Airco springt automatisch aan !?

Kitesurfer

Nieuw lid
Hallo,
Ik heb een handbediende aircoconditioning op mijn Yeti 1.6 Greenline. Bij het verdraaien van de knop voor de luchttoevoer-keuze (of de lucht op raam, op benen of via middenroosters komt) springt regelmatig automatisch de airco aan (vaak zonder dat ik het merk). Het lijkt met name te gebeuren als de knop van 11:00 via 12:00 naar 13:00 gaat (als je begrijpt wat ik bedoel).
Dit gebeurt niet alleen 's morgens, maar ook als ik al uren aan het rijden ben.

Is dit bij iedereen ? ... is dit works as designed ? ... of heeft niemand dit ooit gehad/gemerkt ?
 

Skoody Boo

Actief lid
Mijn Fabia doet dat ook. Als je de blazer uit een andere stand op het raam zet doet hij dat, volgens mij om de lucht droog te maken en zo de ruit te ontwasemen.
 

Noord26

Forumguru
Bij de stand op de voorruit: 'voorrruitontwaseming', al dus het boekje, gaat idd automatisch de airco mee aan. Dit om het proces te bespoedigen. Lees je boekje er maar eens op na.
 

Kitesurfer

Nieuw lid
Thx Noord26 en Skoody Boo. Ik vind het irritant, als ik de airco aan wil om te ontwasemen dan zet ik 'm zelf wel aan. Nu springt ie vaak aan zonder dat ik het in de gaten heb, en dan staat ie weer een tijdje aan ... niet echt milieu-vriendelijk, terwijl er een Greenline sticker op de auto zit.
Het vreemde is dat het ook niet altijd gebeurt, soms wel en soms niet
Iemand enig idee of deze "optie" uit te zetten is ?
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben ook met jullie helemaal eens dat je zelf wilt bepalen wanneer je je airco aan zet. Maar bedenk dat het verstandig is om je airco, zelfs als je hem echt niet wilt gebruiken, toch af en toe eens wél aan zet. Om uitdroging van rubbers en andere problemen te voorkomen. Voor een goede werking van de airco is het van belang dat ie af en toe gebruikt wordt, ook in de winter (dat het systeem op druk kom oid)

Ik snap dat je brandstof wilt besparen, dat doe ik zelf ook graag, maar ik probeer minimaal 1 x per 4 weken de airco minimaal 20 minuten aan te hebben. Ik zet hem dan gewoon aan terwijl ik op de snelweg rijdt, dan levert de motor maar deellast en is er nog genoeg vermogen vrij voor de airco (vergeleken met stadsverkeer; optrekken etc.) en kost het relatief niet zoveel extra brandstof. 's Zomers gebruik ik hem al een stuk regelmatiger; kost wat, maar ja, hij zit er niet voor niets op! :cool: (maar ook voor je eigen veiligheid!)
 
zodra de buitentemperatuur het vriespunt nadert slaat de airco niet meer automatisch aan. dat zal het geval zijn met je opmerking dat het niet altijd gebeurt
 

TheoStek

Forumguru
Klopt haco26, maar nu vriest het niet. normaal als de temperatuur lager dan 5°c komt te liggen werkt de airco niet meer.
maar ik probeer minimaal 1 x per 4 weken de airco minimaal 20 minuten aan te hebben.
is te weinig ! minimaal 10 min per week is voldoende om uitdroging te voorkomen, tenzij het een continu variabele compressor is ? dan is het niet nodig.
Iemand enig idee of deze "optie" uit te zetten is ?

Meestal is deze via een knop aan/uit te zetten, het is de zogenaamde defrost/ontwasem functie, of door de stand van uitstroom lucht te verdraaien.
Ik weet dat er ook auto' s zijn met een lucht kwaliteits sensor e.d. en ook met een lucht vochtigheids sensor zijn uitgerust...dus zou je eens moeten kijken in de handleiding.
 

Skoody Boo

Actief lid
10 minuten per week????? Eens in de maand 20 minuten??????

was ik niet van plan. Sjonge, je moet nog verplicht elke week auto rijden omdat anders je airco kadoek gaat. 20 minuten is toch ook veeeeeel te lang. Als dat waar is kan je die zooi beter gelijk laten uitbouwen. Een airco is voor als het warm is. Is het niet warm dan mag hij even af en toe de eerste 200 meter de voorruit ontwasemen. En daar moet hij z'n minimale beweging dan maar uit halen hoor.
 

Noord26

Forumguru
Min 10 per week? Dat kan toch helemaal niet als je, net als mij, een maand bij familie in Zweden zit. Waarbij de temperatuur overdag niet boven het vriespunt komt.. :confused:

In NL zijn er ook periodes dat de temperaturen weken lang niet boven 5 graden uit komt.
 

Skoody Boo

Actief lid
Min 10 per week? Dat kan toch helemaal niet als je, net als mij, een maand bij familie in Zweden zit. Waarbij de temperatuur overdag niet boven het vriespunt komt.. :confused:

In NL zijn er ook periodes dat de temperaturen weken lang niet boven 5 graden uit komt.

Waarbij ik nog toe kan voegen dat de Zweedse modellen waarin ik proef heb gereden toch ook echt airco hebben, en die overleven de Zweedse periodes van onder de 5 graden some how toch ook.
 

TheoStek

Forumguru
Wat verder de mening hierover is, laat ik buiten kijf.
Het is geen moeten ! ik tracht enkel te adviseren...das punt 1,
punt 2, wat mijn advies ook is en daarmee gedaan wordt maakt me verder niets uit, voor 1 die zich er juist niets van aantrekt, is voor de andere weemoedige gebruiker wat de ogen moet fronsen of geld bij elkaar zien te sprokkelen voor een defecte airco.
punt3. het gras is niet groener dan bij je buren, m.a.w. er komt een tijd dat de ac niet meer werkt ! of we nu in Zweden zitten of op het uiterste puntje van Nederland, het komt altijd voor.
punt4. eerlijk gezegd, heb ik een belegde boterham van (die) mensen wat zo redeneren, ! en dat zijn er heel veel? anders had ik geen werk.
punt5. Het is altijd een kwestie van geld ? er wordt gesproken over garantie of coulance regeling die bij de dealer/PON onder de neus wordt geschoven.. terwijl de gebruiker in staat wordt geacht voor onderhoud aan de auto !
Nee, men is al heel snel tevreden met ditjes en datjes, oooh wil ook coming/leaving home funktie, en turn lights en zo meer en zo meer, navi, voor de rest wordt niets meer gevraagd? sleutels worden overhandigd en voor de vrouw/vriendin een boeketje roode rozen, maaar dan gaan lampjes branden, airco doet het niet enz, enz pff effe blazen heb toch nog garantie of helemaal niet meer ?
Dan zeg ik ook, de dealer of stealer zal de nodige info moeten verstrekken jegens de koper/eigenaar voor onderhoud ! daar wordt nooit of te nimmer na gevraagd of geinformeerd, tot dat je langs de kant komt te staan of wat dan ook.
Je moest een muisje zijn om bij de dealer/stealer/garage eens moeten kunne rondlopen om te weten wat zich daar allemaal afspeelt.

Al ben je het niet eeens, koop dan een auto zonder airco, of helemaal geen auto ! dan heb je die problemen ook niet...
 

Skoody Boo

Actief lid
Mijn dealer heeft mij geinformeerd: minimaal een paar keer per jaar, en bij mijn navraag werd bevestigd dat als hij kort meedoet bij het ontwasemen dat al voldoende is om aan de minimale beweging te komen. Ik heb alleen het idee dat de frequenties die in dit topic worden genoemd ver heen gaan over wat dealers en handleidingen adviseren. Als dat te weinig is, is het goed dat je dat aangeeft natuurlijk. Alleen zou naar mijn bescheiden mening dergelijke equipment zo ontworpen moeten zijn dat het niet zoveel zorg nodig heeft, want daarmee overvraag je de gemiddelde consument gewoon.

En over de "keuze" voor airco: Je nou eenmaal zoiets als uitrustingsniveaus, dus wil je een greentech-motor ontkom je niet aan bepaalde poespas. Als ik had kunnen besparen op airco had ik het direct gedaan, maar dat kon nou eenmaal niet. Ik zal het heus in de zomer wel een paar keer gebruiken, maar ik vind het voor mijn gebruik niet het geld waard.

Vaker je airco aanzetten dan voor jezelf nodig is vind ik ook niet helemaal het greentech-idee. Airco is typisch zo'n ding waar je brandstof op kunt besparen. Ik vind zelf het voordeel van airco dat je hem vlot even kunt afkoelen als hij heeft staan te koken in de zon. Met raampje open duurt het dan wel erg lang voor dat je bij de omgevingstemperatuur bent. Verder heeft het voor langere ritten ook nog wel zin om af te koelen onder omgevingstemperatuur. Voor kortere ritten vind ik het voordeel niet opwegen tegen het nadeel van weer terug moeten wennen aan de hitte buiten als de rit is afgelopen. Maar dat soort lange ritten op echt hete dagen maak ik maar weinig.
 

Kitesurfer

Nieuw lid
Meestal is deze via een knop aan/uit te zetten.

Dat meen je niet ? :winkie: ... is die airco ook met een knopje uit te zetten ?
Ik bedoelde of dat automatisch inschakelen van de airco uit te schakelen is door ergens een bitje aan of uit te zetten.

het is de zogenaamde defrost/ontwasem functie, of door de stand van uitstroom lucht te verdraaien.

Laat die airco dan ook alleen aanspringen als het nodig is (ontwasemen). Het licht springt ook alleen automatisch aan als het donker wordt.
Stand van de uitstroomlucht verdraaien helpt niet. Door te verdraaien springt ie vaak (maar lang niet altijd) aan. Uit gaat ie alleen met het airco-knopje.

Het zal wel een ondoordachte aktie zijn van Skoda ... zonder na te gaan of het wel handig is voor de bestuurder.
 

Canon-Eye

Forumguru
het nadeel van weer terug moeten wennen aan de hitte buiten als de rit is afgelopen
Dat nadeel valt wel mee, bij verstandig gebruik.

Veel mensen zetten hun airco zonder nadenken op 20-21 graden C vanuit de gedachte dat dit nu eenmaal "kamertemperatuur" is, en dus aangenaam. Als je dit ook doet bij een buitentemperatuur van zeg 30 graden, dán ben je inderdaad niet verstandig bezig. Stel het ding in op niet meer dan 3 graden beneden de buitentemperatuur (in dit voorbeeld dus op 27 graden) en je zult verrast zijn over het comfort dat je ervaart, zónder die enorme hitteklap in je nek als je uitstapt (en waar mensen zelfs ziek/snotterig van kunnen worden).

De lucht uit de airco bevat veel minder vocht - en dát is nu juist wat in hoofdzaak het comfort verschaft, meer dan de temperatuur op zich.
 

Skoody Boo

Actief lid
@CanonEye: dat zweten weer zin krijgt zeg maar...

Dan zijn airco's in Nederland van groter nut dan in Zweden, aangezien de luchtvochtigheid in Nederland veel hoger is. Maar leuke tip Canon Eye, alleen heb ik dan weer geen klimaatcontrole, dus temperatuur instellen gaat dan weer niet werken.

En sensortje die "kijkt" of de ruit ontwasemd moet worden >> geen idee of zoiets bestaat, ik heb er nog nooit van gehoord. Daarmee zou het wel ergens op beginnen te lijken, want dan scheelt het inderdaad regelen in plaats van dat je half automatische toestanden moet babysitten om te kijken of dit de situatie nog wel helemaal door heeft (krijg er zo'n ouderwets Windows gevoel bij).
 

Canon-Eye

Forumguru
dus temperatuur instellen gaat dan weer niet werken
Nee, dat zal dan een beetje op het gevoel moeten. Maar als je aanhoudt dat-ie 't beste nèt iets onder de buitentemperatuur staat, dan kom je nog een heel eind. Dat weet ik nog van m'n FabiaI Elegance (feb.2002 tot okt. 2007), die had ook geen climatronic, dus stond de airco ook niet zo vaak aan. (O.T.: Wel standaard een schuifdak trouwens; dat helpt heel goed om de opgespaarde hitte snel kwijt te raken. Verder vind ik dat maar herriedingen).
 

Kitesurfer

Nieuw lid
Maar als je aanhoudt dat-ie 't beste nèt iets onder de buitentemperatuur staat, dan kom je nog een heel eind.

Kijk, dat zou nou een gebruikersvriendelijk feature zijn ... een airco die in te stellen is op x-graden onder de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen 5 minuten ... als autofabrikanten naar hun berijders zouden luisteren, dan zou het wel goedkomen ... helaas doen ze dat vaak niet.

Net als die irritante electrische ramen ... als ze nooit kapot gaan heel handig hoor ... maar mijn praktijk is dat ze in de loop der jaren allemaal wel een keer aan de beurt komen qua elec.mechanisme ... en dan kun je 300 a 400 Euro per raam aftikken. Bij 1 auto heb ik het 5 keer gehad ... dan verlang je ZOOOO terug naar die draairamen ... lekker simpel ... gaat bijna niet kapot ... en als het kapot gaat eenvoudig zelf te repareren.
 

Noord26

Forumguru
€300-400,- per keer aftikken en 5 maal bij dezelfde auto? Als je een regulier raam kunt maken, kun je ook een elektrisch raam maken. De mechaniek is exact hetzelfde, alleen moet je nu ook even het motortje los schroeven en er een nieuwe op plaatsen. Derhalve kan ik niet geloven dat u wel een normaal draairaamzelf kunt maken en een elektrisch raam niet. Er zit geen verschil in het maken ervan is mijn ervaring.
 
Bovenaan Onderaan