Allerlei over Skoda Octavia l

CoSko

Nieuw lid
Hey,
Vandaag wordt mijn Mazda 323F ingeruild voor een Octavia 2.0 combi comfort uit 2000. Ben wat aan het neuzen op het forum, maar zie eigenlijk heel weinig mbt de 2.0 liter motor. Is deze zo weinig verkocht? Is die simpel nog wat te kietelen? 115pk is niet heel veel voor een 2 liter...

Con
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Tunen is alleen interessant als er een turbo op zit.
In jou geval krijg je iets van 7 PK extra.
Dat zal je niet echt merken.


Maar GEFELICITEERD met je aankoop.
Veel lees, schrijf en rijplezier.


Marcel
 

Erikje

Actief lid
Ik denk dat een groot deel van de forumleden least en daardoor vaak kiest voor een diesel. Wellicht is dat eens een poll waard?
 

Dutch4x4

Senior Member
Die tweeliter is een heel oude motor, die oorspronkelijk voor de Golf II GTI is gemaakt. Het is nog een achtklepper, vandaar dat hij weinig topvermogen heeft. Daar staat tegenover dat hij een flink koppel bij een laag toerental heeft. In de praktijk rijdt hij dus veel lekkerder en smeuïger dan menig moderne zestienklepper met 140 of 150 pk. Die voel je bij die motoren vaak pas als je 'm helemaal doortrekt in de toeren, waarbij zo'n viercilinderblok met afgeknepen uitlaat allerlei verschrikkelijke geluiden voortbrengt. Die ouwe tweeliter klinkt daarentegen best nog een beetje als de GTI-motor van weleer.

Ik ben dus best een fan van het oude kreng.

De garages zien hem overigens liever gaan dan blijven, zeg ik er eerlijk bij. Hij schijnt nogal wat olie te slurpen en soms sneller dan je in de gaten hebt, waardoor er weleens iets stukgaat. Dus hou dat goed in de gaten bij je aankoop en tijdens het verbruik.

Maar heb je dat in de smiezen, dan heb je er een (h)eerlijk machientje aan, die je die 115 paarden ook dubbel en dwars gééft, in het toerenbereik dat je dagelijks gebruikt.
 

CoSko

Nieuw lid
Ik zie inderdaad wel een paar tuningsetjes setjes aangeboden op internet. Deze geven zo'n 15 PK extra volgens de o
optimistische cijfers. Lijkt me niet echt de moeite waard, voor 400 euro...

Denk dat ik best aan deze voiture ga wennen. Ongekende luxe voor zijn geld, en daarnaast voelt het ook nog eens er degelijk aan allemaal.

Thanks, Con
 

Erik

Lid
In het topic hier lijkt het alsof rollenbanken niet erg betrouwbaar zouden zijn. De externe factoren, zoals buitentemperatuur en luchtvochtigheid worden altijd meegenomen en gecorrigeerd. Tuurlijk zal er wel een paar pk verschil in zitten, maar dat kan ook door een andere soort brandstof die toevallig minder is, bandendruk etc...

Het is belangrijker om een goede rollenbank te vinden, vooral Dyno banken zou ik niet aanraden. Maar kijk ook of de luchttoevoer aan de voorzijde wel VEEL is, vaak is dit te weinig, wat niet goed is voor de motor.

Ik ben al vaak op de rollenbank gewoon, we hebben met de Corsa club ook een jaarlijkste rollenbankmeeting, waarbij er 20 auto's op een dag de bank op gaan, men kan dan hele leuke prijzen afspreken. Altijd gezellig, en dan kan men temeest echt zeggen hoeveel pk men heeft.

/forum/images/graemlins/cheer.gif
 
vind hem wel mooi,
even over een rallyauto,elke rallyauto is voorzien van een kenteken ze moeten namelijk allemaal zoals de engelsen zeggen roadlegal zijn.
dus een kenteken is verplicht, zelfs is het verplicht hem te verzekeren anders mag hij officieel ook niet op de weg komen.
maar dit zal voor geen van ons gelden want een volbloed rallyauto is volgens mij voor ons niet te betalen of wel ?
zijn er hier mensen die er een hebben wil ik wel eens een afspraak maken om een keer mee te rijden lijkt me kicken?
 

guitar_billy

Senior Member
hallo, ik heb een Octavia met genoemde 2.0 8v motor.

na een Rover 620 met 2 liter 16 klepper (van Honda), heb ik een Fiat Punto met een 1.2 achtklepper gereden. die achtklepper heeft het maximum koppel zo rond de 2500 toeren, net als de Octavia. heerlijk rijden vindt ik dat. die Rover was ook wel vlot, maar alleen als je de toeren hoog houdt.

de twee liter bevalt me, te meer omdat ik nu meestal langere ritten rijdt. over olieverbruik kan ik nog niet spreken daarvoor heb ik hem nog te kort.
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
... weet niet welke valve t is, volgens mij is het zelfs een waste gate /forum/images/graemlins/1819.gif maar hoe dan ook bij hamers weten ze wel elke t is en hij blaast echt met pssst af, niet zoals 2 fast 2 furious, maar zeker wel hoorbaar en met een grotere turbo wordt dat nag harder natuurlijk enne computer heeft bij mij nog geen problemen opgeleverd ( 1 maand in bezit)

[/ QUOTE ]

Mmm maar jouw wategate is er ingezet bij de tuner en niet bij Hamers? Mijn diverter valve is bij Hamers erin gezet en dat was de eerste voor hun. Koste nog wat moeite want in eerste instantie was het de verkeerde en die paste niet!

Het leasecontract van deze Octy loopt bijna af, misschien dat ik m op de volgende RS neem maar denk het niet...
 
heb ff gekeken en is inderdaar een forge... of t 007 is weet ik niet maar dat zal dan wel... heb ik nog een vraagje aan dutch of iemand anders...

ik heb op dit moment een open luchtfilter, kan dit gedurende de winter geplaatst blijven ivm bevriezing door rijwind of gaat t onder de kap niet zo snel vriezen, voor alle duidelijkheid, ik heb geen direct air intake, krijg dus geen directe rijwind binnen.... /forum/images/graemlins/confused.gif
 
A

andreg

Dan is er niets aan de hand. Je kan beter een airbox nemen waar je lmm inpast. Ik heb laatst bij mij broer er een ingebouwd. We moesten wel de accu opschuiven vanwege de lucht inlaat slang. Ik moet er wel bij zeggen dat het een Leon is met minder ruimte bij de motor als een Octavia.

Ik heb zaterdag een offerte laten maken voor de nieuwe RS met mijne als inruil. Mijn vrouw werd gek /forum/images/graemlins/shocked.gif
 
air box is iets als een soort behuizing voor luchtfilter ??? heb laatst zoiets gezien van carbon, schijnt ook hoop warmte van de motor af te schermen, heb ik het over het goede ???

nieuwe rs is wel super cool (maar ook erg duurrrrr)
 
Hallo Con,

Die 2-liter is een prima motor met idd veel koppel in de lage toerentallen. Hij heeft aardige dieselneigingen. Ik schakel behoorlijk snel op en heeft er absoluut geen moeite mee. Ik rij per dag ca. 80km per dag en haal zonder teveel moeite 7.3l/100km! Hij lust wel meer olie dan wat normaal wordt geacht door andere automobilisten. Hij verbruikt 1 liter op 7000-8000km. Heeft wel als voordeel dat de olie relatief vaak wordt verschoond. Ik heb mijn auto nu bijna 4 jaar en 100.000km gelopen en het enige euvel dat ik heb gehad, was een kapotte startmotor die voor 100 euri werd gerepareerd. Volgens mijn garage kan deze motor makkelijk 300.000km maken. Naja, dat zegt toch genoeg... /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Frank uit Nijmegen

Octavia I Elegance Hatchback 2.0, black mica, 2002
 

Octaviarijder

Actief lid
Mijn oom heeft een 2.0 4X4 en is daar heel tevreden over. Het olieverbruik is inderdaad het enige aandachtspuntje, maar ook daar valt nog goed mee te leven. Misschien niet de meest sprankelende motor, maar wel eentje die van geen ophouden weet.
 

CoSko

Nieuw lid
Ik heb hem vrijdag gekregen. De motor heeft inderdaad lekker veel trekkracht onderin, en maakt maar net over de 3000 toeren op autowegsnelheid. Desondanks toch redelijk wat motorlawaai, maar goed mee te leven. Verder een lekker complete en ruime auto!
 

Dutch4x4

Senior Member
Redelijk wat motorlawaai? Ik zei toch dat-ie nog een beetje klonk als de oude GTI-motor? /forum/images/graemlins/wink.gif
 
Ehhh,

Dat was ik idd vergeten te melden....die motor hoor je goed! Mij lijkt dat de Octi I sowieso minder geluidsisolatie heeft dan Volkawagen &amp; Seat. Je hoort ook de banden b.v. veel beter in deze Skoda dan in een Volkswagen. Tja, er moet toch ergens een verschil zitten tussen en VW &amp; Skoda.....
Veel plezier met je auto, Con!

Frank
 
Bovenaan Onderaan