ventovice
Senior Member
Hallo forummers,
Ik heb onlangs een Octavia I gekocht, alleen is het stuur nogal vies en versleten; lijkt wel of er door automonteurs is in gereden... (het interieur heb ik al wel schoon gemaakt)
Tijdelijk zo'n stuurhoes is ff een oplossing, maar dat moet toch zsm anders...
Nu leek het me het slimste om het stuur gewoon maar te vervangen, dus ik op zoek op Marktplaats voor een 2e handsje en...
...waarempel! Een airbagstuur van een Golf IV!
Dus ik foto's vergelijken met mijn stuurtje, wetende dat de Octavia I technisch veel gemeen heeft met de VW Golf IV/Bora.
En toevallig; ze lijken hetzelfde te zijn, afgezien van het logo dan; maar dan houd ik toch gewoon mijn eigen airbag/logo?!
Dus alles geregeld en gisteren het stuurtje + airbag per post ontvangen (wat op zich wel 'tricky' is...)
Vandaag wou ik 'het' gaan doen; de grote wisseltruuk! Op het net ge-google-d hoe of wat en genoeg moed verzameld, maarrrr..... ondanks dat ik bij het Golf-stuurtje goed kon zien hoe het 'airbag-vasthoud-mechanisme' werkt, lukte het me niet om de airbag te verwijderen van het Skoda-stuur... (met een schroevendraaier via gaatjes speciaal daarvoor achterin; ook bij beide stuurtjes aanwezig!)
Dan tòch maar naar de VAG-dealer om de hoek (het blijft een airbag, dus maar niet gaan zitten klooien...):
Daar vonden ze ook dat de stuurtjes er hetzelfde uit zagen, maar ze begonnen wèl meteen over verschillende airbags, misschien ook verschillende weerstanden, dus foutmelding etc. etc...
Maar ik zei dat ik tòch de originele airbag (die met het Skoda-logo) er weer in terug wilde en dat dàt dus geen probleem zou zijn...
'Toch maar het één en ander checken in ETKA', zei de monteur...
...en wat bleek:
(via het kenteken en ETKA gezocht, dus niet op het onderdeel zèlf gezien...)
Het Skoda-stuur moet een 1J0 419 091 A A01C zijn
met een airbag-unit 1U0 880 201 K MHA
Terwijl het Golf-setje als nummers heeft (wèl op de onderdelen gelezen!):
Het stuur: 1J0 419 091 J
Airbag-unit: 3B0 880 201 M
Kortom: de nummers komen NIET overeen, dus ze beginnen er niet aan...
DAAAAAG stuurtjes-omwissel-ideetje -van-mij !!!!!!
Nu denk ik zelf:
-De stuur-nummers komen voor een groot deel wèl overeen .....en ze zullen binnen het VAG-concern voor twee zuster-modellen (Golf IV en Octavia I) toch niet twee sturen hebben gemaakt die zo op het eerste gezicht ZEER STERK OP ELKAAR LIJKEN, maar toch nèt anders zijn ??!! (waaròm zou je dat doen?)
-Dus mijn (Skoda-)airbag zou toch in dat Golf-stuurtje moeten passen?
-Er is dan geen probleem van een andere 'weerstand', want dezelfde (af-fabriek) airbag komt weer terug...
Het is dan ook zeer jammer, dat ik de Skoda-airbag niet ontgrendeld kreeg, anders had ik het gewoon zelf gepast/geprobeerd...
Buiten dat de dealer ('steeler') er zowieso € 50,-(!) voor had gerekend, wil ik van jullie weten wat jullie meningen/ervaringen zijn over deze kwestie.
Heb ik pech en zit ik nu met een onbruikbaar Golf-stuur in mijn mik, of is er nog hoop?
Laat maar horen!
PS:
Ik weet dat knutselen aan airbags zeker niet zonder risico is; beide accupolen los; eventuele condensator-stroom laten wegvloeien door het contact enige tijd aan te zetten en eventueel nog een lampje oid tussen de losse accupolen te houden vóórdat de airbag wordt losgekoppeld zijn erg belangrijk!
Daarna juist geen sleutel in het contactslot, totdat er weer een airbag is gekoppeld; dat voorkomt een airbag-storing-melding.
Ik heb onlangs een Octavia I gekocht, alleen is het stuur nogal vies en versleten; lijkt wel of er door automonteurs is in gereden... (het interieur heb ik al wel schoon gemaakt)
Tijdelijk zo'n stuurhoes is ff een oplossing, maar dat moet toch zsm anders...
Nu leek het me het slimste om het stuur gewoon maar te vervangen, dus ik op zoek op Marktplaats voor een 2e handsje en...
...waarempel! Een airbagstuur van een Golf IV!
Dus ik foto's vergelijken met mijn stuurtje, wetende dat de Octavia I technisch veel gemeen heeft met de VW Golf IV/Bora.
En toevallig; ze lijken hetzelfde te zijn, afgezien van het logo dan; maar dan houd ik toch gewoon mijn eigen airbag/logo?!
Dus alles geregeld en gisteren het stuurtje + airbag per post ontvangen (wat op zich wel 'tricky' is...)
Vandaag wou ik 'het' gaan doen; de grote wisseltruuk! Op het net ge-google-d hoe of wat en genoeg moed verzameld, maarrrr..... ondanks dat ik bij het Golf-stuurtje goed kon zien hoe het 'airbag-vasthoud-mechanisme' werkt, lukte het me niet om de airbag te verwijderen van het Skoda-stuur... (met een schroevendraaier via gaatjes speciaal daarvoor achterin; ook bij beide stuurtjes aanwezig!)
Dan tòch maar naar de VAG-dealer om de hoek (het blijft een airbag, dus maar niet gaan zitten klooien...):
Daar vonden ze ook dat de stuurtjes er hetzelfde uit zagen, maar ze begonnen wèl meteen over verschillende airbags, misschien ook verschillende weerstanden, dus foutmelding etc. etc...
Maar ik zei dat ik tòch de originele airbag (die met het Skoda-logo) er weer in terug wilde en dat dàt dus geen probleem zou zijn...
'Toch maar het één en ander checken in ETKA', zei de monteur...
...en wat bleek:
(via het kenteken en ETKA gezocht, dus niet op het onderdeel zèlf gezien...)
Het Skoda-stuur moet een 1J0 419 091 A A01C zijn
met een airbag-unit 1U0 880 201 K MHA
Terwijl het Golf-setje als nummers heeft (wèl op de onderdelen gelezen!):
Het stuur: 1J0 419 091 J
Airbag-unit: 3B0 880 201 M
Kortom: de nummers komen NIET overeen, dus ze beginnen er niet aan...
DAAAAAG stuurtjes-omwissel-ideetje -van-mij !!!!!!
Nu denk ik zelf:
-De stuur-nummers komen voor een groot deel wèl overeen .....en ze zullen binnen het VAG-concern voor twee zuster-modellen (Golf IV en Octavia I) toch niet twee sturen hebben gemaakt die zo op het eerste gezicht ZEER STERK OP ELKAAR LIJKEN, maar toch nèt anders zijn ??!! (waaròm zou je dat doen?)
-Dus mijn (Skoda-)airbag zou toch in dat Golf-stuurtje moeten passen?
-Er is dan geen probleem van een andere 'weerstand', want dezelfde (af-fabriek) airbag komt weer terug...
Het is dan ook zeer jammer, dat ik de Skoda-airbag niet ontgrendeld kreeg, anders had ik het gewoon zelf gepast/geprobeerd...
Buiten dat de dealer ('steeler') er zowieso € 50,-(!) voor had gerekend, wil ik van jullie weten wat jullie meningen/ervaringen zijn over deze kwestie.
Heb ik pech en zit ik nu met een onbruikbaar Golf-stuur in mijn mik, of is er nog hoop?
Laat maar horen!
PS:
Ik weet dat knutselen aan airbags zeker niet zonder risico is; beide accupolen los; eventuele condensator-stroom laten wegvloeien door het contact enige tijd aan te zetten en eventueel nog een lampje oid tussen de losse accupolen te houden vóórdat de airbag wordt losgekoppeld zijn erg belangrijk!
Daarna juist geen sleutel in het contactslot, totdat er weer een airbag is gekoppeld; dat voorkomt een airbag-storing-melding.