Bij het leeghalen gaat ook nog wat verloren, dus een exact verlies is niet te zeggen, maar een indicatie is het wel.
Bij het leeghalen gaat niets verloren is onmogelijk, als er koudemiddel verloren gaat zal er een handeling verkeerd zijn uitgevoerd.
De werkzaamheden zijn als volgt, zodra de hoge en lagedruk schräderkoppelingen zijn aangesloten op de servicekoppelingen van de installatie, worden de kranen ingedraaid van de schräderkoppelingen, dan is er verbinding met de hoge en lagedruk meter van de manometerset, de kranen op de manometer MOETEN gesloten zijn. dan wordt de blauwe lagedruk kraan op de manometer set open gedraaid daarna de ref kraan, dan de kranen op de recover machine openen (zuig en perszijde) recover machine inschakelen, direct daarna de blauwe kraan op de recycle cilinder opendraaien.
Als de installatie leeg is, worden de handelingen in omgekeerde werkwijze uitgevoerd dus vanaf de recycle cilinder.
Maar voordat dat gedaan wordt, zal gekeken moeten worden of de manometer nog druk aangeeft, kan een restdruk zijn of meer dan rest druk, indien meer dan 1,5 bar wordt aangegeven, betekent dit dat de manometer set geledigd dient te worden door de recyclemachine. Via deze werkwijze gaat er echter niets verloren aan koudemiddel.
Dit is mijn werkwijze en geschied allemaal handmatig. Het is zelfs zo dat na iedere aircoservice beurt de manometer set gevacumeerd zal moeten worden..!!
Daarna dient de installatie ALTIJD afgeperst te worden met stikstof, controle lekdichtheid. Ik heb dit nog nooit voorbij zien komen dat iemand dat heeft gezegd of gezien dat dit werd uitgevoerd. Daarna volgt vacumeren, standtijd, terug afvullen, lekdichtheids controle handmatig en electronisch.
De meeste bedrijven werken met automatische airco machines en die heeft 1 interne recycle cilinder, tegenover gesteld dat ik 3 cilinders heb.
Dus als jan zijn airco wordt geserviced en terug wordt afgevuld, en daarna die van piet en steun, zal jan, piet en steun, hetzelfde oud wellicht vervuild koudemiddel terug in het systeem gepompt krijgen.
Deze airco service neemt hooguit 25 min in beslag???
Ik maak het jaarlijks mee, dat klanten bellen, "heb pas mijn airco laten nakijken en werkt nu weer niet zoals het moet zijn" Jammer voor u, terug gaan naar het bedrijf, ja ben ik al geweest enz, enz,
En geloof me maar, als mijn weegschaal binnen 30 sec geen verandering geeft in gewicht, trekt op dat moment mijn recover machine lucht uit de installatie.!!
Airco servicen is meer dan alleen maar ledigen en terug afvullen.