Airco springt automatisch aan !?

TheoStek

Forumguru
De airco wordt automatisch afgesloten door de motor stil te leggen, dat is niet goed.
Dat komt omdat het merendeel van de gebruikers zegt "ik heb hem altijd op auto staan" "auto" heeft niets te maken met het feit dat hiermee ook de compressor wordt stil gelegd. "auto" staat in de betekenis van automatische temperatuur regeling.

Met betrekking tot het motorvermogen bij het aanslaan van de compressor, heeft te maken met het type soort compressor in veel gevallen.
Er zijn compressoren met magneet koppeling en zonder magneetkoppeling, die zonder magneetkoppeling zijn de CVS compressoren wat staat voor continu variabel slagvolume.
De CVS draait altijd mee, ook als de airco uit staat..die brengt zijn slagvolume naar 2% van de 100% max.
compressoren met een magneetkoppeling kunnen dit niet, al hoewel deze ook een variabel slagvolume hebben, maar starten dan op volle bak en kunnen daarna pas het slagvolume gaan bepalen, dat is dan het fenomeen dat men merkt dat de auto even in vermogen wordt aangetast en in houdt.

1 minuut van tevoren uitzetten of de recycle functie gebruiken is te weinig, de verdamper wordt niet meer gedroogd. Dat geldt voor beide genoemde compressoren.
10 minuten van tevoren a/c uitschakelen.

Mensen die zeggen heb hem altijd op "auto" staan! schakelen de airco dus niet uit, dat wordt gedaan nadat de sleutel wordt omgedraaid.

Beneden de 20 °C is het overbodig om de airco aan te hebben, laat deze dan even draaien als de temperatuur het toelaat om uit droging te voorkomen. Beneden de 5°C werkt geen enkel a/c systeem.

Rallye

Forumguru
Beneden de 20 °C is het overbodig om de airco aan te hebben, laat deze dan even draaien als de temperatuur het toelaat om uit droging te voorkomen. Beneden de 5°C werkt geen enkel a/c systeem.

We raken misschien wat OT, maar waarom is het beneden 20 graden overbodig om de airco aan te hebben? Is dat een technisch argument (hij werkt niet beneden de 20 graden), of een persoonlijke opvatting? Ik vind namelijk persoonlijk de drogere lucht van mijn climate control erg prettig, ook onder de 20 graden. Of verbeeld ik mij dat de lucht droger is?

Skoody Boo

Actief lid
maar waarom is het beneden 20 graden overbodig om de airco aan te hebben? Is dat een technisch argument (hij werkt niet beneden de 20 graden), of een persoonlijke opvatting? Ik vind namelijk persoonlijk de drogere lucht van mijn climate control erg prettig, ook onder de 20 graden.
Dat is een persoonlijke opvatting, ongeacht of hij werkt beneden de 20 graden en ongeacht of jij je zou verbeelden dat de lucht droger zou zijn.

Canon-Eye

Forumguru
De climate control laat ik gewoon doen wat-ie moet doen, ongeacht de buitentemperatuur.
Daar is de auto-stand voor, toch?

Een groot deel van het jaar heb ik 'm op een graad of 19 staan. Alleen als het buiten warmer dan 22 graden is, gaat de instelling mee omhoog tot zo'n 3 graden beneden de actuele temperatuur. Verder zoekt hij 't maar mooi zelf uit of er verwarmd dan wel gekoeld moet worden om de aldus ingestelde waarde te bereiken.
Om 'm op warme dagen een beetje te helpen rij ik kort na het starten eventjes met alle ramen helemaal open, om de warmte van het stilstaan snel kwijt te raken. Maar na een minuutje of zo gaat de boel gewoonlijk dicht, vanwege de rijwindinslag en daarmee samenhangende herrie en slechtere stroomlijn.
Handig joh, die elektrische bediening voor alle ramen vanaf de bestuurdersplek! :grin:

TheoStek

Forumguru
@Rallye, de airco werkt wel beneden +20°C..voor ieder individu persoon is de temperatuur anders, voor 1 is 18°C koud en voor de ander warm.
Zijn de verliezen nog niet mee gerekend, en hebben we het hier over een verlaging van de temperatuur van +2°C.

Deze temperatuur kost, enorm veel energie om een verlaging van 2°C te bereiken.
De lucht kan maar enkele graden boven de verdampingstemperatuur afgekoeld worden, en lager dan 18°C zal de airco niet raken.
Uitstroom temperatuur is niet de werkelijke koel temperatuur, er treed altijd verlies op.

Dat is hetzelfde als dat gezegd wordt, uitstroomtemperatuur moet of ligt altijd tussen de 5 á 7°C !
Echt niet, bij een buitentemperatuur van 25°C kan nooit een uitstroom bereikt worden van 5 á 7 °C behaald worden.

EdZ

Donateur
Intussen weet ik al wel dat airco MIJN specialiteit niet is...ik zal 'm voortaan wel wat eerder uitzetten.
Bedankt voor de uitleg!

Bovenaan Onderaan