Airco octavia combi 1.9TDI 105pk DSG stuk

TheoStek

Forumguru
@Happyman ik quote jouw gezegde" Er bleek nog 430 gr koelmiddel in te zitten van de 525 gr die er in hoort.

Dit is 95 gram koudemiddel verlies, hierdoor draait de compressor niet vast, er is immers genoeg koudemiddel aanwezig.
quote Happyman: Als het elektronisch regelventiel defect is en er dus voor zorgt dat de compressor geen druk meer opbouwt hoe kan het dan dat het met een nieuwe compressor wel werkt?

Omdat de nieuwe compressor al beschikt over een nieuw extern electronisch regelventiel.

Verlies aan koudemiddel kan wel degelijk een compressor laten vast vastlopen, hij is namelijk zuiggas gekoeld, geen gas geen koeling, compressor wordt te heet en loopt vast. .
Idd verlies aan koudemiddel laat wel degelijk een compressor vastlopen, maar niet aan de geringe hoeveelheid wat 95 gram betreft!! Het is geen gas maar koudemiddel ?

Als het ventiel defect is zou hij aan de zuigzijde extreem laag in druk en aan de perszijde juist hoog in druk draaien, wel druk opbouw (lees verschil) dus.

Klopt niet! indien de zuigdruk te laag is? kan de persdruk NOOIT hoger worden. Het feit dat de airco na vervanging goed werkt geeft aan dat het ventiel niet defect is anders hadden klachten er nog geweest.

Er is een nieuwe compressor gemonteerd inclusief extern electronisch regelventiel, logisch dat de klachten verdwenen zijn.
Ik hoef niet te lezen wat het verschil is! een te lage druk kan nooit een te hoge persdruk teweeg brengen er is immers niet voldoende koudemiddel aanwezig!!
Een te hoge druk ontstaat alleen door overvulling, vervuiling koudemiddel, mechanisch defect of verstopping in het systeem.


Dat vroeg ik me ook al af @Happyman
En het kan aan mij liggen, maar ik vind de manier waarop bepaalde dingen gezegd worden nogal neerbuigend naar de gewone garagebedrijven. Net of daar geen mensen werken die ook verstand van airco's kunnen hebben.

Neem het dan maar aan van Strettul, Desperado en zal ik mijn mond verder houden..automatische airco machines zeggen niks, het is nog altijd de now how die de kop op steekt.
Het is niet een kwestie van ledigen en vullen, maar een fatsoenlijke diagnose te werk stellen, met een duidelijk diagnose rapport.
En niet zo maar klakkeloos rond bazuinen, de compressor is defect.
Die ijst bewijst.

Maar goed genoeg gelald, het is de prijs die men tenslotte betaalt. Met of zonder kennis van zaken.

En is er nog een groot verschil, of je bent gediplomeerd STEK airco monteur, met in bezit van de F- gassenverordering en certificaat aircodiagnose specialist! is dat mooi meegenomen.
Ofwel je bent alleen maar in bezit van de F-gassen verordering diploma?
In bezit van de F-gassen verordering diploma, mag je alleen maar ledigen en terug vullen van het ac systeem, tegenover diegene wat een auto airco monteur stek diploma heeft, die mag repareren, vervangen en zo meer.

Tenslotte is die persoon met de F-gassen verordering diploma goedkoper, maar weet tenslotte niets over de werking van het hele ac systeem.
Vraag dat maar aan Strettul in het vervolg hoe de ac werkt... hoef ik hier mijn tijd niet meer aan te besteden.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Moraal van het verhaal; laat dus een goede diagnose stellen want met simpelweg onderdelen vervangen kan er onnodig vervangen worden, net als dat voorbeeld van het TDI club forum, van het verkeerd gemonteerd orifice - ook een relatief klein en simpel onderdeel....:cool:

Een Stek monteur is overigens in mijn ervaring kennelijk ook niet per-se zaligmakend, want mijn Stek gecertificeerd airco monteur kon ook helemaal niets met mijn vragen over een vreemd geluid wat we beiden konden waarnemen: "tja, ik weet het eerlijk gezegd ook niet!" :nono: en ik lees later hier dat het mogelijk is om de diverse componenten extern aan te laten sturen en te laten testen om tot een diagnose te komen....:lezen:
 
Laatst bewerkt:
Als je mijn verhaal leest Theostek dan zie dat ik het niet over een hoge persdruk heb maar een drukverschil en als ik het over gas gaat dit over koudemiddel in gasvorm (zuiggas).
Maar genoeg van mijn kant, ik zal mij discreet terugtrekken want uit jouw verhaal maak ik op dat je nogal gepikeerd bent. Kijk ik vind een beetje discussie altijd wel leuk kan je ook tot andere inzichten brengen, maar jij ziet het kennelijk als aanval op je persoon en je kennis.
Je vindt zelf dat mensen geen genoegen moeten nemen met zomaar elke diagnose maar als die van jou niet aangenomen wordt reageer je als door een bij gestoken.
Maar zoals gezegd, ik zal mij voortaan van commentaar onthouden, is beter voor de sfeer op het forum.

Groet.
 

TheoStek

Forumguru
Als het ventiel defect is zou hij aan de zuigzijde extreem laag in druk en aan de perszijde juist hoog in druk draaien, wel druk opbouw (lees verschil) dus.

Jawel Srettul, bovenstaande heb jij vermeld.
Aan de perszijde juist hoog in druk draaien?
Indien het ac systeem beschikt over te weinig koudemiddel! daalt de druk, hierdoor veranderd de verdampings temperatuur en condensatie temperatuur van het koudemiddel.
Hoger in druk draaien, kan niet want er is niet voldoende koudemiddel aanwezig..!
Moest er dan toch aan de perszijde een hogere druk zichtbaar zijn, wordt geredeneerd naar een hogere pers druk.

Dat is altijd mogelijk, als het blokventiel (expansieventiel) defect is, indien het expansieventiel aan de inlaat (hogedruk zijde) dicht blijft staan, zal de compressor geen gasvormig koudemiddel meer aanzuigen, waardoor de lage druk daalt en de hoge druk stijgt.

Hier is sprake van dat er geen druk werd opgebouwd, maar wel nog voldoende koudemiddel aanwezig..dit resulteert in dat er druk staat op de lage en hoge druk, die nagenoeg gelijk liggen.
Als de lagedruk niet daalt en de hogedruk niet stijgt, bouwt de compressor geen druk op, maar er staat wel druk op het systeem.
Wie zorgt voor druk daling en stijging, de compressor..in samenwerking met het extern electronisch regelventiel.
Het extern electronisch regelventiel, bepaalt in grote getale het slagvolume (druk) van de compressor.
Weinig koelen druk verlagen (slag volume kleiner), meer koelen druk verhogen (slag volume groter).

Als het extern electronisch regelventiel defect is? wordt het slagvolume niet meer geregeld.
Gelijke druk zowel aan pers en lage druk zijde, en bouwt geen druk op en zal ook niet dalen.

Duidelijke kennis en zaken moet dan uitsluitsel geven door ..

1. juiste gereedschap e/o apperatuur.
2. de compressor te testen.

zomaar zeggen, compressor is defect bouwt geen druk op, zonder gecontroleerd te hebben wat de oorzaak is?
is gissen of vergissen, wordt gokken en de klant zal dokken.

Je vindt zelf dat mensen geen genoegen moeten nemen met zomaar elke diagnose maar als die van jou niet aangenomen wordt reageer je als door een bij gestoken.

Juist daarom tracht ik mensen te behoeden, voor dergelijk soort praktijken die maar al teveel voorkomen.
Als mijn advies in de wind wordt genomen, zal ik daar niet van wakker liggen.
Het is jullie portemonnee en niet de mijne.

Waar draait het tenslotte om? Om geld, advies van mij is gratis..
Maar ik corrigeer graag vermeldingen die niet kloppen, en door of anderen wel als betrouwbaar worden aangenomen.
M.a.w. er kunnen nu nog 10 reactie's komen van leden, deze 10 reactie's zijn geloofwaardiger dan 1 reactie van mij.
 

Happyman

Forumguru
Ik ben blij met mijn compressortje. Zeker omdat de helft wordt betaald door het bedrijf waar ik de auto gekocht heb :D.
 
Theostek, i stand corrected. Ik heb inderdaad gezegd dat de druk stijgt. Idd alleen als het ventiel dicht zit. Als er een koudemiddel tekort is zal de persdruk minder hard stijgen en de persgastemperatuur extreem hoog worden en dat is funest en dit gebeurt natuurlijk in een situatie dat de gebruiker nog niet echt iets merkt van een verminderde werking maar de vulling eigenlijk al te laag is voor een goede werking. Mijn ervaring is dat je rustig 60% kunt verliezen voordat je uitblaastemperatuur zodanig stijgt dat je gaat vermoeden dat er iets mis is.
E.e.a is met de moderne technieken van variabele slagvolumes e.d wel steeds moeilijker te meten omdat het systeem altijd probeert te zorgen voor een ideaale situatie zodat het heel lang lijkt of er niets mis is.
Ben met je eens dat dat soort storingen alleen met de juiste apperatuur is te meten.
 

Desperado

Forumguru
Er is maar 1 die alles weet over airco's in heel Nederland als ik dat zo lees, de rest heeft geen papieren en er geen verstand van. :wavecry:
Je mag er veel van weten, maar de manier waarop je het uitdraagt komt bij mij over als bovenstaande.
 

CDK

Forumguru
@Desperado ervaring leert mij helaas wel dat er veel aangekloot wordt op airco gebied dat veel mensen denken alles te weten maar helaas niets blijkt minder waar....
 

deusjevo

Forumguru
Mee eens hoor Corné en als ik het onderschrift van TheoStek lees heb ik alle vertrouwen in hem :thumbsup:

Auto airco is mijn specialiteit. Stek gediplomeerd - Auto Airco Monteur, F-gassen verordering, Diagnose Airco Specialist Certificaat...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

deusjevo

Forumguru
En da's nou het nadeel van fora, ondanks het gebruik van smileys. Sommige mensen drukken zich wat ongelukkiger uit of uiten zich op een andere manier dan ze in een persoonlijk gesprek zouden doen. Ik zal mensen ook nooit aanvallen op spel- of grammaticafouten op fora. :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan