ASR Software update voor de OIII i.c.m. trekhaak

jalex_h

Forumguru
Ongetwijfeld wil Pon de handen vrij hebben om voor deze aanpassing geld te kunnen vragen. Als je het over een update hebt, is dat kennelijk moeilijker te verkopen....
 

ertromp

Forumguru
Heb zojuist een afspraak bij mijn eigen dealer gemaakt voor een 30.000km beurt inclusief verzoek tot coderingaanpassing asr-systeem, onder verwijzing naar de link van Kreijne. Ben benieuwd hoe men bij mijn eigen (grote) dealer hierop reageert.
:pieker:
En anders kunnen je mede forummers in het bezit van VCDS het wel :D Die kunnen het overigens al geruime tijd :D
 

micky

Forumguru
wat ik vreemd vind is dat het eigenlijk om het ESP systeem gaat, ASR is om te voorkomen dat de wielen doorslippen..
 

Joske

Forumguru
goe bezig @ertromp ;)

voor de geïnteresseerden:

ABS

Het doel van het anti-blokkeersysteem of ABS is vermijden dat de wielen tijdens het remmen beginnen te blokkeren. Hierdoor blijft de wagen bestuurbaar tijdens het remmanoeuvre en gaat de wagen niet aan het slippen.
Hoe doet het ABS dit nu? Op elk wiel is een snelheidssensor gemonteerd. Hierdoor kan de ABS-stuureenheid weten hoe snel een wiel afremt en kan het de verschillende wielsnelheden met elkaar vergelijken, zodat de wielslip van elk wiel kan detecteren. Wordt er geremd dan begint het ABS te waken. Detecteert het een wielslip dan begint het de remdruk naar de slippende wielen te moduleren. Dit wil zeggen dat het enkele keren per seconden de remdruk verandert: ofwel verlagen ofwel constant houden ofwel verhogen, zodat de wielslip steeds in het stabiele gebied blijft. Het is dit moduleren dat je hoort en voelt in het rempedaal.


ASR

De tractiecontrole, of beter de anti-slipregeling, moet ervoor zorgen dat de aangedreven wielen niet doorslippen tijdens het acceleren.
De tractiecontrole of anti-slipregeling is dus niet meer dan een uitbreiding van het bestaande ABS: dezelfde stuureenheid, dezelfde hydraulische regelblok. Enkel kan het systeem nu ook communiceren met de motorstuureenheid en is het in staat ook remdruk op te bouwen wanneer de bestuurder het rempedaal niet indrukt.

ESP


ESP is een uitbreiding van de reeds bestaande ABS/ASR-doos. Het maakt gebruik van dezelfde hydraulische unit, in dit geval moet het wel een 4-kanaalssysteem zijn, omdat elk wiel afzonderlijk afgeremd moet kunnen worden. En de elektronica zit in dezelfde stuureenheid ingebouwd. ESP heeft wel een aantal extra sensoren nodig, zoals een stuurhoeksensor om te weten waarheen de bestuurder wilt rijden. Daarnaast heeft ESP ook nood aan een giermomentsensor en een g-sensor die dwarse g-krachten meet, om te weten wat de auto aan het doen is. Door de gegevens van deze 3 sensoren met elkaar te vergelijken weet de stabiliteitscontrole of de auto van z’n koers aan het afwijken is met onderstuur of overstuur en kan het zo gepast ingrijpen.
 

MaRco2

Forumguru
Inderdaad krijg ik ook zo'n vermoeden als wat @andrehj aangeeft en gaat het om het activeren. Dat is ook wat ik bij de dealer afgelopen zaterdag tijdens de meeting hoorde dat ze dat activeren pas sinds kort kunnen.

Vreemd, bij mij werkt het al vanaf het begin. Nou ja, de werking pas maanden later kunnen constateren.:)
 

ertromp

Forumguru
Vreemd, bij mij werkt het al vanaf het begin. Nou ja, de werking pas maanden later kunnen constateren.:)
Pas maanden later een aanhangwagen aangekoppeld of zo?
De werking/activatie zie je nl. gelijk als je een stekker van de aanhanger inplugt op je dashbord terug aan het ASR lampje :D
 

MaRco2

Forumguru
Pas maanden later een zwieper gemaakt, waardoor het lampje ging knipperen en de cruise uitgeschakeld werd.
 

MaRco2

Forumguru
Zelfs nog 2 keer achter elkaar ook, de eerste keer had ik iets van... ik ga langzamer... huh, cruise uit?

Was zware wind en bijna voorbij een vrachtwagen door de zuiging trok de lege trailer opzij net na het passeren.
 

MaRco2

Forumguru
Ik heb het ook aan RijnWoud voorgelegd (3 mailadressen) gelijk, nu al bijna 2 weken geleden, maar nog niets vernomen.... :(
 
Bovenaan Onderaan