Andere velgen op je 14% bijtellings auto...

Badnews

Senior Member
Mijn 1.6diesel is gewoon een snelwegvreter, met 20% en gelukkig DSG.
Als ik sportief wil rijden ga ik lekker scheuren op de playseat met gran turismo. Als ik iets fout doe, te hard door een bocht knal of een mede rijder raak, gewoon herstarten :)
 

Rallye

Forumguru
Ik vraag me af hoe een auto met 18" velgen nog voldoet aan de 14% vereisten (CO2-uitstoot). Want grotere velgen betekent vaak bredere banden en meer weerstand, dus meer verbruik en hogere uitstoot.

Die eisen gelden dus niet voor de auto zelf (jouw eigen auto), maar voor het type dat jij gekocht hebt. Voor de band/velgcombinatie lijkt het dan ook nog zo te zijn dat achteraf gemonteerde accessoires niet meetellen.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb ook zo'n "een punt zesje" Als je het dan hebt over ouwewijven rijden prefereer ik de term daewoo matiz rijders :tongue:
 

MartijnW

Actief lid
Om gelijk alle onzekerheid voor leaserijders even weg te nemen. De bijtelling wordt berekend over de auto zoals deze af fabriek wordt geleverd, in de meeste gevallen is dit de standaardversie met enkele opties die niet achteraf in te bouwen zijn. Deze standaardversie voldoet vervolgens netjes aan alle gestelde eisen voor de 14% bijtelling. Achteraf worden door de importeur, dealer of LM de door jou bestelde extra's op de auto gezet. Deze zitten niet in het bedrag van de bijtelling en vallen ook buiten de gestelde eisen voor de bijtelling. Zo wordt de Greenline standaard zonder reservewiel geleverd, puur omdat dit het gewicht niet ten goede komt, maar als je er een reservewiel bij besteld wordt dit netjes door de dealer ingebouwd en ga je echt niet ineens 20% betalen. Zelfde geldt voor velgen, trekhaken, sierdorpels, kofferbakzaken.
 

lada44

Lid
De belastingdienst verbiedt wel Tuning! 3 jaar mag er niet gesleuteld worden aan het motormanagement.
 

Darkside

Forumguru
Ja dit om te voorkomen dat je niet kiest voor een 110pk versie om van de financiele voordelen te genieten terwijl je eigenlijk liever de 140pk versie had en dit alsnog bereikt middels tuning. En dus willens en wetend de 14% omzeilt.
In geval van banden ligt het genuanceerder. Een grotere velg heeft meestal een negatieve invloed op de uitstoot.
Dus je kan zeggen dat wanneer je deze monteert je ook willens en wetens buiten de norm om gaat.
Echter wordt de keuring gedaan op een bepaald type band. En de kans is groot dat die toch na 30.000km vervangen word door een andere 16" band die alsnog buiten de norm gaat.

De BD is dus mbt banden wat soepeler.
 

Rallye

Forumguru
Om een bekende verwarring tegen te spreken: het is niet de Belastingdienst die soepel of streng is in het geval van tuning, maar de wet.......

Bij de banden ligt het wat minder duidelijk, maar daar lijkt men inderdaad (zie ook de brief van d TS) aan te sluiten bij de typegoedkeuring in combinatie met de af-fabriekopties, en niet bij de auto zoals die feitelijk door de dealer wordt afgeleverd. De wet verwijst enkel naar de uitstoot; er staat niet hoe die moet worden vastgesteld (tenzij iemand beter kan zoeken dan ik - voor de juiste vindplaats houd ik mij dan aanbevolen). Zie ook de brief van de TS.
 
Bovenaan Onderaan