Airbag-stuur vervangen voor een andere (dezelfde?) uit een Golf IV

ventovice

Senior Member
Hallo forummers,

Ik heb onlangs een Octavia I gekocht, alleen is het stuur nogal vies en versleten; lijkt wel of er door automonteurs is in gereden... (het interieur heb ik al wel schoon gemaakt)
Tijdelijk zo'n stuurhoes is ff een oplossing, maar dat moet toch zsm anders...

Nu leek het me het slimste om het stuur gewoon maar te vervangen, dus ik op zoek op Marktplaats voor een 2e handsje en...
...waarempel! Een airbagstuur van een Golf IV!
Dus ik foto's vergelijken met mijn stuurtje, wetende dat de Octavia I technisch veel gemeen heeft met de VW Golf IV/Bora.
En toevallig; ze lijken hetzelfde te zijn, afgezien van het logo dan; maar dan houd ik toch gewoon mijn eigen airbag/logo?!

Dus alles geregeld en gisteren het stuurtje + airbag per post ontvangen (wat op zich wel 'tricky' is...)

Vandaag wou ik 'het' gaan doen; de grote wisseltruuk! Op het net ge-google-d hoe of wat en genoeg moed verzameld, maarrrr..... ondanks dat ik bij het Golf-stuurtje goed kon zien hoe het 'airbag-vasthoud-mechanisme' werkt, lukte het me niet om de airbag te verwijderen van het Skoda-stuur... (met een schroevendraaier via gaatjes speciaal daarvoor achterin; ook bij beide stuurtjes aanwezig!)

Dan tòch maar naar de VAG-dealer om de hoek (het blijft een airbag, dus maar niet gaan zitten klooien...):
Daar vonden ze ook dat de stuurtjes er hetzelfde uit zagen, maar ze begonnen wèl meteen over verschillende airbags, misschien ook verschillende weerstanden, dus foutmelding etc. etc...
Maar ik zei dat ik tòch de originele airbag (die met het Skoda-logo) er weer in terug wilde en dat dàt dus geen probleem zou zijn...
'Toch maar het één en ander checken in ETKA', zei de monteur...

...en wat bleek:
(via het kenteken en ETKA gezocht, dus niet op het onderdeel zèlf gezien...)
Het Skoda-stuur moet een 1J0 419 091 A A01C zijn
met een airbag-unit 1U0 880 201 K MHA

Terwijl het Golf-setje als nummers heeft (wèl op de onderdelen gelezen!):
Het stuur: 1J0 419 091 J
Airbag-unit: 3B0 880 201 M

Kortom: de nummers komen NIET overeen, dus ze beginnen er niet aan...
DAAAAAG stuurtjes-omwissel-ideetje -van-mij !!!!!!

Nu denk ik zelf:
-De stuur-nummers komen voor een groot deel wèl overeen .....en ze zullen binnen het VAG-concern voor twee zuster-modellen (Golf IV en Octavia I) toch niet twee sturen hebben gemaakt die zo op het eerste gezicht ZEER STERK OP ELKAAR LIJKEN, maar toch nèt anders zijn ??!! (waaròm zou je dat doen?)
-Dus mijn (Skoda-)airbag zou toch in dat Golf-stuurtje moeten passen?
-Er is dan geen probleem van een andere 'weerstand', want dezelfde (af-fabriek) airbag komt weer terug...

Het is dan ook zeer jammer, dat ik de Skoda-airbag niet ontgrendeld kreeg, anders had ik het gewoon zelf gepast/geprobeerd...

Buiten dat de dealer ('steeler') er zowieso € 50,-(!) voor had gerekend, wil ik van jullie weten wat jullie meningen/ervaringen zijn over deze kwestie.
Heb ik pech en zit ik nu met een onbruikbaar Golf-stuur in mijn mik, of is er nog hoop?

Laat maar horen!

PS:
Ik weet dat knutselen aan airbags zeker niet zonder risico is; beide accupolen los; eventuele condensator-stroom laten wegvloeien door het contact enige tijd aan te zetten en eventueel nog een lampje oid tussen de losse accupolen te houden vóórdat de airbag wordt losgekoppeld zijn erg belangrijk!
Daarna juist geen sleutel in het contactslot, totdat er weer een airbag is gekoppeld; dat voorkomt een airbag-storing-melding.
 

CDK

Forumguru
de aanhouder wint zeggen ze ;) ik zou nog even proberen om de airbag er toch uit te krijgen, lijkt me sterk dat het niet zou passen.
 

Cordoba

Forumguru
Slijtage/vervuiling komt denk ik niet door monteurs, maar door stratenmakers/bouwvakkers of iets dergelijks (zand aan de handen, waardoor veel slijtage).

Wat het stuur overzetten en de airbags betreft: je hebt toch ook de airbag in het Golf-stuur, dus waarom niet in zijn geheel overzetten met bijbehorende airbag. Andere optie: neem contact op met Vagtechniek in Nuenen, die doen regelmatig aanpassingen die volgens dealers niet kunnen, én zijn kundig op dat gebied. Linkje is naar specialisaties, waaronder andere sturen monteren, en ik ken verschillende klanten die dat tot volle tevredenheid daar hebben laten doen.
 

Joske

Forumguru
Jeetje, betalen voor wat info? Misschien kan je dealer een advocatenkantoor in bijberoep starten? :(

Kan je jammer genoeg niet helpen.. maar blijf dit topic wel volgen ;)
 

ventovice

Senior Member
@Corné:
Ik zal nog wel eens proberen; jij hebt iig dezelfde gedachte als ik.
@Cordoba:
De vervuiling is licht kleverig, daarom denk ik aan vettigheid...
Als mijn Skoda-airbag niet past in dat Golf-stuur, zou ik als alternatief idd 'gewoon' de bijbehorende Golf-airbag plaatsen, maar...
vanwege de verhalen over verschillende airbags, verschillende weerstanden en verschillende besturingssystemen, is dat (blijkbaar...) een 'tricky' bezigheid...
@Joske:
Oh! Ik heb niet voor de info betaald, hoor ;) (dat zou idd belachelijk zijn!)
Ik bedoelde eigenlijk meer:
'Voor het verwisselen van het stuur (als het 'kon') had ik zo'n € 50,- moeten betalen'
(...wat ik óók best wel veel vind voor een 'simpel klusje'; voor de specialist dan...)



Iemand die misschien iets meer kan zeggen met betrekking tot de onderdeelnummers?
-is een klein verschil van het nummer echt mss een levensgroot verschil in uitvoering??
-is een klein verschil mss een update of aanpassing???

Bovendien: Het is niet eens het nummer zèlf, maar de letters erachter, die anders zijn:

Het onderdeelnummer van het Skoda-stuur: 1J0 419 091 A A01C
Het onderdeelnummer van het Golf 4-stuur: 1J0 419 091 J

Voor de volledigheid heb ik beide stuurtje nog even gefotografeerd.
Kijk maar naar onderstaande foto's; dat zijn toch (afgezien van de verschillende lichtval/belichting) twee dezelfde stuurtjes? Diameter is ook exact hetzelfde...; alleen het logo niet!

Foto550-VWEIK6OT.jpg


Foto550-V76EZOQF.jpg
 

Joske

Forumguru
Ah ok ;)

Het ziet er toch bijzonder verdacht veel exact hetzelfde uit alleszins! ;)
Dat van die onderdeelnummers.. daar heb ik nog geen ervaring mee, natuurlijk kan het aannemelijk zijn dat de eerste 9 digits betekenen dat het stuur exact hetzelfde is. Maar dat de cijfers/letters die vervolgens er achter komen net het verschil in airbag systeem betekenen..
 

ventovice

Senior Member
...dat zou idd ook nog kunnen...


Ik keek zelf nog eens goed en zag tòch (helaas...) een klein verschil in de vorm van de airbags:

Foto550-YKLWK8CM.jpg


De Golf-airbag heeft min of meer 'inhammen' tussen de onderste en bovenste spaak, zowel rechts als links.
Het Golf-stuurtje volgt die lijnen ook.

Dat zou dan betekenen dat de Skoda-airbag (waarvan de zijkanten 'gewoon' doorlopen) dus NIET gaat passen op het Golf-stuur...

EDIT:
Hmmmmsss!:mad: Nèt meteen ff snel gekeken:
Bij het Skoda-stuur is de vorm gelijk aan de (afwijkende) contouren van de Skoda-airbag, dus de airbags zijn zeer waarschijnlijk toch NIET uitwisselbaar, qua vorm.

Het ziet er steeds meer naar uit, dat dit het 'm niet gaat worden...
(volgende keer meer vooronderzoek doen, dus...)
 

Antera

Donateur
Airbagvorm mag niet uitmaken.

Volgens mij is het overzetten en je eigen airbag erin en klaar.

VW airbag volgt niet goed de spaken de Skoda versie wel
 

DJNeO

Actief lid
ik weet uit ervaring dat de Airbag module rottig los komt uit het stuur... t is even een handigheid die je door moet krijgen...

Toen ik de airbag eindelijk los had om vervolgens mijn richting aanwijzer te kunnen vervangen kwam ik erachter dat het stuur vast zit met een 12 kantige TORX... maat weet ik even niet uit mijn hoofd, maar kan ik thuis zo bekijken!

Nadat ik de torx had ging het loswippen van de airbag iets makkelijker omdat ik wist hoe het moest...
na de werkzaamheden het stuur op 50NM vast gezet...

Volgens mij zal de Airbag unit wel passen als ik het zo zie... zekerheid kan ik helaas niet geven totdat je het hebt geprobeerd...
 
Bovenaan Onderaan