E
Ex-lid 2926
cuppen
Mijn O2 heeft 16 inch velgen met Bridgestone Turanza ER300 (205/55-16). De km stand is nu 41000. Voor nog 3,5 mm profiel, achter nog 5,5 mm. Ik heb de auto bij km 34000 gekocht. Ik vermoed dat de wielen nog nooit van voor naar achter zijn gewisseld. Ik heb tot nu toe nog een last van cuppen of vreemde bijgeluiden. Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, maar ik vind de Turanza geen verkeerde band.
Mijn vorige auto, een Opel Astra SW, bj 1999, was van fabriekswege uitgerust met Michelin Energy (195/60-15) De voorbanden hielden het 50 km vol, de achterbanden het dubbele. Nooit gewisseld van voor naar achter. Bij de eerste set ook nooit last gehad van cuppen. Bij de 2e set achterbanden, van hetzelfde merk en type, kreeg ik na zo'n 50000 km last van cuppende achterbanden. Toen bleken de achterste schokdempers ook hun beste tijd gehad te hebben. De dempers waren niet slap geworden, maar de demping was juist verhard. Zelf heb ik dus het vermoeden dat het cuppen ook iets te maken kan hebben met een harde demping. Zouden de plattere (en daardoor minder dempende) 17 inch banden in de 45 serie daarom iets sneller last hebben van cuppen? Het is maar een idee.
Mijn O2 heeft 16 inch velgen met Bridgestone Turanza ER300 (205/55-16). De km stand is nu 41000. Voor nog 3,5 mm profiel, achter nog 5,5 mm. Ik heb de auto bij km 34000 gekocht. Ik vermoed dat de wielen nog nooit van voor naar achter zijn gewisseld. Ik heb tot nu toe nog een last van cuppen of vreemde bijgeluiden. Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, maar ik vind de Turanza geen verkeerde band.
Mijn vorige auto, een Opel Astra SW, bj 1999, was van fabriekswege uitgerust met Michelin Energy (195/60-15) De voorbanden hielden het 50 km vol, de achterbanden het dubbele. Nooit gewisseld van voor naar achter. Bij de eerste set ook nooit last gehad van cuppen. Bij de 2e set achterbanden, van hetzelfde merk en type, kreeg ik na zo'n 50000 km last van cuppende achterbanden. Toen bleken de achterste schokdempers ook hun beste tijd gehad te hebben. De dempers waren niet slap geworden, maar de demping was juist verhard. Zelf heb ik dus het vermoeden dat het cuppen ook iets te maken kan hebben met een harde demping. Zouden de plattere (en daardoor minder dempende) 17 inch banden in de 45 serie daarom iets sneller last hebben van cuppen? Het is maar een idee.