Andere velgen op je 14% bijtellings auto...

Remakil

Forumguru
Ik vraag me af hoe een auto met 18" velgen nog voldoet aan de 14% vereisten (CO2-uitstoot). Want grotere velgen betekent vaak bredere banden en meer weerstand, dus meer verbruik en hogere uitstoot.
Niet dat het veel uitmaakt, het blijven natuurlijk gewoon ondergemotoriseerde auto's.
Hij voldoet met winterbanden ook niet aan de 14% regeling. Sterker nog, ze voldoen er sowieso niet aan, want die test wordt gedaan onder meest ideale omstandigheden, met afgeplakte naden, ingeklapte spiegels, een lichtgewicht bestuurder enz. enz...

Verder is de motor helemaal niet onder gemotoriseerd. Met 110 pk is de O3 bijvoorbeeld een prima diesel... ;)
 

Noord26

Forumguru
Onder gemotoriseerd voor de NL-wegen? Als je nu dagelijks door de Zwitsere alpen zou rijden wellicht, maar voor dit vlakke landje is zelfs een 2CV voldoende, onder gemotoriseerd is niet de juiste term.
 

ML1980

Nieuw lid
Mocht iemand bang zijn dat de brief fake is, belt die toch zelf op en stuurt een brief met de vraag om een schriftelijke bevestiging. Toch?
De brief is echt, het is mijn website/blog en de originele brief heb ik hier liggen. Ik wilde alleen niet mijn BSN, huisadres, naam en handtekening van de Belastingdienst werknemer, etc. zomaar de hele wereld insturen. Vandaar dat ik hier en daar iets heb verwijderd of geblurred. Mocht je echt in de problemen komen met de Belastingdienst, dan kan ik de originele brief naar je mailen.
 

Remakil

Forumguru
Wat ik in mijn hoofd heb, kost ca. 1300 euro inclusief Conti Sportcontact banden...

Is een nette prijs, als je het vergelijkt met wat je bij de dealer bijbetaald voor een set 18" met inlevering van je standaard velgen...
 

mikehotel

Actief lid
Verder is de motor helemaal niet onder gemotoriseerd. Met 110 pk is de O3 bijvoorbeeld een prima diesel... ;)
Ik heb met de 1.6TDI Superb Combi proefgereden en de auto gaf mij continue het gevoel dat het "net niet" was. De OC3 is iets lichter, maar het zal niet wezenlijk vlotter zijn/aanvoelen. Ik rij de auto privé, dus kies een auto op basis van andere argumenten dan de meesten hier doen en ben niet "veroordeeld" tot de 14%-brigade. Een beetje vermogen vind ik wel prettig, vandaar mijn keuze voor een 1.8TSI
 

Remakil

Forumguru
Ik heb met de 1.6TDI Superb Combi proefgereden en de auto gaf mij continue het gevoel dat het "net niet" was. De OC3 is iets lichter, maar het zal niet wezenlijk vlotter zijn/aanvoelen. Ik rij de auto privé, dus kies een auto op basis van andere argumenten dan de meesten hier doen en ben niet "veroordeeld" tot de 14%-brigade. Een beetje vermogen vind ik wel prettig, vandaar mijn keuze voor een 1.8TSI
Helemaal begrijpelijk...

Echter, de meeste 1.6 TDI motoren leveren 110 pk, ook als ze 20 of 25% bijtellings gevallen zijn. Dan zou je dus een 2.0 TDI moeten hebben, of een 1.6 laten tunen...

Maar goed, privé heb je dan nog de afweging aanschaf versus wegenbelasting/verzekering e.d... ;)

Niets mis met de 1.8 TSI natuurlijk...
 

Noord26

Forumguru
Wat ik in mijn hoofd heb, kost ca. 1300 euro inclusief Conti Sportcontact banden...

Is een nette prijs, als je het vergelijkt met wat je bij de dealer bijbetaald voor een set 18" met inlevering van je standaard velgen...

Regelmatig zie ik bij de dealer aanbiedingsprijzen voor Themisto's (18" dus) met Conti's voor €1199,- Dat is dan zonder inruil van je huidige velgen natuurlijk.
 

Noord26

Forumguru
Dat scheelt enorm zelfs. Met Mark van JD daarover nog eens een gesprekje gehad. Die was helemaal niet zo ontevreden over de 1.2Tdi zelfs, maar de gruwelijke lange handbak die daar aan zit hield het motortje ontzettend tegen. "Daarop zouden ze een DSG-7 moeten kunnen leveren, wereld van verschil".
 

Remakil

Forumguru
Regelmatig zie ik bij de dealer aanbiedingsprijzen voor Themisto's (18" dus) met Conti's voor €1199,- Dat is dan zonder inruil van je huidige velgen natuurlijk.

Dat is een leuke aanbieding, als je van die velgen houdt... ;)

Ik wil mat zwarte velgen hebben en wat ik mooi vind, kost me ca. 1300 euro met goede Conti's er onder...
Ik kan voor onder de 1000 euro velgen kopen, 18" met banden, maar die vind ik niet mooi... er is keuze genoeg, kwestie van googlen en je kan kiezen uit een enorm aanbod... ieder zijn smaak en prijs... ;)
 

Remakil

Forumguru
Dat is wel zo, maar snelheidsbeleving hangt oa ook af van welke bak erachter zit (bv langere overbrenging bij greenline modellen) toch?

Die overbrenging valt me alles mee, is niet zo langdradig als bij de Seat Ibiza, maar zal vast langer zijn dan de standaard bak. Je hebt natuurlijk ook de 6e versnelling en men probeert je wijs te maken snel over te schakelen en laag in toeren te blijven, middels die schakelsuggestie.

Als je wilt, kun je prima sportief rijden met de Greenline. Hij trekt best aardig door, al kan het altijd beter... ;)
Maar traag en slap wil ik hem niet noemen. Heb in de gewone 1.6 TDi proef gereden en die vond ik niet zo heel anders rijden hoor...
 
Zeker geen racebeest (maar welke auto met 110pk is dat wel).

Maar op de duitse autobahn geen moment het gevoel gehad dat het teweinig was. Wie dat vind heeft gewoon een vooroordeel t.o.v "eco-motoren" ja een 2.0tdi is sneller, tuurlijk maar het is echt niet zo dat je stilstaat en links-rechts ingehaald word. Tot 180 blijft de 1.6 ook mooi stil. Oke zit niet in het hooggebergte maar flinke heuvels heeft hij ook geen enkel probleem mee (wel even een verzet terug).
 

Darkside

Forumguru
Precies. Snelle/zwaardere motoren zijn sneller/sportiever.
Maar de eco versies zijn allang geen 65pk modelletjes meer.
110pk is gewoon voldoende en kom je echt niet te kort in het verkeer.
Regelmatig trek ik met mijn 1.2 nog de "sportieve focussen" eruit. En ook in de bocht laat ik de o zo goed sturend focus achter me.
 

Remakil

Forumguru
De meeste mensen vinden van zichzelf dat ze een uitermate goede en- of sportieve chauffeur zijn, maar in de praktijk valt het vaak tegen... ;)
 

Darkside

Forumguru
Ik ben geen uitermate goede rijder. Geef alleen aan dat er mensen zijn die een rijders auto hebben (focus even globaliseren als rijders auto) en dan nog als een oude tante rijden.
Dan kan je best voor de dag komen met je "een punt zesje"
 
Bovenaan Onderaan