Airco springt automatisch aan !?

Kitesurfer

Nieuw lid
Noord26;270744Derhalve kan ik niet geloven dat u wel een normaal draairaamzelf kunt maken en een elektrisch raam niet. Er zit geen verschil in het maken ervan is mijn ervaring.[/QUOTE zei:
Wat dacht je van de onwetendheid hoe het zit bij electrische ramen. Vanwege de aanwezigheid van weet ik al niet wat aan electronica overal in de auto. Vroeger kon je zelf nog wel een voorlicht lamp vervangen ... voor de Skoda had ik een auto waarbij de garage-monteurs zelfs cursus hebben moeten doen om een lamp te vervangen ... je kon zelf met goed fatsoen niet bij het lampje komen, om vervolgens op de tast alles te moeten doen: geen doen als particulier.

Je gaat me toch niet vertellen dat het allemaal eenvoudiger is geworden tov. mijn eerste Opel Kadett uit 1970 ?

Er is mijns inziens een hoop gedaan aan de auto's om mensen niet anders dan naar een reguliere garage te laten gaan ... om vervolgens de klant vaak "een oor aan te naaien" door de vloeistoffen zgn. bij te vullen.

Vwb. airco's ben ik overigens van mening dat die gewoon verboden moeten worden. Overbodige luxe, zonde van de brandstof die er op wereldschaal mee wordt verkwist. Er zal wel weer iemand komen met een veiligheidsverhaal: onzin. Een raam open doet het ook ... verbied dan eerst maar eens het roken in auto's ... verder worden er massa's mensen ziek van airco's.
 

Skoody Boo

Actief lid
Als je een regulier raam kunt maken, kun je ook een elektrisch raam maken.
Dat kan per persoon verschillen. Het kan ook zijn dat iemand bij mechanica er wel aan begint omdat hij dan begrip heeft van wat hij doet, maar daar bij electronica van af ziet omdat hij dat dan niet overziet.

M.a.w. "kunnen" impliceert ook "weten of je het kan". Misschien helpt dit om Kitesurfer te geloven?

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat als Noord26 het een keertje voordoet het Kitesurfer gaat lukken. Maar ik denk dat Kitesurfer gewoon een voorbeeld wilde geven dat zaken die voor hem onnodig zijn op een auto die auto ook nodeloos complex maken bij het zelf repareren.
 

TheoStek

Forumguru
Dat nadeel valt wel mee, bij verstandig gebruik.

Veel mensen zetten hun airco zonder nadenken op 20-21 graden C vanuit de gedachte dat dit nu eenmaal "kamertemperatuur" is, en dus aangenaam. Als je dit ook doet bij een buitentemperatuur van zeg 30 graden, dán ben je inderdaad niet verstandig bezig. Stel het ding in op niet meer dan 3 graden beneden de buitentemperatuur (in dit voorbeeld dus op 27 graden) en je zult verrast zijn over het comfort dat je ervaart, zónder die enorme hitteklap in je nek als je uitstapt (en waar mensen zelfs ziek/snotterig van kunnen worden).

De lucht uit de airco bevat veel minder vocht - en dát is nu juist wat in hoofdzaak het comfort verschaft, meer dan de temperatuur op zich.

De lucht kan ook niet verder afgekoeld worden dan enkele graden boven de verdampingstemperatuur van het koudemiddel, dus als het 30 graden is en de airco ingesteld op 18, gaat de airco nooit halen.
 

EdZ

Donateur
Vwb. airco's ben ik overigens van mening dat die gewoon verboden moeten worden.[...] Er zal wel weer iemand komen met een veiligheidsverhaal: onzin. Een raam open doet het ook ...

Ja, maar een beslagen voorruit krijg ik MET airco toch heel veel sneller "droog" dan ZONDER. Daarnaast sukkel je op de lange afstand wat minder snel in slaap en dat is geen onzin als het buiten echt warm is.
verbied dan eerst maar eens het roken in auto's

Je bent in de veronderstelling dat in slaap vallen achter het stuur alleen voor de inzittenden gevaarlijk is? Met roken in de auto (waar ik overigens op tegen ben) loop je niet zo snel risico een ander gevaar te bezorgen.
... verder worden er massa's mensen ziek van airco's.
Voorlopig ben ik er blij mee en is het voor mij juist een eis voor een volgende auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een raam open doet het ook ...
Zal best. Maar ik heb geen zin in die herrie aan m'n kop.
Dat was trouwens één van de redenen om een zuinig type te kiezen - dan kan dat beetje extra brandstof t.b.v. het comfort er wel af... (voor mij in elk geval).

Trouwens, wil je (vanwege de windrichting) een rechterraam openen of sluiten, dan moet je toch eigenlijk weer electrische ramen hebben om dit rijdend op een veilige manier te kunnen bedienen. :grin:
 

Wild Chocolate

Senior Member
Een raam open zou beter zijn voor het brandstofverbruik dan de airco aan? :smiley29:

Prima dat je zelf geen airco wilt, maar als je vindt dat anderen het dan ook maar niet moeten gebruiken, moet je met betere argumenten komen dan dat.
 

TheoStek

Forumguru
Dat mensen ziek worden door het gebruik van airco, is meestal het gevolg van een verontreinigde verdamper en verkeerd gebruik.

Een auto met airco verbruikt ongeveer 10 % meer aan brandstof, dan moet de airco in prima conditie zijn.
Een auto zonder airco verbruikt meer benzine door met de ramen open te rijden, tegenover de auto met airco.
 

turboturbo

Forumguru
Een auto met airco verbruikt ongeveer 10 % meer aan brandstof.
Klopt, met ramen open rijden kost veel meer brandstof. Maakt daarnaast alleen maar doof (continue belasting van je gehoor)
Ik heb wel gemerkt dat het vermogen wat de airco vraagt van de motor, afhankelijk lijkt te zijn van hoe hard ie moet werken. Als je 'm niet op z'n koudst zet, en recirculatie aanzet, scheelt het merkbaar in de hoeveelheid vermogen die gevraagd wordt, zo lijkt het. Kan dat kloppen, Theo?
 

TheoStek

Forumguru
@turboturbo, klopt gedeeltelijk...hoe harder de airco moet werken wordt het vermogen van de motor aangetast. Dat is afhankelijk van temperatuur, de instelling en de conditie van de ac installatie.
Dat is wat ik eerder vermelde aan de orde, bij 30 °C buiten temperatuur en ingestelde koel temperatuur van 18°C gaat de airco NOOIT halen, dat is onmogelijk omdat de auto niet hermetisch is afgesloten. Hiermee wordt de compressor enorm belast en blijft continu draaien om aan de gewenste ingestelde temperatuur te kunnen voldoen, die niet wordt gehaald.

Een ac installatie die correct is afgevuld tegenover een installatie die over de helft beschikt werkt beter in prestatie dan die van de helft...De slecht gevulde installatie daarvan gaat de compressor aan en uit, omdat de vraag naar koudemiddel niet geleverd wordt en kost meer brandstof.

De recirculatie functie schakelt bij de moderne ecc installatie's de compressor uit! Recirculatie functie kun je ook niet langer dan 15 min gebruiken, probeer het maar uit, dan zal ervaren worden wat er gaat gebeuren.
Veel mensen weten niet waarvoor de recirculatie dient of gebruikt kan worden.

@Skoody Boo, je hoeft er ook niets van te geloven, het is nu éénmaal zo bewezen en getest en dat is afhankelijk van meerdere factoren.

Heb je al gehoord van verhoogde luchtweerstand?
Alles wat de luchtgeleiding (aërodynamica) verstoort, verhoogt het verbruik.
een open raam, bagagerek, bagagebox/skibox, fietsen op het dak/ trekhaak, caravan/aanhanger enz.

Boven de 80 km/u met ramen open rijden verbruikt de auto meer brandstof dan de auto met gesloten ramen en airco.
Daar komt bij, dat de lucht en temperatuur hetzelfde blijven in de auto, alleen de frisse bries wordt waargenomen en worden armen uit het raam gestoken.
 

Rallye

Forumguru
Uit een ander forum: http://youtu.be/ZRt20C6NL-c
Volgens Mythbusters is het voor het brandstofverbruik beter om met de ramen open te rijden. In Amerika liggen de snelheden overigens wel lager. Ik kies dan voor meerverbruik: heerlijk zo'n climate control!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik geloof er geen zak van.
Hoeft niet, natuurlijk; vrijheid blijheid.

Maar als je bedenkt dat een openstaand raam de zorgvuldig in de windtunnel uitgekiende stroomlijn verstoort (uiteraard meer naarmate het verder openstaat), is het wel weer te snappen. Toch?

Hangt dus ook af van welk type auto het betreft.
Als je zo'n ouwe Volvo neemt (met de sierlijke lijnen van een bushokje:smirk:) zal het inderdaad niet veel uitmaken...
 

turboturbo

Forumguru
De recirculatie functie schakelt bij de moderne ecc installatie's de compressor uit! Recirculatie functie kun je ook niet langer dan 15 min gebruiken, probeer het maar uit, dan zal ervaren worden wat er gaat gebeuren.
Ik ben toch zo blij met zo'n forum waar je van alles leert :xyxthumbs:.

Kennelijk heeft mijn 10 jaar oude Fabia geen moderne installatie, want ik kan rustig een rit van 1 uur lang met airco op recirculatie rijden. Kortom; na 15 min. gebeurt er niet iets dat mij opvalt of wat ik uit mezelf waarneem. Ik wist niet dat dit kwaad zou kunnen? Wat zou er dan kunnen gebeuren? En deze gewoonte kan ik dus beter afleren, begrijp ik?

Uit een ander forum: http://youtu.be/ZRt20C6NL-c
Volgens Mythbusters ....
Hm. ik ben het wel aardig eens met een hoop anderen, over die reactie eronder:
I didn't see that they tested the fuel efficiency of both vehicles to be the same before making a conclusion. This was done very sloppy, with plenty of room for error. They should have used the same vehicle for both tests.
Er is niet met (exact) dezelfde auto getest, en in deze test hadden ze het over de airco stand op 'full blast'. Dat doe je in de praktijk ook bijna nooit, dan wordt het vaak veel te koud in de auto / is niet verstandig voor je comfort / gezondheid, omdat je de temperatuur verschillen met buiten dan te groot maakt.
 

TheoStek

Forumguru
Klopt er is niet met exact dezelfde auto getest, en de hoeveelheid benzine wat in de auto's is gedaan en nog hadden.
Dit is geen officiële test, wat aan toont dat met ramen open rijden zuiniger is.

@Turboturbo, dan neem ik aan dat jij een handmatige airco hebt? dan wordt de airco compressor namelijk niet uitgeschakeld.
De recirculatie functie sluit de luchtaanvoer van buiten af, en wordt de lucht in het interieur gebruikt.
Hierdoor daalt de verdampingstemperatuur van het koudemiddel en hoeft de compressor niet zo veel werk te verzetten en zal indien de temperatuur is bereikt af slaan.

Aangezogen buiten/binnen lucht wordt altijd ontvochtigd, warme lucht bevat meer waterdamp dan afgekoelde lucht.
Bij de recirculatie functie wordt geen verse lucht meer aangevoerd, de lucht in het interieur blijft dus steeds opnieuw gebruikt worden, hierdoor daalt de luchtvochtigheid.
De afgekoelde lucht kan geen waterdamp meer opnemen omdat die al is afgekoeld, hierdoor kan bij veel mensen droge ogen en mond ontstaan.
Het ander wat de kop op gaat steken, is dat de ramen gaan beslaan...wat gebeurt met warme lucht die tegen een koud oppervlak slaat? die gaat condenseren, de ramen gaan dan beslaan.

De recirculatie kun je het beste gebruiken bij het in stappen en voordat de auto wordt verlaten.

Stel de auto heeft een paar uur in de blakende zon gestaan, temperatuur in de auto is hoger dan de buiten temperatuur.
Zet even alle ramen of deuren open om de meest warme lucht uit de auto te laten, start de auto, airco aan en op recirculatie.
Sluit de deuren en of ramen en vervolg de reis, na 10 á 15 minuten recirculatie uitzetten en overgaan op verse lucht aanvoer.
De lucht in de auto wordt op deze manier sneller gekoeld dan de aangevoerde lucht.

Voordat de bestemming is bereikt, 10 á 15 min van tevoren schakel je de airco uit of gebruik de recirculatie functie, dit heeft als voordeel dat de condens die op de verdamper ontstaat nog wordt afgevoerd en de verdamper zal op deze manier drogen.
Hiermee wordt tevens voorkomen dat zich geen schimmels en bacteriën kunnen vormen op de verdamper, want deze bacterien houden van een lekkere donkere vochtige ruimte.
Mensen die de vraag stellen mijn airco stinkt, ruikt muf enz, hebben last van de beestjes op de verdamper.

Dus als een rit hooguit 10 á 20 min bedraagt om naar de bakker of frituur te rijden, is het onnodig om met airco aan te rijden.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt, @TheoStek, mijn Fabia is uitgerust met een handmatige airco.

De recirculatie functie sluit de luchtaanvoer van buiten af, en wordt de lucht in het interieur gebruikt.
Hierdoor daalt de verdampingstemperatuur van het koudemiddel en hoeft de compressor niet zo veel werk te verzetten en zal indien de temperatuur is bereikt af slaan.
Dat was nou eigenlijk precies mijn bedoeling, is dat niet slim?

Ik had zelf nog wat gegoogled over de recirculatiestand icm airco gebruik, maar kon er geen waarschuwingen over vinden. Wel inderdaad het advies om dat voor de eerste minuten rijden te gebruiken om de interieur temperatuur vlot nar beneden te krijgen, meteen aan het begin van de rit.
Er zou nog zo'n 10% buitenlucht aanvoer zijn, bij ingeschakelde recirculatie, wat ik zo lees. Of dat specifiek bij mijn Skoda ook zo is, weet ik niet precies.

Want is jouw waarschuwing dan dat de luchtvochtigheid teveel daalt bij continue / langdurige gebruik van recirculatie stand, wat niet gezond is voor de mens? Overigens doe ik dit nooit met airco uit, want dan beslaan de ramen idd gigantisch!

Je laatste 2 (3e ook over korte ritjes :D tips zijn mij bekend, die pas ik al geruime tijd toe.
 

Noord26

Forumguru
Ja, maar een beslagen voorruit krijg ik MET airco toch heel veel sneller "droog" dan ZONDER.

Je voorruit proper houden scheelt enorm tegen of niet aan slaan van de voorruit. Kan mij niet herinneren dat ik daarvoor de functie nodig heb gehad namelijk..

Overigens staat bij ons standaard de climate-control op auto. De airco dus altijd aan, mits het systeem het toe laat. Mijn ervaring is dat juist de airco niet gebruiken voor een bepaalde periode resulteerd in een slechtere werking (schimmelvorming: nare geurtjes en geen smering van het systeem). Ik heb het gevoel dat hiermee ook de airco het droogste blijft en de ramen dus het minste kans hebben om te beslaan. Veiligheid en gemak boven wat extra brandstofverbruik dunkt mij..
 

EdZ

Donateur
Je voorruit proper houden scheelt enorm tegen of niet aan slaan van de voorruit. Kan mij niet herinneren dat ik daarvoor de functie nodig heb gehad namelijk.
Naast afkoelen van de lucht wordt de lucht ontvochtigd. Daardoor droogt de voorruit sneller. Zeker op regenachtige dagen met 4 personen met natte jassen in de auto helpt het. Dat is met mijn Skoda zo, maar was met mijn Focus ook al.

Overigens meen ik hier ergens gelezen te hebben dat bij mijn type auto + motor (Roomster 1.4 16V) de compressor altijd draait, of de airco nu aan of uit staat. Vraag me af hoe het dan met schimmelvorming zit.
 

TheoStek

Forumguru
Klopt niet, de voorruit beslaat immers ook als deze schoon of vuil is, dat heeft te maken met de relatieve luchtvochtigheid wat op dat moment heerst.

Auto heeft niets te maken dat de airco ook automatisch wordt afgesloten, auto betekent gewoon dat automatisch de temperatuur geregeld wordt, waarop de eigenaar of bestuurder de temperatuur heeft ingesteld.
De airco weet niet auto dat de motor wordt uitgeschakeld, door de motor stil te leggen.
De airco kan gebruikt worden tot een temperatuur van 5°C, beneden deze temperatuur werk de airco niet, handmatig of ecc systeem.

Dus altijd standaard de airco aan op auto, betekend ook dat meteen een shut off van de airco plaatsvind na het stil leggen van de motor.
Op dat moment is de verdamper het natst en wordt niet meer gedroogd...er is geen circulatie meer en het koel proces wordt abrupt afgebroken.

Dan is er nog een fenomeen, de airco compressoren die altijd mee draaien, dag in dag uit zomer/winter zodra de auto wordt gestart.!!
Nadeel is dat deze systemen NIET beveiligd zijn tegen een te lage druk, handmatige airco's WEL.

Vorig jaar heb ik 4 Skoda's via het forum aan een nieuwe remake mogen herstellen, allemaal de compressor defect..
Waardoor?
Laten we het dan maar houden op (achterstallig) onderhoud, verkeerd gebruik, en verkeerde informatie die wordt gegeven.
 

TheoStek

Forumguru
Naast afkoelen van de lucht wordt de lucht ontvochtigd. Daardoor droogt de voorruit sneller. Zeker op regenachtige dagen met 4 personen met natte jassen in de auto helpt het. Dat is met mijn Skoda zo, maar was met mijn Focus ook al.

Overigens meen ik hier ergens gelezen te hebben dat bij mijn type auto + motor (Roomster 1.4 16V) de compressor altijd draait, of de airco nu aan of uit staat. Vraag me af hoe het dan met schimmelvorming zit.

Simpel EdZ, de airco wordt inderdaad automatisch uitgeschakeld door de motor stil te leggen...auto heeft alleen te maken met de temp regeling.
Compressoren wat altijd mee draaien dag in dag uit zomer/winter weten niet beter...
zie mijn vorig bericht.
 

EdZ

Donateur
Simpel EdZ, de airco wordt inderdaad automatisch uitgeschakeld door de motor stil te leggen...auto heeft alleen te maken met de temp regeling.
Ben een beetje n00b op dat gebied, dus even een samenvatting vanuit mijn gezichtspunt: Ik heb een handmatige airco, in die zin dat ik 'm aan- of uit moet zetten met een knopje. Maar de compressor draait altijd. Dat klopt dan met wat je hierboven zegt. Dat klopt ook met wat ik wel eens van anderen hoor: als hun airco (climate control) "aanslaat" merken ze dat in het motorvermogen, terwijl dat bij mij niets uitmaakt. Met mijn vorige auto (Focus, handmatige airco) merkte ik ook geen verschil in motorvermogen.

Hoe moet ik dan de airco in vredesnaam onderhouden? Ik zet 'm meestal een minuut of wat uit vóór ik de motor uitzet, maar als ik jouw verhaal lees maakt dat dus niks uit?
 
Bovenaan Onderaan