ASR knopje

EdK

Forumguru
:ot:
bril-emoticon.gif
of toch liever
:530:......................................
 

Gieliovd

Forumguru
We zijn onderhand alweer lekker offtopic geraakt dames! Wat heb ik weer veroorzaakt door een wellicht te onduidelijke post.... :1884:
 

rcFred

Senior Member
Ik heb op dit moment niet de handleiding bij de hand, maar is het niet zo dat je het ASR knopje in moet drukken om van gladde ondergronden makkelijker weg te kunnen komen?
Ik meen me zoiets te herinneren en het heeft me de afgelopen dagen toch erg geholpen. Aangezien hier in de straat en parkeerplaats niet is gestrooid of geschoven heb ik de afgelopen dagen aardig mogen proberen met wegrijden, ik had geen eerdere ervaringen met sneeuwrijden tot nu.
 
Het is net andersom, door de knop in te drukken wordt het ASR uitgeschakeld.

Volgens de handleiding op http://ws.skoda-auto.com/download/4...via/0609/manual/A5FL_Octavia_OwnersManual.pdf :

Pagina 37:
Traction control system (TCS)
The warning light comes on for a few seconds when the ignition is switched on.
The warning light flashes when a control cycle is activated while driving.
The warning light will come on and remains on if the TCS is switched off or if there is a fault in the system.
The fact that the TCS system operates together with the ABS means that the TCS warning light will also come on if the ABS system is not operating properly

Pagina 195:
Switching off
You can switch the TCS off and on again as you wish by pressing the button The TCS warning light lights up in the instrument cluster when the TCS is switched off.
 

rcFred

Senior Member
Ik heb net even het instructieboekje erbij gepakt, op blz 199 van het NL`se boekje staat er dat je bij het rijden met sneeuwkettingen, bij het rijden in verse sneeuw of op een losse ondergrond of bij het losrijden van een vastzittende auto het zinvol is om ASR uit te zetten.
In de Engelse variant staat het op bladzijde 195.

Dus in sneeuw het knopje indrukken en je komt makkelijker weg, weer indrukken als je op een normaal wegdek rijdt en ASR is weer actief.
 

Gieliovd

Forumguru
Yep, dit klopt wel. Dan moet je zelf gewoon een beetje gevoel uiten.

Anders denkt je ASR systeem dat er helemaal geen grip is en dan gebeurt er niets.
 

Constant

Erelid
Als je desondanks vast blijft zitten (sneeuw verandert erg snel in glad ijs bij rondtollende wielen), dan leg je je automatten onder de aangedreven wielen (dan kom je wel weg, matten zijn dan echter geruineerd).

Ik heb een demo gezien (5th gear?) waarin ABS + ESP er juist voor zorgden dat de testauto bestuurbaar bleef op glad terrein. Daarna zette men het uit en de auto kwam de helling niet meer op en was ook veel moeilijker tot soms niet te besturen. Wat RcFred al citeerde, het gaat om losse ondergrond die de ABS en ESP van slag brengt.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb net even het instructieboekje erbij gepakt, op blz 199 van het NL`se boekje staat er dat je bij het rijden met sneeuwkettingen, bij het rijden in verse sneeuw of op een losse ondergrond of bij het losrijden van een vastzittende auto het zinvol is om ASR uit te zetten. In de Engelse variant staat het op bladzijde 195.

Dus in sneeuw het knopje indrukken en je komt makkelijker weg, weer indrukken als je op een normaal wegdek rijdt en ASR is weer actief.
Mijn ervaring is juist tegengesteld. Met de ASR uitgeschakeld kwam ik in de verse sneeuw veel slechter van m'n plek dan met ASR ingeschakeld, beiden overigens zonder ESP.

Zou het vermogen en koppel misschien nog uitmaken? Kan me voorstellen dat je met een zwakker gemotoriseerde broeder makkelijker kunt doseren en dus weg komt dan met een zwaardere motorvariant.
 

EdK

Forumguru
ASR stond toch voor Anti Slip Regeling ?
Lijkt me dan logischer om deze juist aan te laten als je op sneeuw moet wegrijden !
En met dat ding aan ben ik welliswaar met de veel besproken winterbanden elke dag weg gekomen van parkeerplek !! En het lampje begon toch te branden ! maar ASR deed wel zijn werk en ik reed vlekkeloos de straat uit !
Aan eind van straat vol in de remmen en het Anti Blokker Systeem ( ABS ) schakelde weer in en deed netjes zijn werk !

En ja Constant ABS en ASR maken allebei gebruik van dezelfde sensoren bij je remschijven !!
 

Ronnie

Forumguru
ABS en ASR(anti schlupf regelung) maken i.d.d. samen gebruik van de ABS computer en de wielsensoren, ESP daarentegen werkt samen met de airbagmodule waarin de voorwaartse-en zijdelingse vertraging/versnelling wordt gemeten, overschrijdt dit een max. waarde, zal het ABS het(de) betreffende wiel(en) afremmen om de auto correct door de bocht te krijgen.
(was zoals gezegd te zien bij Fifth gear)
 

Constant

Erelid
Ik heb de lampjes nog niet aan gekregen. Maar ik reed zo voorzichtig mogelijk en ik kon ook geen leeg oefenterrein vinden.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb de lampjes nog niet aan gekregen. Maar ik reed zo voorzichtig mogelijk en ik kon ook geen leeg oefenterrein vinden.
Niet zo moeilijk om ze aan te krijgen hoor! Gewoon met goed wat gas wegrijden op glad oppervlak en verbazen over wat er allemaal gebeurt!
 

Gieliovd

Forumguru
Ik kreeg hem ook altijd vrij gemakkelijk aan. En die vibrator onder de rechtervoet was ook gemakkelijk te verleiden. Leuke tijden waren dat in die Fabia.

Kun je voorstellen dat mijn peperdure moderne Pajero niet eens ABS en ASR en dingen had.

Dat waren nog hele dure opties voor dit model. 4x4 ABS.
 

Ronnie

Forumguru
Komt waarschijnlijk omdat nieuwe in N.L. ingevoerde auto's standaard voorzien moeten zijn van ABS.
 

Constant

Erelid
Niet zo moeilijk om ze aan te krijgen hoor! Gewoon met goed wat gas wegrijden op glad oppervlak en verbazen over wat er allemaal gebeurt!
Ik durf dat niet in mijn straat, ik ben een watje :407: Zelfs op een volledige leeg parkeerterrein durf ik maar heel voorzichtig te testen. Heb in anderhalf jaar maar 2 of 3 keer een antislip lampje aangekregen (per ongeluk) en 2 keer vol in de ABS (1 keer test bij aankoop en een keer een noodstop op de snelweg).
 

EdK

Forumguru
Ik durf dat niet in mijn straat, ik ben een watje :407: Zelfs op een volledige leeg parkeerterrein durf ik maar heel voorzichtig te testen. Heb in anderhalf jaar maar 2 of 3 keer een antislip lampje aangekregen (per ongeluk) en 2 keer vol in de ABS (1 keer test bij aankoop en een keer een noodstop op de snelweg).


Volgens mij heeft Ikea A'dam ZO toch een heel mooi terrein waar je dit zou kunnen uitproberen !!??
 

Constant

Erelid
Volgens mij (ik werk er in de buurt) staan er teveel objecten en lopen er altijd mensen. 's nachts zal het wel afgesloten zijn. Ik wacht wel tot ik vanzelf een veilige plek tegen kom om de ASR te testen.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik durf dat niet in mijn straat, ik ben een watje :407: Zelfs op een volledige leeg parkeerterrein durf ik maar heel voorzichtig te testen. Heb in anderhalf jaar maar 2 of 3 keer een antislip lampje aangekregen (per ongeluk) en 2 keer vol in de ABS (1 keer test bij aankoop en een keer een noodstop op de snelweg).

Ik test hem wel voor je Constant !:D
 
Bovenaan Onderaan