Allerlei over Skoda Octavia l

Gromit

Lid
Hier had ik al gekeken!

Dit heeft de Elegance meer dan de Comfort volgens Autoweek:

[*] parkeersensor
[*] verwarmde zitplaatsen voor
[*] leeslampje(s) achter
[*] lichtmetalen velgen

Er zijn toch wel meer verschillen??? Zoals bekleding??
 

Dutch4x4

Senior Member
Nou ja, in ieder geval beantwoordt de Carbase je vraag of de Comfort de basisuitvoering is. Nee dus, de Classic en Ambiente zitten daar nog onder.

Bekleding is inderdaad verschillend (in de gallery van dit forum vind je vast wel wat Octavia's met de Comfort- en Elegance-interieurs), velgmaat en -type natuurlijk, en verder mist hij ten opzichte van de Elegance (ik loop nu de prijslijst van destijds door): derde hoofdsteun achter, verwarmbare en in hoogte verstelbare stoelen met lendesteun en zijairbags, Climatronic, leeslampjes achter, parkeersensoren, regensensor (pas in 2004 standaard op Elegance), 8 luidsprekers i.p.v. 4.
 

guitar_billy

Senior Member
volgens autoweek is de volgorde in oplopende luxe:
classic
ambiente
comfort
elegance

maar staar je daar niet blind op. een 2.0 Ambiente zoals ik heb bestaat volgens de Autoweek site niet eens!

nog iets... die Autoweek geeft aan dat er geen buitenthermometer is, maar ik heb er zelfs twee! eentje in de climatronic en eentje in de boordcomputer...?

enfin, kijk ook naar opties die aanwezig zijn. zo heb ik bijv climatronic, ASR en twee in hoogte verstelbare stoelen met lendesteun en hoofdsteunen achterin, iets waarvan ik niet weet of het standaard is (de meer luxere comfort uitvoering heeft het in ieder geval niet, weer volgens www.autoweek.nl). kijk wat erop en eraan zit en of het je bevalt. de comfort is toch aardig compleet uitgerust.
 

Henny

Actief lid
ASR was standaard op de O I vanaf de Comfort uitvoering (in NL).
Ik heb de folder nog van begin 2002 en kan je de verschillen wel doorgeven. In Autoweek klopt hetinderdaad vaak niet.
Een paar verschillen:
Een ander (standaard) verschil tussen de Comfort en de Elegance zijn de parkeersensoren achter; bij de laatste standaard. Ook zij-airbags zijn standaard bij de Elegance.
De interieurstof bij de Elegance is Bamboo-beige of Bamboo-black. Bij de Comfort was er Scale - grey, red, blue of green (met die vierkantjes in de stof)
 

CoSko

Nieuw lid
BPas onze O1 2.0 Comfort opgehaald, en de Cruisecontrol bleek niet te werken. Afspraak bioj de garage, en proefrijden. Zoals wel vaker is het probleem plotseling verdwenen. Toevallig rijden wij ALTIJD met de radio aan, en de monteur had deze uiteraard niet eerst het frontje geplaatst. Dus na plaatsen van het frontje bleek de Cruisecontrol wederom nit te werken. HAHA! Radio gedemonteerd, snelheidssignaalkabel afgeplakt en de Cruisecontrol deed het weer.

Het blijkt dus dat in veel autos met CC deze het snelheidssignaal deelt met de radio. Als je dan een radio hebt zonder die functie (harder bij hogere snelheid) kan dit het signaal verstoren, en werkt zodoende je CC niet meer. Tis maar dat jullie het weten /forum/images/graemlins/laugh.gif
 

zoefzoef

Nieuw lid
Beste forumleden.

Zoals jullie misschien gezien hebben ben ik een nieuw forumlid. Ik heb me aangemeld omdat ik zeer waarschijnlijk een Skoda Octavia Combi ga rijden (type I 2001-2002).
Zo kom ik meteen bij de eerste vraag die bij mij opkomt,
WELKE VERSIE ADVISEREN JULLIE EIGENLIJK?
Ik rij nu nog in een Suzuki Baleno estate 1.8, en dat is, mede door zijn geringe gewicht en 121 pk, een lekker fel autootje. Nu ben ik bang dat als ik voor een octavia 1.6 kies, dat me dat een beetje tegenvalt. Nu zou ik dus voor de 2.0 kunnen kiezen, maar daar hoor je vaak dat dat behoorlijke olieverbruikers zijn (wat is daar van waar, en hoe komt dat?).
Blijft eigenlijk over, de 1.8 turbo, maar ik denk dat dat buiten mijn budget valt.
Beste forumleden, wat adviseren jullie mij?

Met vriendelijke groet,

Zoefzoef
 

Dutch4x4

Senior Member
Lees dit draadje over de 2.0 en dan weet je wat ik ervan vind:

http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=0&Number=14400&page=1&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1#14400

1.8T is ook een heel fijne motor, eigenlijk nog romiger dan de tweeliter en ongechipt heb je nauwelijks last van een turbogat. Als je er eentje voordelig kunt vinden, zou ik niet aarzelen.

Want met alle respect voor de 1.6, als je eenmaal de 2.0 of 1.8T hebt gereden, zal de 1.6 alleen maar erg tegenvallen. Die felheid van de Suzuki-motor zul je er bijvoorbeeld niet in vinden, wel in de 2.0 (achtklepper, dus lekker veel koppel onderin) en natuurlijk zeker in de 1.8T. De laatste is ook de lekkerste cruise-motor, lui rijden is er een genot in.
 

deusjevo

Forumguru
Bij Duindam in Den Haag staat/stond nog een zwarte Octavia 1 met 1.8 Turbo te koop.
Ben zelf wezen kijken, zat ook nog een zwikkie andere extra's op zoals navigatie.
Prijs was (ik meen) iets van 24.500 euro rijklaar.

Voor mij was hij net iets te duur in de lease en verder wilde de leasemaatschappij niet meewerken om de auto te kopen daar. /forum/images/graemlins/407.gif
 

guitar_billy

Senior Member
de Suzuki komt op
1035kg leeggewicht
121pk en
152nm bij 3400rpm

een Octavia Combi 1.6 komt op
1195kg leeggewicht
105pk en
148nm bij 3800rpm

dit lijkt me inderdaad dat een Octavia Combi 1.6 nooit zo levendig kan zijn als je Baleno Estate 1.8.

wel grappig dat autoweek voor max snelheid de Skoda 10km/h hoger inschat (180 om 190)?

een 1.8T en 2.0 leveren betere prestaties, maar zijn ook zwaarder en drinken meer =)
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik heb zelf een O1 uit 2000 met de 1.6 motor en hij valt me tot nu toe niet tegen. Natuurlijk is het geen strepentrekker, maar hij kan heel goed meekomen met het dagelijkse verkeer en zelfs dan heeft hij nog wat over. Ikzelf heb een business line uitvoering en deze is uitgerust met redelijk wat extra's. Als je op de site van Skoda bij occasions kijkt, kom je ze nog wel eens tegen.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
wel grappig dat autoweek voor max snelheid de Skoda 10km/h hoger inschat (180 om 190)?

[/ QUOTE ]

Komt denk ik omdat het VAG concern met echte vermogens en dan nog liefst aan de lage kant werkt.
Als VAG een vermogen van bijv 90 Kw opgeeft kun je er ook van uitgaan dat dat er werkelijk ook is.

Andere merken geven vaak vermogensgegevens uit die in de meest gunsige omstandigheden gemeten zijn en eigenlijk dus te hoog liggen.

Vandaar misschien het verschil in topsnelheid /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 
Ik heb alleen maar ervaring met de 1.8T, maar dat is echt een meer dan geweldige auto! Super comfortabel, want stille motor en hoog koppel over breed toerengebied -&gt; continu veel trekkracht beschikbaar indien nodig (en dan is-ie nog niet eens gechipt), maar ook heerlijk lui te rijden. Dus als je tegen een 1.8T aanloopt die wel binnen je budget past, zou ik deze zeker overwegen!!
 

CoSko

Nieuw lid
Wij hebben sinds een paar weken een O1 2.0. Tot dusver ben ik over de motor zeer tevreden. Hooguit het interieurgeluid kon wat minder. Power voldoende, en Max koppel lekker laag. Ik hou wel van lekker doorrijden, en trapte mijn Mazda 323F dan ook graag op zijn staart. Bij de octavia heb ik die neiging eigenlijk helemaal niet meer. Ook in het toerengebied tot 3000rpm is er voldoende power aanweizg. De auto laat zich dus heerlijk schakellui rijden.

De boordcomputer met verbruikscijfers moedigt dat overigens ook wel een beetje aan. 120 op de Cruisecontrol geeft plm. 7,5 à 8 liter per 100 Km. Maar bij pittige tussensprints schiet dat door tot wel 40/50 liter! Maar ja, dat is maar eventjes natuurlijk...

Je ziet de tweeliter (en ook de turbo) eigenlijk maar heel weinig te koop staan. De 1.6 is er in overvloed te krijgen. Maar ik ben blij dat ik de 2liter heb...
 

CoSko

Nieuw lid
Nee hoor, ik heb zo'n goedkope flutradio die dat soort functies sowieso niet heeft. Anders halen ze die toch maar weer er uit...
 
Bovenaan Onderaan