Allerlei over Skoda Octavia l

Dutch4x4

Senior Member
Maar onder de 4 graden zul je toch zonder airco moeten ontwasemen, want dan wordt uit voorzorg de aircopomp uitgeschakeld (bij de automatische airco). In de winter doet je climate control het dus zonder airco. Als het 's winters dus boven de 4 graden wordt, zet ik altijd de airco meteen aan om 't vocht even goed uit de auto te krijgen en om sowieso een keer de airco weer aan te hebben gehad, tegen de vieze geurtjes.
 
Hoi,

Ik denk dat het "te comfortabel" voor een groot gedeelte met m'n voorkeur en het gevoel van de vorige auto te maken heeft.
De vorige auto was dus een Peugeot die ik van gele koni's en 195/45/16 had voorzien. Ik heb vandaag weer eens in een standaard Peug gereden en dat is me dus ook veel te "soft".

De overhang van een Octavia is zowel voor als achter ook een -heel- stuk groter dan ik gewend ben. (Wat voor drempels niet echt een voordeel is)

Groeten,
Dick
 

Henny

Actief lid
Bij mij (bj 2002) blies ie ook erg hard! Warme lucht is juist wel essentiëel voor snel ontwasemen, maar dat kan nou eenmaal niet als je net start. Wel op voorruit zetten en de andere klepjes ff dichtzetten. Op Auto (bij climatecontrol) en dan op voorruit. Temp op "HI ". Blaast keihard!
Hopelijk de nieuw Octavia ook (en dat las ik al).
Dat vettige heb je ook zonder airco hoor, gewoon van de buitenlucht (diesels?) Glassex en het is weer helder.
Wist dat van de airco met die temperatuur helemaal niet Dutch!
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik vond 't ook een verrassing toen ik 't las (paar jaar geleden al), Henny. Maar 't staat ook ergens in 't instructieboekje, geloof ik. Kortom, als het echt winter is, heb je dus niks aan je Climatronic...
 

guitar_billy

Senior Member
in de winter heb je zeker wel iets aan je climatronic.

bovendien, je hebt de compressor niet eens nodig om koude lucht in het interieur te blazen. je wilt het toch niet nog kouder dan buiten maken? dat doet de 'airco'-compressor namelijk (net als een koelkast...).

je Climatronic houdt de temperatuur netjes constant ofwel door koelen ofwel door verwarmen. en neemt daarnaast ook nog eens de inval van de zon mee. dat je in de winter alleen maar minder of meer verwarming nodig hebt en in de zomer alleen maar meer of minder koelen doet daar niets aan af... zou het niet meer willen missen! =)
 

Dani

Lid
Beste Skoda rijders,

Ik heb een Octavia combi uit 1999. Deze had toen nog de optie wel of geen dakrail, ik heb dus geen dakrail /forum/images/graemlins/frown.gif. Nu heb ik vandaag een setje dakrails bij de dealer besteld en ik ga het proberen om het zelf te monteren want wat de dealer vraagt is belachelijk veel (330 EUR incl.BTW). De dakrails zelf gaat mij 180EUR kosten, dat vind ik op zich nog wel meevallen.

Nu is de vraag dus of iemand mij kan vertellen of dit een klusje is dat zelf te doen is. Misschien kunnen jullie mij wat tips geven over waarop ik moet letten etc... etc..

Alvast bedankt,
 

deusjevo

Forumguru
Het lijkt mij dat je alvast kan beginnen met de hele binnenhemel te verwijderen.
Vervolgens juiste plek zoeken voor de rails, "effe" gaatjes boren, goed behandelen tegen de roest, dragers monteren, binnenhemel terughangen (valt niet mee vrees ik..) en klaar is Dani.
 
ford had het 100 jaar geleden al in de gaten... je kunt bij ons auto`s in alle kleuren krijgen als ie maar zwart is /forum/images/graemlins/1761.gif
 

___JC___

Forumguru
Die dumpvalve, blaast ie af naar de buitenlucht of niet?

Ik zit ook bij Hamers en ze hebben een jaar terug een grotere dumpvalve bij mij erin gezet. Er kon geen valve in die naar buiten afblaast omdat de computer dan waarschijnlijk op noodprogramma ging lopen.
Resultaat, meer lucht voor de turbo. Auto reageert feller op het gaspedaal. En een aardige fluittoon van onder de kap.
Wel jammer dat het 'psst' geluid ontbreekt. /forum/images/graemlins/frown.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Ofwel, het aloude verschil tussen een BOV en een DV...

Die Forge die André noemt, is een DV (wat in dit geval niet voor dumpvalve, maar voor diverter valve staat).
 
dutch heeft er verstand van... weet niet welke valve t is, volgens mij is het zelfs een waste gate /forum/images/graemlins/1819.gif maar hoe dan ook bij hamers weten ze wel elke t is en hij blaast echt met pssst af, niet zoals 2 fast 2 furious, maar zeker wel hoorbaar en met een grotere turbo wordt dat nag harder natuurlijk enne computer heeft bij mij nog geen problemen opgeleverd ( 1 maand in bezit)
 
Hallo,

Heb net wat schade opgelopen aan de achterbumper en ben van plan om die stootlijsten te laten meespuiten...

Kan er hier iemand met zekerheid bevestigen dat die stootlijsten niet meer te hermonteren zijn na demontage?

Ik zou dit nogal gek vinden aangezien dit bv bij VW en Audi wel mogelijk is...

Alvast bedankt!

Berre
 
A

andreg

Inderdaad Guitar Billy, in de winter werkt het huist goed.

/forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif
 
A

andreg

Toevallig heeft Dutch wel gelijk. Ik heb een diverter valve die net zo werkt als de orginele Bosch. Alleen die van Forge hebben een langere levensduur. En bij mij hoor je ook licht fluiten maar niet zo als bij mijn broer want die heeft een airbox. Daar hoor je WOESHHIII
 
Bovenaan Onderaan