijden wat mij betreft geen hout, want het ging niet alleen om de prijs-kwaliteitsverhouding.

Blijft het feit dat emotie *voor mij* niet of nauwelijks een rol speelde bij die eerste aanschaf. De volgende modellen zijn er om dezelfde reden gekomen. Toen ik prive ging rijden en mijn oude leaseoctavia te koop kreeg aangeboden ben ik daar voor gegaan omdat ik de hele onderhoudshistorie kende. De aanschaf van de huidige O2 4x4 was gebaseerd op de ervaringen vooraf, en dat is tot nu toe een verschrikkelijke fout geweest (heel veel stuk, en veel kosten). Vandaar dat de kans zeker aanwezig is dat ik naar een ander merk/model over ga stappen.

Dat Canon-verhaal is vooral een kwestie van geen alternatief hebben en niet alle andere hardware (die alleen met Canon werkt) moeten vervangen wat erg veel meer zou kosten dan alleen de camera.

(om na drie weken op een discussie te reageren vind ik toch wel een beetje necroposten)
 

Wilko

Senior Member
en het geval van dat mensen graag bij gelijkgestemde mensen willen zijn en zich daarin willen onderscheiden, heeft vrij weinig met discriminatie te maken, discriminatie is een andere groep ondergeschikt of minderwaardig maken ten opzichte van jou groep gelijkgestemde mensen. Het lijkt me in het geval van een bepaalde voorkeur hebben van een "ding" (in dit geval een merk auto) niet van belang, en dat zeg jezelf ook al want volgens jou kan je je niet aan dingen hechten. Maar het grappige is dat jezelf in een andere vorm dat ook doet, ieder mens doet dat want zonder groepsvorming wordt een mens erg ongelukkig, je hecht je aan familie, aan je vrienden enz enz en dat is ook groepsvorming. Dus is dat dan ook discriminatie omdat je in die vorm van groepsvorming ook andere mensen uitsluit...en dat ging jou boven je pet..ontkenning van emotie en het zoeken van erkenning in je keuzes....

Nationalisme zie ik ook niet als iets negatiefs, ik ben trots op mijn Nederlander en Fries te zijn, nationalisme wordt pas negatief als ik ga zeggen, ik vind Friezen boven Groningers staan en Nederlanders boven Duitsers of Belgen. Dus als je Groninger of Duitser bent ben je minder dan een Fries of Nederlander...maar er is niks mis met het saamhorigheidsgevoel van een land en dat is nationalisme in me ogen.

jeuh diep..en dat op deze avond...maar morgen weer lekker werken

Even goed lezen: Ik was niet degene die over discriminatie begon, dat was de interpretatie van iemand anders van mijn termen als racisme en nationalisme. Ik zie dan ook niet in wat ik met die lap tekst moet. :-)

Fijn dat jij trots bent op iets waar je geen invloed op had, zoals Fries of Nederlander zijn, maar dat zou in mijn ogen net zoiets zijn als trots zijn dat je man of vrouw bent. Niet erg zinnig en in mijn ogen zeker ook niet positief. Dat heeft er immers alle schijn van dat je Nederlander en Fries zijn op de een of andere manier boven andere nationaliteiten plaatst. Dat soort van superioriteitsdenken is iets dat, afhankelijk van de mate waarin het zich voordoet, al voor de nodige problemen heeft gezorgd in de historie.
 

Dax

Lid
Ik hoef ook niet zonodig reklame te maken voor een produkt wat ik gekocht heb ; kleding het liefst ook zonder labels.. Een auto zonder label maakt wél weer wat sociaals los bij mensen omdat ze wellicht moeten vragen "wat is het er voor een?" ;) en als ons combietje in schaamplastic gewikkeld zou zijn, zou ik zonder enig probleem melden dat het een Skoda is! :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Ach tegenwoordig heeft Skoda een redelijk goed imago, hoewel er nog steeds mensen zijn die de huidige Skoda's nog aan het Oostblok koppelen. Toen ik 25 jaar terug besloot voor een ander merk binnen de VW-groep te kiezen, was dat merk bij veel mensen zo onbekend, dat ze het verwarden met een ander merk, of op zijn minst de associatie er mee hadden, omdat klonen van dat andere merk in het verleden ook onder die merknaam waren geproduceerd. Dat merk is mij destijds heel goed bevallen, alleen heeft zijn imago in de loop der jaren dusdanig opgekrikt, dat ook de prijzen fors omhoog gegaan zijn, en prijs/kwaliteit verhouding naar mijn mening een beetje zoek was. Dus tegenwoordig zeggen dat je Skoda rijdt, is echt geen schande (30 jaar terug kon je daar nog over discussieren).

Voor mensen die het zich afvragen, dat andere VW-merk was Seat, en in de jaren 80 nog echt niet zo bekend, en buiten de Ibiza hadden ze nog geen eigen modellen, maar klonen van Fiat. In de tijd dat ik Ibiza ging rijden, dachten veel mensen echt dat ze het verkeerd verstaan hadden, en dachten dat ik Fiat zei, of op zijn minst Fiat bedoelde.:cool:
 

Joske

Forumguru
In 1984 kwam de Seat Ibiza uit. Dit was het eerste model van SEAT als onafhankelijke autobouwer. Sinds 1980 was er geen samenwerking meer met Fiat en stonden zij op eigen benen. De Ibiza werd succesvol, mede door invloed van ontwerpbureau Italdesign Giugiaro. De grote pluspunten van de Ibiza waren de ruimere afmetingen, het comfort en de motoren van Porsche die er toen in zaten. Wereldwijd werden er ruim 2,5 miljoen van verkocht.

Dus heb je eigenlijk met een Porsche gereden Cordoba? :D
 

sitechris

Donateur
Dan vind ik die persoon nog complimenteus. 125 pk en 165 nm zijn niet echt indrukwekkend te noemen. Prima voor een Toyota MR2 maar niet voor een Porsche. Net als de eerste Porsche Boxster. 204 pk. Kan gewoon niet.
 

Dax

Lid
nou moe =O de porsche was leuk zolang het duurde hoor =] Reed ontzettend lekker weg, maar met twee gebroken rugwervels werd de instap wat problematisch -_- maar t was ook meer een jeug sentimentje - Vaders had er een in de jaren 80 en een maat van mij was er half mee klaar qua restauratie maar had teveel hooi op zn vork genomen en in de tijd hadden wij voor t geld de keus tussen een fiat panda uit 1984 of de porsche..
 

Canon-Eye

Forumguru
De grote pluspunten van de Ibiza waren de [...] motoren van Porsche die er toen in zaten


Als ik me goed herinner was de motor vooral een ontwerp van Porsche, dus niet zozeer een door Porsche geleverd product.
Een van mijn zonen heeft als student nog een tijdje in zo'n bak gereden.
 

Joske

Forumguru


Als ik me goed herinner was de motor vooral een ontwerp van Porsche, dus niet zozeer een door Porsche geleverd product.
Een van mijn zonen heeft als student nog een tijdje in zo'n bak gereden.

Staat ook in cursief e ;) maw bron is Wikipedia :D
 

Der Einser

Forumguru
Om echter te stellen dat die voorkeur (gebaseerd op een hele nuchtere prijs-kwaliteitverhouding en tot deze O2 een bovengemiddelde betrouwbaarheid van de gereden Octavia's) een "houden van" is gaat me veel te ver. Sterker nog, ik vind de meeste Skoda auto's qua vormgeving niet mooi, maar dat is net zoals de kleur een factor aan auto's die mij binnen de overwegingen voor een aanschaf niet voldoende boeit.

Waar nogal wat mensen gepassioneerd kunnen raken van een auto en de aankoop een emotionele keuze lijkt te zijn is het bij mij een hele nuchtere afweging. Geniet dus vooral van je passie maar ik vrees dat ik die niet deel. :-)

Ik vind het onbegrijpelijk, maar misschien juist daarom respect,... of is het meer jaloezie.:bloos:
Ik kijk juist of ik zaken echt mooi vind en of zij mij "iets" doen. Ik moet er dus echt wel iets bij 'voelen'. Vervolgens kijk ik naar functionaliteiten en neem sommige zelfs voor lief.
Kon ik ook maar gewoon eens makkelijk zijn en puur en alleen naar functionaliteit kijken :banghead:
Het lijkt bijna onvoorstelbaar dat het je niet interesseert zolang het maar functioneel genoeg is.
Heb je dat bijvoorbeeld ook met kleren?
Loop je de hele dag in een joggingpak?
En scheer je bijvoorbeeld ook je kop kaal,... lekker functioneel, nooit meer kammen / gel / wax of lang bij de kapper. (wel weer veel insmeren in de zomer)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Staat ook in cursief e ;) maw bron is Wikipedia :D
Dat verband lijkt me niet logisch, tenzij er een verwijzing bij zou staan...

In post #33 wordt een ontwerp van Porsche in feite gelijkgesteld met een Porsche.
Dit gaat echter niet op. Zo heb ik bijvoorbeeld een (best mooi :D broodrooster met opschrift 'Porsche design'.
Maar daar kun je toch echt niet in rijden...
 
Bovenaan Onderaan